Gå til innhold

Celleforandring

Fremhevede innlegg

Gjest "bekymret"
Skrevet

Hei!

Er litt bekymret, så må bare spørre noen om råd..

Har merket at jeg nedentil, ved skjedeinngangen, er ganske oppsvulmet, og at dette området er mye hardere enn det har vært før. Akkurat som om skjeden har vokst, og hardnet til.. Kan ikke huske å ha lagt merke til at det har vært slik før.

Har også en litt "rar" følelse nedentil, litt brennende som stiger oppover på en måte. Kjenner ikke dette hele tiden, men det kommer sånn innimellom.

Har lenge vært med på et forskningsprosjekt (som frivillig forsøkskanin) ved et sykehus, der jeg i forbindelse med dette prosjektet har fått jevnlig GU-undersøkelse, og celleprøver er blitt tatt. Har aldri testet positivt på noe som helst.

Men for et par dager siden fikk jeg en telefon fra sykehuset, der de sa at den siste celleprøven min viste en antydning til celleforandring, men at dette var vanlig og at det var ingenting å frykte. Skal inn til kontroll om et par uker.

Denne celleprøven ble tatt i slutten av august, men fikk altså svaret først nå.

Så det jeg lurer på...kan det være mulig at denne celleforandringen kan være grunnen til de "symptomene" jeg føler at jeg har nedentil nå? Kan jo også hende at jeg bare er blitt paranoid av å få "diagnosen"...

Så..om det er noen som har noen formening om dette, eller kanskje har vært borti lignende selv..så blir jeg kjempe takknemlig for svar!

Vennlig hilsen,

"bekymret" :tristbla:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tviler på at disse to henger sammen. Celleforandringer er ikke farlig i seg selv men de krever jevnlig oppfølging i tilfelle de skulle fortsette å utvikle seg. Og du sier jo at du skal til sjekk om et par uker.

Gjør de oppmerksom på de endrningene som du har merket når du er inne til kontroll.

Men skulle du være svært bekymret så kan du jo ringe til fastlegen din og diskutere det med dem.

Skrevet

Uff, så dumt av dem å ringe å fortelle sånt på telefonen! Du kan nok ta det med ro, det er nok ikke noe farlig, men det som er dumt når man får slike telefoner, er alle spørsmålene man blir sittende igjen med! Og det er jo helt tydelig at dette plager deg, og at du er redd. Og det synes jeg du skal ta på alvor!

Ring til fastlegen din, gynekologen din, eller andre fagfolk og snakk med dem! Det viktigste er at du får all den informasjonen du trenger for å føle deg trygg!!

Dette går bra! :enig:

:klem:

Skrevet

Symptomene dine kan ligne litt på hudsykdommen lichen sclerosus et atrophicus. Få gynekologen din (eller en hudlege) til å vurdere det neste gang du er der.

Skrevet

hei du!

har også vært med som forsøkskanin på et prosjekt..vaksineprosjektet. vært inne til jevnlig kontroller jeg også. ved et par anledninger har jeg blitt kalt inn igjen pga svake celleforandringer og da har det gått over av seg selv..bortsett fra nå siste gangen..da hadde det gått fra svake til moderate celleforandringer og jeg må da inn for å ta en conisering..dvs at de fjerner en kjegleformet bit av livmortappen min..tror de bruker laser..

håper du slipper!! går som regel over av seg selv..men vi får være glade for at vi har vært med på dette prosjektet og at de fant det ut..er ikke den som hadde flydd så veldig ofte til gu hvis det ikke hadde vært for dette prosjektet tror jeg..

lykke til :)

p.s har forresten ikke merket noe til det andre du nevner..

Skrevet

Tusen takk for svar!

Lettet et par hakk nå.. Godt mulig at det bare er meg selv som overdriver det hele. Men kan kanskje ta en telefon bare for å være på den sikre siden.

Ha en fin helg og takk igjen!

Vennlig hilsen,

"litt mindre bekymret" :)

Skrevet

Celleforandringene er innvendig, på livmortappen, og neppe direkte forbundet med hva du opplever ved skjedeinngangen. Det er noe du absolutt bør ta opp med lege/gynekolog.

Gjest "bekymret"
Skrevet

Lichen sclerosus.. hm..

Får ta å søke litt på det og se hva jeg finner ut!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...