Kiama Skrevet 1. desember 2006 #1 Skrevet 1. desember 2006 Tror egentlig at jeg har jernmangel, for jeg blir sliten av ingenting. Det føles liksom som om kroppen går "tom" og så orker jeg ikke mer, blir tungpustet og greier. Av og til blir jeg også svimmel og det suser i ørene. Og fryser veldig ofte. Dette høres jo ut som jernmangel, ikke sant? I tillegg blir det verre under og etter mensen, så det burde jo ha noe med blodmangel å gjøre... Men kunne tenkt meg å få tatt blodprøver for å få det bekreftet, og det jeg lurer på er... Hos min fastlege er det over 1 mnd ventetid , synes det er lenge å gå å vente. Så er det mulig å få tatt blodprøver uten å ha noen legetime, at jeg bare kan komme ned å ta prøvene, og så ringe for å få svar / evt få en time hvis det er noe....
tatiana Skrevet 1. desember 2006 #2 Skrevet 1. desember 2006 Du trenger ikke å gå til legen. De på laboratoriet hos fastlegen tar blodprøve og gir deg beskjed om du har jernmangel eller ikke.
Snuppen Skrevet 1. desember 2006 #3 Skrevet 1. desember 2006 Eller prøv floradix! d er en jerntilførsel,du tar en skje hver morgen.. d hjalp meg vaffal..jg var veldig som deg før jeg å.
Kiama Skrevet 1. desember 2006 Forfatter #4 Skrevet 1. desember 2006 Takk for svar! Skal ta en tur ned å få tatt blodprøve.
Malama Skrevet 1. desember 2006 #5 Skrevet 1. desember 2006 Få tatt blodprøve ja. Ikke ta jerntilskudd uten at legen har sagt at du trenger det. For mye jern kan nemlig også gi (lignende) symptomer.
Gjest gjesta Skrevet 1. desember 2006 #6 Skrevet 1. desember 2006 Som Malama sier så gir for mye jern liknende symptomer som lite jern, derfor kan det være farlig å ta jerntilskudd uten å ha rådført seg med lege.. Jern konkurrerer med andre mineraler og sporstoffer, så for mye jern kan gi mangel på noe annet, og for mye av noe annet kan gi mangel på jern... Siden mange av disse nødvendige stoffene gir like symptomer, må man gå til lege for å undersøke sin mineralstatus..
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå