Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

er det noen som har erfart å få satt inn dren hos små barn?? vi skal snart operere på vesla på to år..... er litt spente og usikre....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis barnet ditt ofte er syk og plaget med, tror jeg du vil oppleve denne operasjonen som "et nytt liv" for dere alle.

Min erfaring med slik operasjon er at det ble gitt narkose. Litt betuttet rett etterpå, men ikke noe vondt eller plager etter operasjonen.

:)

Skrevet

Satte inn dren da hun var 1,5 år og har ikke hatt trøbbel senere. No more ørebetennelse! :)

Det var litt ekkelt akkurat på operasjonsdagen, men det var bare fordi det er så vanskelig å finne blodårer på jenta mi. De setter nemlig drypp med et beroligende middel som barnet sovner av, og så gir de narkose. Mens på jenta mi måtte de sette narkose i våken tilstand, og da fikk hun kramper. Men det var ikke farlig da. (Fælt å se på likevel :tristbla: .)

De våker til en halvtimes tid etter at de er tatt av narkosen. Men vi ble selvfølgelig ikke opplyst om at jenta vår ville våkne mye fortere, og kanske få pusteproblemer pga. at narkosen fortsatt virket samtidig som hun var våken. Så da fikk mamman fullstendig panikk igjen da. :grine: Men det gikk over, og jeg tror ikke hun hadde fysisk vondt i ørene etterpå.

Operasjonen gikk knirkefritt, og drenet har fungert helt fantastisk. Tidligere har hun fått en antibiotikakur i måneden ( :overrasket: ), men siden operasjonen har hun vært så og si frisk. Anbefales! :)

Skrevet

Hei

en ting jeg ikke helt har skjønt med dette, mulig jeg er treg men, :sjenert: er dette i steden for eller i kombinasjon med og fjerne mandler? I så fall hørtes det tidlig ut med 2 år. eller er det en annen type væske i øret det dreneres for? Tenkte ettersom det var snakk om ørebetennelse at det kanskje og hadde med mandlenen og gjør siden det veldig vanlige er mellomørebetennelse og da er det mange ganger på grunn av at mandlene er så store at kanalen ned til halsen med veske fra ørene ikke er helt åpen, men mulig jeg blander sammen her, jeg er kanskje veldig treg her :sjenert:

Har nemlig hørt om noen som var veldig i tvil da de skulle vurdere om di skulle sette inn nye dren på barnet sitt siden det med dren ikke kunne delta i svømmeoppleringen med andre men mulig det var før :)

hilsen

Skrevet
Hei

en ting jeg ikke helt har skjønt med dette, mulig jeg er treg men,  :sjenert: er dette i steden for eller i kombinasjon med og fjerne mandler? I så fall hørtes det tidlig ut med 2 år. eller er det en annen type væske i øret det dreneres for? Tenkte ettersom det var snakk om ørebetennelse at det kanskje og hadde med mandlenen og gjør siden det veldig vanlige er mellomørebetennelse og da er det mange ganger på grunn av at mandlene er så store at kanalen ned til halsen med veske fra ørene ikke er helt åpen, men mulig jeg blander sammen her, jeg er kanskje veldig treg her :sjenert:

Har nemlig hørt om noen som var veldig i tvil da de skulle vurdere om di skulle sette inn nye dren på barnet sitt siden det med dren ikke kunne delta i svømmeoppleringen med andre men mulig det var før :)

hilsen

Vet ikke helt jeg Tule, men hvis du har et barn på to år som har rundt 6-7 penicilinkurer i året, som har forsinket språkutvikling og som stort sett gråter pga smerter blir svømmeundervisning litt sekundert for meg i allefall.

Regner med at når leger anbefaler å legge inn dren, så er det fordi de tenker at dren kan hjelpe på situasjonen. Er mandler problemet regner jeg med at de anbefaler slik operasjon.

Sier ikke at svømmeopplæring ikke er viktig, men det er vel også litt vanskelig å bedrive svømmeopplæring med sykt barn? Det blir jo litt som å ikke anbefale å gipse en brukket arm fordi det er vanskelig å bedrive svømmeopplæring med gips på.

Skrevet
Vet ikke helt jeg Tule, men hvis du har et barn på to år som har rundt 6-7 penicilinkurer i året, som har forsinket språkutvikling og som stort sett gråter pga smerter blir svømmeundervisning litt sekundert for meg i allefall.

Regner med at når leger anbefaler å legge inn dren, så er det fordi de tenker at dren kan hjelpe på situasjonen. Er mandler problemet regner jeg med at de anbefaler slik operasjon.

Sier ikke at svømmeopplæring ikke er viktig, men det er vel også litt vanskelig å bedrive svømmeopplæring med sykt barn? Det blir jo litt som å ikke anbefale å gipse en brukket arm fordi det er vanskelig å bedrive svømmeopplæring med gips på.

Hei

jeg ser at jeg skrev veldig utydelig her :sjenert: dette dreier seg om to saker

den første

Det gjalt ingrep i luftveiene generelt på barn som bare er to år, jeg spurte da jeg vet at en del leger er forsiktige med og anbefale ingrep i luftveiene og ørene før barnet er litt over 3 år da luftveiene ikke er ferdig utviklet slik at man kan se hvordan di blir da

Når det gjalt den andre

så gjalt det er barn som fikk dren første gang da det var 2 år, dren faller ut ettervert og må erstattes dersom det er aktuelt og fortsette med det, det som var tilfelle med dette barnet var at det var snakk om og sette inn dren for tredje gang da det var seks, da var vurderingen som skulle gjøres, om di skulle sette inn igjen dren med en gang eller om di skulle vente litt og se vordan det utviklet seg på grunn av at han ikke kunne ha svømmeunervisning vis han hadde dren, jeg syntes det var rart da jeg mener at man kunne bruke ørepropper dersom man skulle i vann, men det er mulig at dette var om det ikke var klorvann. Jeg spurte fordi jeg lurte på om det var slik fortsatt fordi jeg skjønner at det kan bli et vanskelig valg om barnet ma holdes utenfor noe andre kan delta i, noe som kan vere vont, syns på en måte de burde klare og finne opp en løsning da. lurte da på om dette dreiede seg om vanlige øreproblemer eller noe annet, siden de liksom bruker begge deler, noen ganger så fjerner de mandlene for og bedre dreneringen til halsen andre ganger drenerer di det ut gjennom ørene og jeg hørte til og med i en annen tråd her at noen hadde vert med på at legen stakk hull i trommehinnene til barnet :overrasket: jeg trodde di hadde sluttet med det for lengst.

Jeg bare lurte litt da, det var ikke ment som kritikk

hilsen

Skrevet

Vel, jeg vet ikke (er ikke øre-nese-halsspesialist), men for meg høres det bedre ut at legen stikker hull på trommehinna kontra at den skal sprekke av seg selv (som den vel gjør til slutt hvis det er betennelse).

Ang det med svømming; jeg har også hørt at man kan bruke propper. Mulig ikke det er god nok beskyttelse? Jeg ville uansett ikke vært i tvil og ofret svømmingen hvis barnet mitt trengte dren. Lett valg!

Så får man heller ta igjen svømmetreningen senere, på egenhånd!

At barnet holdes utenfor mtp svømmetreningen er jo trist, men i dagens skole er det mange som har ulike behov og spesielle hensyn rundt seg. Jeg ser ikke den helt store dramatikken i det, selv om det alltid er trist med barn som går glipp av noe bra. Meg bekjent er vel svømmeopplæringen så-som-så i de fleste kommuner og, så foreldrene får heller gjøre en ekstra innsats. :)

Skrevet
Vel, jeg vet ikke (er ikke øre-nese-halsspesialist), men for meg høres det bedre ut at legen stikker hull på trommehinna kontra at den skal sprekke av seg selv (som den vel gjør til slutt hvis det er betennelse).

Ang det med svømming; jeg har også hørt at man kan bruke propper. Mulig ikke det er god nok beskyttelse? Jeg ville uansett ikke vært i tvil og ofret svømmingen hvis barnet mitt trengte dren. Lett valg!

Så får man heller ta igjen svømmetreningen senere, på egenhånd!

At barnet holdes utenfor mtp svømmetreningen er jo trist, men i dagens skole er det mange som har ulike behov og spesielle hensyn rundt seg. Jeg ser ikke den helt store dramatikken i det, selv om det alltid er trist med barn som går glipp av noe bra. Meg bekjent er vel svømmeopplæringen så-som-så i de fleste kommuner og, så foreldrene får heller gjøre en ekstra innsats.  :)

Hei

jeg er enig med deg da, men poengterer at det gjalt i forhold til den tredje drenoperasjonen da og det gjalt vorvidt man skulle operere en gang til eller se an om barnet fortsatt hadde problemet, på mange går det seg til etterhevert nar di blir større :)

jeg syns nok også at dren høres bedre ut en og stikke hull på trommehinenne, man vil jo få temporert nedsatt hørsel til di har grodd sammen igjen og ved gjentat stikking kan det i verstefall føre til nedsatt hørsel

en annen ting jeg får litt lyst til og spørre deg om for trådstarters skyld, er når du sier at barnet dit og har dren, fikk barnet dit full narkose i operasjonen eller tung sedatering, tenkte det kunne vere litt interesant for trådstarter og vite i og med at det er samme ingrep :)

Skrevet

hei hei!!

dren til to åringer er veldig vanlig nå!! Grunnen til at litla skal få det er at hun at hun har såkalt flydott hørsel konstant..... kan ikke være særlig godt stakkar. men hun vet nok ikke bedre.. hun har hatt infeksjoner rundt en til to ganger i måneden og vert en del syk siden hun ble født!

ørene er fulle av væske som de støvsuger ut og trommehinnene er fløteaktige og hvite isstedenfor gjennomsiktige..

hun ble sjekket i hals og nese for om det var noe med mandler og polypper som det kan være men dette så helt fint ut.

Dren i ørene blir gitt til barn ned i 6 mnd alder.

Det som irriterer meg er at det var jeg som til slutt mått insistere å få gått til spesialist, dumme dumme legen..... :frustrert:

jaja blir nok godt for litlå å høre igjen snart :)

Gjest Silmarill
Skrevet

Har Tule en forkjærlighet til ører? Husker forige øretråd :overrasket:

Kanskje hun har tette øretrompeter? Det hadde jeg en gang og da hadde jeg konstant "flydotter" i ørene.

Gjest Dallandra
Skrevet

Sønnen min fikk satt inn dren i ørene allerede da han var 6 mnd gammel. Det ble en helt ny verden for oss alle. Mindre ørebetennelser(ja, han hadde omtrent kronisk ørebetennelse), og en mye mer fornøyd gutt. Etter ca et år falt drenene ut, og vi fikk satt inn nye.

Jeg er ikke i tvil: Dette er det beste vi kunne gjort for gutten vår.

Når det gjelder svømmehall så fikk vi beskjed om at det går an å kjøpe noen propper eller etellerannet hos bandagist slik at barnet kan dra i svømmehallen.

Skrevet

Jeg hadde aldri i verden operert inn dren på mitt barn den gangen hvis jeg visste hvordan livet ville bli. Min sønn fikk satt inn dren i oktober. I januar orket vi ikke mer, og fikk de fjernet. Han hadde konstant feber, og jeg mener konstant, han hadde ikke på noe tidspunkt temp på under 38. Han gikk konstant på doble antibiotikakurer og var ut og inn på sykehus og legevakt hele tiden. Fra ørene rant det verk som om det skulle være den verste snørrnesa du har sett i ditt liv.

Jeg vet at mange har hatt positiv erfaring med dren. Men jeg hadde aldri aldri tatt den sjansen om jeg skulle fått et nytt ørebarn nå. Aldri i verden.

Skrevet

skummelt da evelina..... så synd på dere :klem:

men du er den første som har så dårlig erfaring som dette og flere andre roser det opp i skyene så vi må nok ta sjansen og heller følge veldig godt med hvis hun får feber osv..... syns det er verdt å få vekk de infeksjonene som hun har nå.....

takk for erfaringer :)

Skrevet
en annen ting jeg får litt lyst til og spørre deg om for trådstarters skyld, er når du sier at barnet dit og har dren, fikk barnet dit full narkose i operasjonen eller tung sedatering, tenkte det kunne vere litt interesant for trådstarter og vite i og med at det er samme ingrep :)

Jeg skrev i mitt første innlegg at min erfaring med dren er at dette skjedde i narkose.

Det er selvfølgelig en ulempe, men noen ganger må man veie flere onder opp mot hverandre, og jeg for min del vil heller ta sjangse på narkose og mangelfull svømmeopplæring(?) kontra konstant smerte, penicilinkurer annenhver mnd, nedsatt hørsel og mangelfukk språkopplæring.

Men alle får gjøre sitt valg ut i fra sin situasjon, og ikke minst: Ut i fra hva spesialistene sier under utredning av det enkelte barn.

Skrevet

:overrasket::overrasket:

Jeg hadde aldri i verden operert inn dren på mitt barn den gangen hvis jeg visste hvordan livet ville bli. Min sønn fikk satt inn dren i oktober. I januar orket vi ikke mer, og fikk de fjernet. Han hadde konstant feber, og jeg mener konstant, han hadde ikke på noe tidspunkt temp på under 38. Han gikk konstant på doble antibiotikakurer og var ut og inn på sykehus og legevakt hele tiden. Fra ørene rant det verk som om det skulle være den verste snørrnesa du har sett i ditt liv.

Jeg vet at mange har hatt positiv erfaring med dren. Men jeg hadde aldri aldri tatt den sjansen om jeg skulle fått et nytt ørebarn nå. Aldri i verden.

Hei

så når drenene ble fjernet ble han bedre? :overrasket: det var rart, rat at det ikke unnersøkte bedre om verken virkelig kom ut, jeg mener det er jo det drenene er for, rart han ikke ble bedre vis det kom ut så mye verk da :overrasket: men bare av nysgjerrighet, du har ikke funnet ut om ørebetennelsene hans kunne komme av virus da og ikke bakterier, jeg hadde også ørebetennelser et par ganger i året toppen til jeg ble åtte år, og jeg tror senere at det var infeksjoner av virus og ikke bakterier, litt vanskelig og si om antibiotikaen virket når det tok omtrent like lang tid ver gang

hilsen

Skrevet (endret)

Jeg fikk lagt inn dren da jeg var 3 og gikk med dem i 4 år på grunn av konstante ørebetennelser. Jeg var frisk som en fisk etter det, også etter at de ble tatt ut. Selv om jeg nå i voksen alder er litt mer utsatt og må være mer påpasselig med å beskytte ørene på grunn av arr på tromhinnene.

Ikke noe å grue seg til :kose:

Endret av ~Alwa~
Skrevet
Jeg skrev i mitt første innlegg at min erfaring med dren er at dette skjedde i narkose.

Det er selvfølgelig en ulempe, men noen ganger må man veie flere onder opp mot hverandre, og jeg for min del vil heller ta sjangse på narkose og mangelfull svømmeopplæring(?) kontra konstant smerte, penicilinkurer annenhver mnd, nedsatt hørsel og mangelfukk språkopplæring.

Men alle får gjøre sitt valg ut i fra sin situasjon, og ikke minst: Ut i fra hva spesialistene sier under utredning av det enkelte barn.

Hei

vorfor må du ta alt jeg sier som kritikk? :ler: jeg var bare nysgjerring thats it, jeg lurte bare på vilken bedøvelse di bruker, jeg skjønner jo at et barn ikke kan vere våken i under en sån operasjon, jeg sa ikke at du hadde skrevet narkose sa jeg tenkte at det kanskje kunne vere greit for trådstarter og vite slik at hun var foreberedt på va som ventet

hilsen

Skrevet

hei

jeg ser at du spør om va som skjer med et sånt ingrep og narkosen, jeg beklager at jeg bli litt kort sist men jeg skal svare bedre nå.

jeg tror for det første at det vanligste er at ting blir bedre men jeg tror jeg har hørt om det som evelina snakker om og men jeg tror det er ekstremt sjeldent, syns nesten det er syn om hun er skremt fra ingrepet om hun får et ørebarn til, jeg mener uansett at det er en sjanse vert og ta siden man bare kan fjerne det igjen om det ikke gar, tror også det har litt med ekspertene og gjøre og jeg mener det bør en skikkelig utredning til først slik at man vet sikkert va som er problemet slik at man kan ungå slike situasjoner som evelina beskriver her

så til narkosen

jeg vil utfylle det La Flaca skriver her, mest for det hun har oppfattet / beskriver litt feil her

når man legger en i narkose så skjer det på følgende måte

først så settes det gjerne en sprøyte med beroligende eller pasienten får beroligende medisiner slik at han hun slapper av, skjer det ved sprøyte så gjøres det ofte i veneflonet dersom di finner en åre og sette det i.

dette finner di ut i god tid, og når di finner en åre de kan bruke så vil hun få bedøvelseskrem på det stedet di skal sette inn flonet så det gjør ikke noe vont ;)

så etter det så settes det et anestetikum dette settes vanligvis som la Flaca sier som drypp dersom di altså får satt et veneflon, det man vanligvis bruker her i dag er en fentanylforbindelse, det er det stoffet som var i de ampullene som ble stjålet fra et sykehus for en stund siden det husker du kanskje :) det slokner hun fort av og så kjøres hun på operasjons stuen, der setter di in narkoseaparatet, det settes med en slange/sonde gjennom munn eller nese og i luftrøret så raskt som mulig samtidig settes en motgift mot fentanylen som opphever virkningen av den men da holdes pasienten i narkose og operasjonen kan begynne, hun våkner da etterpå men kan vere lit dårlig trøtt etterpå, jeg håper hun far vere til opservasjon en stund før hun drar hjem

Så har vi det dersom di ikke finner en vene som er svert tilgjengelig først, da setter di veneflonet først etter at en har fåt narkosen, detter trengs for senere medisinering for eksempel smertestillende enkelte ganger

men når man ikke far sat veneflonet får man heller ikke satt anestetikumet som drypp, det vanlige da er maskebedøvelse, pasienten vil da inhalere anestetikummet fra en maske, den blir lagt over hennes munn og nese og det tar ca to trekk med pusten og så slokner hun, jeg ble bedøvd slik da jeg var åtte år og tok polyper og mandler (jeg hadde sprøyteskrekk) jeg var veldig dårlig og kjenner meg igjen i beskrivelsen til La Flaca, det er antakelig en slik narkose hun beskriver, man tar ikke i noen omstendighet og legger en narkoseslange ned i halsen på et våkent barn det tror jeg jeg nesten kan garantere deg, men mange blander begrepene og jeg hørte også at jeg "pustet inn narkosen" det er ikke riktig men en helt vanlig beskrivelse ;) hvis hun blir bedøvd på den måten så får du sikkert holde henne til hun sovner, men det skjer brått, og hun blir gjerne dårligere og får og kanskje kramper som hun sier når hun våkner, jeg var også litt syk etterpå.

det har og blitt brukt en tredje måte, jeg vet om det for jeg har blitt bedøvd sån da jeg fikk opperere bena mine da jeg var tolv år, da fant de heller ikke en vene, eller de fant en men de la bedøvelseskremen opp på hennene mine og venen mine er store under armen :ler: så jeg torde ikke at di stakk in flonene :sjarmor: jeg fikk da en sprøyte i rompa som jeg sloknet ganske fort av og var helt stiv jeg har ikke hørt sa mye om det og tror ikke det brukes så mye

dette var altså narkosen, nå kan det hende at et slik ingrep noen steder gjøres med tung sedatering i steden da brukes det tunge sovemedisiner i steden for narkose, det brukes noen ganger på mindre ingrep på barn det kan vere ulik praksis på forskjellige steder

vis du er usikker på noe sa kan du og kontakte sykehuset og spørre om vordan det blir gjort, di forstår at du kan vere usikker og di vil sikkert svare ordtlig på spørsmålene, jeg tror ikke du skal vere redd for og ringe, det gjelder jo barnet dit, lykke til

hilsen

Skrevet

Hei

vorfor må du ta alt jeg sier som kritikk? :ler: jeg var bare nysgjerring thats it, jeg lurte bare på vilken bedøvelse di bruker, jeg skjønner jo at et barn ikke kan vere våken i under en sån operasjon, jeg sa ikke at du hadde skrevet narkose sa jeg tenkte at det kanskje kunne vere greit for trådstarter og vite slik at hun var foreberedt på va som ventet

hilsen

:overrasket:

Jeg svarer på det du spør om, Tule.

Jeg har overhodet ikke tolket innlegget ditt som kritikk og jeg skjønner ikke hvorfor du tolker mitt slik heller.

Skrevet
:overrasket:

Jeg svarer på det du spør om, Tule.

Jeg har overhodet ikke tolket innlegget ditt som kritikk og jeg skjønner ikke hvorfor du tolker mitt slik heller.

hei

da beklager jeg, men det virket på svarene dine som du trodde jeg kritiserte valget til trådstarter og det er ikke riktig, jeg lurte bare litt på vordan ting ble gjrort, det er det hele men da misforsto jeg

hilsen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...