Gå til innhold

Kan man fryse gjærdeig?


Bex

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er veldig glad i fersk gjærbakst, men på mitt bittelille kjøkken har jeg ikke plass til en skikkelig kjøkkenmaskin.

Er det noen som vet om man kan fryse gjærdeig? Enten før heving, etter heving, eller kanskje halvstekte boller?? D akunne jeg jo laget deigen på lånt maskin og fryst unna

Hadde elsket å ha emner i fryseren, for å kunne steke når jeg får skikkelig lyst på boller...

Endret av Bex
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan fryse gjærdeig. Jeg har laget gjærdeig som vanlig, hevet en gang, formet til emner (rundstykker el), og så fryst dem. Det som er viktig er at de får god tid til å tine og heve. Jeg har tatt de ut dagen før (spesielt når man vi ha nybakt lunch/frokost) og latt dem tine i kjøleskap over natten og så romtempereres/heves en times tid på benken før steking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

...men på mitt bittelille kjøkken har jeg ikke plass til en skikkelig kjøkkenmaskin.

Jeg har kjøkkenmaskin, men bruker den aldri til gjærbakst. Synes det er like enkelt å lage for hånd (mindre oppvask!).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Baker jo litt jeg også. Men jeg har ikke verdens sterkeste armmuskler, så det er ikke så lett å elte deigen nok. Orker rett og slett ikke å stå og elte så lenge, jeg. Så da blir det til at jeg ikke baker så veldig ofte...

Endret av Bex
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kreves vel ikke spesielt sterke armer for å kna en deig, baker du ofte nok vil du bli sterkere. Gratis trim og hjemmebakst er vel ikke å forakte ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...