Gå til innhold

mister rett til sykepenger

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

en jeg kjenner har depresjon og går til fastlegen for samtale og medikasjon. han mister retten uansett i februar for da har det gått et år. Men nå har den forbanna trygdeetaten bestem at fra 16 desember så får han ikke mer. Hvordan kan de ta fra ham retten til det, og så like før jula!

fastlegen mener han skal ta opp kampen og skaffe advokat, men det kan jo ikke være rett at syke skal kjempe mot de som liksom skal hjelpe. Hvis alle med depresjon skulle gå til psykolog så ville det blitt endeløse ventelister, og han har en flott fastlege som han kan prate med npr som helst og de sitter ofte 45-50 min hver gang.

Jeg blir så forbanna og fortvila, fordi han trenger ikke dette på toppen av alt. målet er å komme tilbake i jobb, men det her hjelper ikke det grann.

noen som har noen råd? hva kan vi gjøre og kan de virkelig ta fra ham sykepengene?

Endret av MissEscada
Videoannonse
Annonse
Skrevet

De kan vel ikke bare forandre maxdatoen på sykepenger sånn plutselig? Hvilken begrunnelse har de for det?

Skrevet

de skriver at de ikke har grunnlag for å gi penger. enda de har hatt samtale med fastlegen. fastlegen mente visst at han burde anmelde han fyren på trygdeetaten for at han skulle få en lærepenge, men det er ikke en måte å gjøre det på. da blir det jo enda mer stress, noe som er det siste han trenger!

Skrevet

noen som vet? skal til samtale med fastlege imorra, men er bedre om man vet litt fra før selv.

Skrevet
en jeg kjenner har depresjon og går til fastlegen for samtale og medikasjon. han mister retten uansett i februar for da har det gått et år. Men nå har den forbanna trygdeetaten bestem at fra 16 desember så får han ikke mer. Hvordan kan de ta fra ham retten til det, og så like før jula!

fastlegen mener han skal ta opp kampen og skaffe advokat, men det kan jo ikke være rett at syke skal kjempe mot de som liksom skal hjelpe. Hvis alle med depresjon skulle gå til psykolog så ville det blitt endeløse ventelister, og han har en flott fastlege som han kan prate med npr som helst og de sitter ofte 45-50 min hver gang.

Jeg blir så forbanna og fortvila, fordi han trenger ikke dette på toppen av alt. målet er å komme tilbake i jobb, men det her hjelper ikke det grann.

noen som har noen råd? hva kan vi gjøre og kan de virkelig ta fra ham sykepengene?

fastlegen tilrår/tilrår ikke lengre sykemeldingsperiode. han på trygdekontoret er ingen lege, og om de vil overprøve fastlegen så må det gå via trygdelegen. Altså den legen trygdekontoret bruker. En annen ting er at de kansje har "hengt" seg opp i at det er til fastlegen han går til samtale, han er ikke ekspert på området. da burde han gå til psykolog/psykiater.

om man mister sykemeldingspenger etter et år, så er det andre ordninger da den går ut. En på trygdekontor kan ikke si nei og avfeie folk på denne måten. han må ihjennom tiltak/rehabilitering osv.

Skrevet

Seriøst??? :overrasket: Du mener i fullt alvor at folk med depresjoner skal få snylte på statskassen og NEKTE å få den behandling som tilrås i forhold til diagnose, nemlig psykolog (og noen får også medikamenter).

Da skjønner jeg meget godt at trygdekontoret sier at nok er nok jeg!

Vi kan jo snu på det også; hvis ALLE deprimerte i dette landet skulle ta opp nesten en TIME hos fastlegen sin (som vel oftest er almennpraktikere) ville det ikke bli lett for oss med bihulebetennelse, vrikkede ankler, øyekatarr og clamydia i dette landet!!!

Skrevet

Er det ikke alternative ordninger som bør vurderes da. Tenker på feks attføring, og rehabiliteringspenger kan kanskje være aktuelt for ham. Det er forskjellige ytelser og de gir en lavere inntekt enn sykepenger, men adskillig mere enn det en sosialstønad vil kunne gi. Dette er alternativer som skal vurderes før man sender folk til en utrygg tilværelse på soialstønad, som jo er absolutt siste alternativ for de fleste.

Skrevet
En på trygdekontor kan ikke si nei og avfeie folk på denne måten. han må ihjennom tiltak/rehabilitering osv.

Er dessverre ingen "selfølge" dette, nei... :tristbla:

Skrevet
Seriøst???  :overrasket: Du mener i fullt alvor at folk med depresjoner skal få snylte på statskassen og NEKTE å få den behandling som tilrås i forhold til diagnose, nemlig psykolog (og noen får også medikamenter).

Da skjønner jeg meget godt at trygdekontoret sier at nok er nok jeg!

Vi kan jo snu på det også; hvis ALLE deprimerte i dette landet skulle ta opp nesten en TIME hos fastlegen sin (som vel oftest er almennpraktikere) ville det ikke bli lett for oss med bihulebetennelse, vrikkede ankler, øyekatarr og clamydia i dette landet!!!

hadde vært fint med et svar på det jeg spurte om, du vet faktisk ikke hvordan denne situasjonen er. Jeg er selv veldig kritisk til det, tok faktisk lang tid før jeg skjønte at dette var depresjon og ikke latskap. nå vet jeg at han sliter. Han går på medikamenter og samtale med fastlege mener både han og legen er nok. han er ikke psykolog, men har jobbet mange år og har mye kompetanse på området. utfordringen ligger mest i å finne medisiner som fungerer rett for ham. så jeg synes ikke det er rett at de presser ham før de går ut. i februar må han finne en løsning, det er han klar over. men rett før jul bli jeg forbanna, da får han ikke råd til julegaver og det hjelper iallefall ikke på depresjonen.

så jeg lurte på om de har rett til å gjøre det før de går ut. noen sa at fylkeslegen kan bestemme det, og jeg vet at han kke har vært inn i bilde. da kan jo også vi klage til ham. forhåpentligvis går han tilbake til jobb like etter jul uansett.

og nei vi skal ikke snu det. alle skal ikke gå til fastlegen, men har man en flott fastlege så burde det kunne være nok i noen tilfeller.

Skrevet

Jeg er tilhenger at man finner det opplegget som passer best for hver enkelt. Og å ha en genrell holdning om at man maks kan ta opp ett kvarter av gangen hos fastlegen sin synes jeg strider mot tanken på hva en fastlege skal være. Dersom en fastlege har for mye å gjøre, så har han mulighet til å si at det er fullt, og at han ikke har kapasitet til å ta flere akkurat nå.

Skrevet
Jeg er tilhenger at man finner det opplegget som passer best for hver enkelt. Og å ha en genrell holdning om at man maks kan ta opp ett kvarter av gangen hos fastlegen sin synes jeg strider mot tanken på hva en fastlege skal være. Dersom en fastlege har for mye å gjøre, så har han mulighet til å si at det er fullt, og at han ikke har kapasitet til å ta flere akkurat nå.

Enig. Dessuten går jeg ut ifra at det tas høyde for dette når det gjøres en timebestilling for ham, slik at det settes av ekstra tid for å snakke siden dette er en fast avtale mellom lege og pasient. På den måten hoper det seg ikke opp med pasienter på venterommet. Faktisk hadde det vært en fordel om flere gjorde dette.

Skrevet

jeg synes det er en flott fastlege da. nå endte det med advokat i denne saken, fastlegen mente han hadde en god sak. men synd at han får mer trøbbel og ikke mer hjelp.

Skrevet
Enig. Dessuten går jeg ut ifra at det tas høyde for dette når det gjøres en timebestilling for ham, slik at det settes av ekstra tid for å snakke siden dette er en fast avtale mellom lege og pasient. På den måten hoper det seg ikke opp med pasienter på venterommet. Faktisk hadde det vært en fordel om flere gjorde dette.

Det bli jo ikke enklere for andre å skeffe seg time av den grunn...? Om mange gjorde det slik, ville hver lege fått tid til kanskje max 6 pasienter daglig.

Skrevet
Det bli jo ikke enklere for andre å skeffe seg time av den grunn...? Om mange gjorde det slik, ville hver lege fått tid til kanskje max 6 pasienter daglig.

Jeg synes det blir litt søkt å argumentere slik, siden det ikke kommer til å skje at alle gjør det slik. Det er bare en viss prosent av pasientene som har psykiske problemer, og av dem igjen vil flertallet oppsøke psykolog. Og dersom det blir for mange som vil gjøre sånn er det jo opp til legen å henvise de som blir for mange til psykolog. Jeg går også utifra at legen tilbyr dette nettopp fordi han har kapasitet til det.

Skrevet

Det er mulig at han blir satt opp på dobbelt time.

Det ble jeg da jeg slet veldig med meg selv da både mannen min og sønnen min var syke samtidig. Jeg fikk en skikkelig knekk og da jeg ringte legen ble jeg satt opp på dobbelttime uten at jeg visste noe om det selv.

Så vær litt forsiktig med å dømme før du vet fakta.

Skrevet

så flott at de fleste her ser det på samme måte. fastlegekontoret ligger i ei lita bygd, han kjører en time for å komme til legen hver gang og det er mye ledige timer. han har noen ganger fått enkelttimer fordi det har vært fullt. de fleste vil nok gå til psykolog, men vil han ikke så vil han ikke. fastlegen mener det går bra inntil videre.

bare trygdekontoret kunne utsette masingen til etter jula ihvertfall. blir jo mer deprimert av å ikke ha penger til julegaver.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...