Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Mini skulle egentlig operere inn dren, men vi slapp heldigvis det. Han ble bedre med ostiopati :) Så vi var veldig heldige

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har drensbarn, og er glade for drenene som ble satt inn da hun var 2. Hun begynte å snakke som en foss uka etter inngrepet og har ikke hatt ørebetennelse siden. Før hun fikk dren hadde hun kronisk ørekatarr (som ikke har noe med infeksjon å gjøre i det hele tatt) og gjentakende ørebetennelser (som vi aldri klarte å medisinere før trommehinnen sprakk).

For det første - narkosen:

De legger barnet i en lett narkose - dvs en narkose som varer ca 1 times tid. Den kan ikke sammenlignes med "voksennarkose" under større operasjoner. Vesla fikk maske over munn og nese, sovnet, og venflon og evt tube ble satt inn etter at vi forlot rommet. Hun var fryktelig urolig et par timer etter narkoseoppvåkning, slimet litt blod, men etter det var hun fit for fight igjen.

For det andre - grunnen:

De setter ikke inn dren for å drenere ut betennelse. De setter det på små barn fordi luftveiene (ikke ned i halsen, men øre-nese-svelg) er trange og lett tetter seg. Når barna så blir tette i nesen, oppstår det vakuum i øregangen, noe som gjør at den blir fylt med væske. Denne væsken hindrer trommehinnens naturlige bevegelse, slik at barnet hører dårligere. Den gjør også barnet svært utsatt for infeksjoner, fordi væsken blir stående i øret. Derfor har mange, men ikke alle, ørekatarr-barn mye ørebetennelser/-infeksjoner.

Ved å sette inn dren, tilføres først og fremst luft INN i øregangen, når dette ikke er mulig via nese/svelg kanalen som er den naturlige. DERSOM det oppstår væske i mellomøret ledes også denne UT av øret gjennom drenet, men det er mer en bieffekt, og skal ikke oppstå ofte. Vi har hatt det to ganger på ett års tid.

Under selve operasjonen lages et lite snitt i trommehinnen der drenet plasseres inn. Det er det hele. Barnet kjenner ikke drenet i etterkant. Ofte tas ofte falsk mandel samtidig for å åpne svelget. Det gjorde vi - derav blodslim ved oppvåkning. Men det kan ikke SAMMENLIGNES med en vanlig mandeloperasjon, og det gror fort.

Vesla hos oss hadde forøvrig badeforbud i 3 uker etter operasjonen, men kan nå delta på babysvømming som alle andre. Uten ørepropper...

Skrevet
Vi har drensbarn, og er glade for drenene som ble satt inn da hun var 2. Hun begynte å snakke som en foss uka etter inngrepet og har ikke hatt ørebetennelse siden. Før hun fikk dren hadde hun kronisk ørekatarr (som ikke har noe med infeksjon å gjøre i det hele tatt) og gjentakende ørebetennelser (som vi aldri klarte å medisinere før trommehinnen sprakk).

For det første - narkosen:

De legger barnet i en lett narkose - dvs en narkose som varer ca 1 times tid. Den kan ikke sammenlignes med "voksennarkose" under større operasjoner. Vesla fikk maske over munn og nese, sovnet, og venflon og evt tube ble satt inn etter at vi forlot rommet. Hun var fryktelig urolig et par timer etter narkoseoppvåkning, slimet litt blod, men etter det var hun fit for fight igjen.

For det andre - grunnen:

De setter ikke inn dren for å drenere ut betennelse. De setter det på små barn fordi luftveiene (ikke ned i halsen, men øre-nese-svelg) er trange og lett tetter seg. Når barna så blir tette i nesen, oppstår det vakuum i øregangen, noe som gjør at den blir fylt med væske. Denne væsken hindrer trommehinnens naturlige bevegelse, slik at barnet hører dårligere. Den gjør også barnet svært utsatt for infeksjoner, fordi væsken blir stående i øret. Derfor har mange, men ikke alle, ørekatarr-barn mye ørebetennelser/-infeksjoner.

Ved å sette inn dren, tilføres først og fremst luft INN i øregangen, når dette ikke er mulig via nese/svelg kanalen som er den naturlige. DERSOM det oppstår væske i mellomøret ledes også denne UT av øret gjennom drenet, men det er mer en bieffekt, og skal ikke oppstå ofte. Vi har hatt det to ganger på ett års tid.

Under selve operasjonen lages et lite snitt i trommehinnen der drenet plasseres inn. Det er det hele. Barnet kjenner ikke drenet i etterkant. Ofte tas ofte falsk mandel samtidig for å åpne svelget. Det gjorde vi - derav blodslim ved oppvåkning. Men det kan ikke SAMMENLIGNES med en vanlig mandeloperasjon, og det gror fort.

Vesla hos oss hadde forøvrig badeforbud i 3 uker etter operasjonen, men kan nå delta på babysvømming som alle andre. Uten ørepropper...

Hei

det var det du sier jeg mente, men jeg utrykker meg som sakt ganske ofte klønete :sjenert: vet at også store mandeler kan tette gjennomgangen til svelget men mener noen leger sier at det ikke kan vurderes skikkelig før barnet er minst tre år.

jeg skjønner det logiske da, jeg har også fjernet falsk mandel (polyper) vil legge til til trådstarter og deg at dere bør vere ops på at disse kan komme igjen, det kommer an på vor bra operasjonen er, øre nese hals legen som opererte meg sist skrøt av at han pleide og få til fine neser da ;)

jeg slet med dårlig pusting i nesa og til jeg var voksen, en øre nese hals lege fant da ut at jeg hadde store nesemuslinger og at nesebenet var skjevt dette har jeg rettet op for fem år siden, det er også noe man bør vere ops på vertfal om barnet klager over vanskelig med og puste, for meg var det verst nar jeg var forkjølet jeg ble helt tett i nesen, nå kan jeg endelig få ut snørra :)

angående det med svømming, har det kommet nye dren da, jeg vet at de matte ha propper før, høres da fornuftig ut da det med propper ma ha vert et styr og mye usikkerhet for om det skulle falle ut

hilsen

Skrevet

Eg har hadde dren 2 (eller 3...trur det var 2 ganger, men 3 som var planlagt. Siste gang vart avlyst pga. det hadde ordna seg) som lita. Fyrste gang var da eg gjekk i barnehagen. Trur eg var 4 år da. Vart kvalm etterpå (hugser eg spydde i venteskuret på ferja), men hugser ikkje smerte. Er poliklinisk så er inn og ut av sjukehuset same dag.

Sist gang fekk me på førehand embla krem (bedøvende krem) til å ha på handa for at det ikkje skulle gjere vondt å sette i den slangen (litt rusten på medisinsk terminologi). Så narkose. Vakna opp utan smerter av noko slag (ei heller groggy), og heller ikkje kvalm. Hugsa eg var småirritert på at eg ikkje fekk lese Donaldbladet mitt ein gang før eg måtte gå ;).

Måtte bruke propper i øyrene i bassenget, og fekk ikkje lov å dukke under 1 m. Litt kjedelig, men det var ikkje eit stort problem.

Trur eg har litt arr på trommehinnene i dag, men sist hørseltest, tatt i forbinnelse med helseattest for å jobbe på sjøen, viste ikkje nedsatt hørsel, og det er jo eit bra teikn.

Har ikkje hatt problemer med øyrebetennelser minst sidan ungdomsskulen (er nå 23 år), men var plaga som lita.

Som ein liten ekstrasak: har to kusiner som var plaga med øyrebetennelse men som kom seg veldig etter å ha slutta med mjølk. Er enda litt øyretull med dei, men ikkje så mykje som før.

Skrevet

mangen erfaringer her ja- takker!!

venter på innkallelsen nå sikkert mer informasjon der også. en vet aldri nok når det er ens eget barn......... er litt veldig hønemamma også.

Hmmmmm slutte med melk for å få vekk ørebetennelsene... aldri hørt om men storesøster tåler ikke melk så kanskje det bør vurderes....

Skrevet

Ørebarna sliter stort sett med trange og tilstoppede luftveier. Melk lager slim og forverrer problemet. VI prøvde aldri å kutte melk, syntes det var drastisk siden snuppa ikke reagerer på det ellers og har stor glede av melk.

Det du også kan tenke på er å passe på at barnet ikke er for varmt. Blir barna varme, blir luftveiene enda trangere og problemet forverres. Spesielt viktig er dette når barna ligger ned/sover. Da vi kledde av under utesoving i vogn og byttet til lettere dyne, merket vi forskjell i tettheten i nese nesten umiddelbart, selv om det ikke var tilstrekkelig til å unngå ørebetennelsene.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...