Sukkersøta Skrevet 30. november 2006 #1 Skrevet 30. november 2006 (endret) Begynte i ny jobb for noen mnd. siden. Var litt vanskelig å komme inn i miljøet, de fleste har jobbet der lenge og det er en liten avdeling jeg jobber på. De kjenner hverandre godt. Er selv av typen som er åpen og imøtekommende så det er ikke vanskelig å bli kjent med meg. Har en ok sjef, veldig menneskelig og dyktig. Det jeg synes er litt vanskelig er at jeg aldri får noe tilbakemelding på det jeg gjør. Får som regel alltid høre når jeg gjør noe feil. "Åhhh det er ikke sånn du skal gjøre det" Har ikke hørt en positiv tilbakemelding på det jeg gjør. Jeg jobber og gjør alt jeg skal. Tilbyr meg å jobbe overtid om det trengs. Mister litt piffen.... som i dag feks. har jeg jobbet intenst for det har vært veldig mye å gjøre... Det er jo litt vanskelig når en er nyannsatt. Vet virkelig ikke om de er fornøyd med meg når jeg aldri hører noe. Noen som har noe erfaring eller kjenner seg igjen? Er det noe jeg bare må godta? Jeg trenger å få tilbakemelding på det jeg gjør. Er spesielt ei som jobber der.... hun finnes ikke hjelpsom og det virker som om hun gjør alt for å få meg til å virke dum. Når en er ny så er det faktisk vanskelig å skulle huske alt og jeg kan i hvertfall ikke vite hvordan jeg skal gjøre visse ting om ingen har sagt det til meg. Derfor må jeg spørre. (jobber mye med forskjellige datasystemer, derfor er det ting jeg ikke kan finne ut av selv.) Kvier meg hver gang hun er tilstede for å spørre henne om noe. Hun svarer alltid halvveis slik at jeg ikke får noe konkret svar.... så da sitter jeg der som et spørsmålstegn. Eller hun kan si at det må jeg prøve å finne ut av selv... Hvis hun bare hadde svart meg på et spørsmål så hadde jeg sluppet å måtte spørre igjen om det samme! Hun svarer meg alltid på en sånn måte at det virker som om jeg er helt DUM. Det gjør hun gjerne mens de andre er tilstede. Jeg er ikke en sånn person som lar meg "trøkke" på. I begynnelsen så var jeg ekstremt hyggelig, men det gidder jeg ikke lenger. Jeg vet jeg ikke er DUM og har alltid fått skryt før der jeg har jobbet. Heller aldri hatt noen problem med å omme inn i et arb. miljø. Har fått venner fort. Hvordan skal jeg oppføre meg ovenfor henne? Hvor lang tid har det tatt for dere å "komme inn" i et arb.miljø? Takk for svar.. Endret 30. november 2006 av Sukkersøta
Gjest Gjesta Skrevet 30. november 2006 #2 Skrevet 30. november 2006 Hvis du har jobbet der noen måneder er det vel snart tid for en oppfølgingssamtale/medarbeidersamtale med sjefen? Du kan jo antyde at du gjerne ønsker en slik samtale? Slike samtaler gir et helt annet utgangspunkt for å få ordentlige tilbakemeldinger på jobben du utfører. Ellers syns jeg det er merkelig at sjefen din (og de mer rutinerte kollegene dine ikke gir deg små drypp av positive tilbakemeldinger på jobben du gjør sånn i det daglige - det er så utrolig motiverende å føle seg sett i hverdagen!). Når det gjelder den ubehagelige kollegaen din vet jeg ikke. Det høres veldig ubehagelig ut, og det kan jo virke som om hun er av typen som hansker sin egen dårlige selvfølelse ved å trykke ned deg som er ny Noe du kan prøve, hvis du orker - er å være skikkelig hyggelig med henne, rose henne masse for at hun er så flink og takke henne for at hun er så hyggelig og hjelper deg når du står fast som ny. ? Og til det siste du spør om; jeg kom veldig fort inn i arbeidsmiljøet da jeg var ny på jobben, følte meg hjemme fra første dag. Men så skal det sies at jeg hadde usedvanlige hyggelige, hjelpsomme og greie kolleger som var oppriktig interessert i å finne ut hvem jeg var, og som så på det som naturlig å bli kjent med meg og integrere meg. Det er jo en fordel for både dem og for den nye, skulle man tro... Jeg har uansett lært mye av den mottagelsen jeg fikk og prøver å gjøre det samme når jeg får nye kolleger.
PenOgMuskuløsMedStorPenis Skrevet 30. november 2006 #3 Skrevet 30. november 2006 Mitt beste råd er å være sosial og omgjengelig, så mye du klarer. De fleste vil nok ikke gidde å ta initiativ til å bli kjent med deg, derfor må du gjøre en innsats. Forblir du passiv, kan du plutselig oppdage å ha jobbet der en god stund, uten egentlig å ha blitt kjent med så mange. Så, for å oppsummere, det meste er opp til deg selv.
Gjest gjesta Skrevet 30. november 2006 #4 Skrevet 30. november 2006 Angående hun som får deg til å føle deg dum - kanskje hun faktisk ikke kan ting så godt selv, og derfor helst vil unngå å bli "avslørt" om hun er usikker på hvordan hun skal forklare deg noe? Ellers er det vel gjerne en kombinasjon av dårlig selvbilde og hersketeknikk. Hev deg over det, selv om jeg skjønner at det er kjipt. Arbeidsplasser er forskjellige, jeg har både vært steder jeg har følt meg velkommen med en gang, og steder jeg aldri har trivdes - og jeg har følelsen av at det er lite jeg som enkeltperson kan gjøre for å bli mottatt på den ene eller andre måten... For jeg prøver å gjøre jobben så godt jeg kan og være normalt hyggelig (i hvert fall ok nok). Men snakk med sjefen din om det - si at du savner positive tilbakemeldinger og kanskje noe mer opplæring på datasystemene? Forklar at du blir litt usikker på oppgavene dine og hva du gjør bra når du ikke får tilbakemelding annet enn når du gjør en og annen feil.
Sukkersøta Skrevet 1. desember 2006 Forfatter #5 Skrevet 1. desember 2006 Tusen takk for gode svar! Fikk noen tips der. Tror ikke det blir noen medarbeider samtale på meg. En måtte visst ha vært ansatt i 6 mnd. ?! Kan det stemme? TAkk for svar
Gjest Gjesta Skrevet 1. desember 2006 #6 Skrevet 1. desember 2006 Tror ikke det blir noen medarbeider samtale på meg. En måtte visst ha vært ansatt i 6 mnd. ?! Kan det stemme? ← Hvis det er det de forteller deg, så stemmer det nok. Det varierer sikkert fra sted til sted. Men hvis du har god tone og kjemi med sjefen din, kan du jo si at du ønsker en liten prat om arbeidet ditt? (men jeg ville vært svært varsom med å beklage meg over kolleger til sjefen. Med mindre du har noe veldig håndfast.) Lykke til, håper du kommer til å trives bedre etter hvert
Gjest niomi Skrevet 1. desember 2006 #7 Skrevet 1. desember 2006 Kan være litt vanskelig å komme inn i miljøet, ja. Ihvertfall dersom alle de andre har jobbet der "i evigheter". Men slapp av, vær deg selv i lunsjen så kommer det etterhvert. Svært sjelden jeg får ros for jobben jeg gjør. Slik er det bare. Gjør man jobben sin, blir ikke det lagt merke til, for det hjelper maskineriet til å gli. Men gjør man ikke jobben sin tilfredsstillende, merkes det med en gang, og man får naturligvis kritikk. Ang. den ubehagelige kollegaen din - ikke alle har like god kjemi. Sånn er det bare, og det kan være tusen grunner til at man ikke går sammen. Drit i det. Det gjør sikkert resten.
Gjest Turi Skrevet 2. desember 2006 #8 Skrevet 2. desember 2006 Ubehagelige kollegere finner du de fleste steder. Kanskje er hun usikker på hvor hun har deg? Snakk med sjefen din nå om det med tilbakemeldinger. Mange arbeidsplasser praktiserer "hører du ikke noe, er alt greit". Dessverre. Si fra at du trenger flere tilbakemeldinger nå i oppstarten for å være sikker på at du prioriterer riktig, og for å få tidlig varsel om du gjør noe annerledes enn de ønsker. Det er et rimelig ønske, ingen vil bli sure på det. Kollegaen din får du enten behandle høflig distansert eller prøve å holde deg unna. Eller du kan prøve, som noen her sier, å vise veldig respekt for henne og rose henne mye. Det kan oppleves som rævslikking og gi henne følelsen av overtaket mer enn hun alt har, så jeg er ikke sikker på at det er riktig taktikk. Prøv å finne ut hennes standing blant de andre - om andre opplever henne som deg, er det IKKE en dame du skal smigre mer enn hun fortjener - da kan du utestenge deg selv fra andre sosiale grupperinger.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå