Gå til innhold

Rusrelatert psykose

Fremhevede innlegg

Gjest Rådløs
Skrevet

En i familien ruser seg på alkohol, hasj og amfetamin. I de siste ukene eller månedene har hun drukket daglig. Hun sover lite, spiser lite og nå virker det som hun har tippet over.

Hun beskylder andre for å stjele fra henne, går og prater stygt om andre til alle som vil høre på og sier hun blir paranoid av naboen, som en i familien har leid en leilighet til.

Hun er voksen og bor ikke hjemme, men leier i samme rekkehus som den naboen hun ikke liker. Ofte er hun utenfor naboens dør, uten at hun vil noe. De er ikke venner, og nå har hun beskyldt han også for å stjele fordi de tilfeldigvis var på samme utested. Noen har byttet postkassenavn og det mener hun naboen har gjort. Det er ikke hennes postkasse som er berørt.

Hva skal den nærmeste familien gjøre? Hun er aggresiv og vanskelig å komme innpå. Nå vil hun ikke ha noe med familien å gjøre mer sier hun. Hun mener de tar parti for naboen som hun beskylder for alt mulig. Naboen har ikke behov for å stjele hennes lommebok, og for to uker siden rotet hun bort mobilen sin da hun var ute på byen. Da kunne hun ikke beskylde noen, for det var ingen hun kjente tilstede.

Men alle er bekymret for at hun ruser seg fra sans og samling og at hun står i fare for å få en rusrelatert psykose.

Er det noen som vet hva dette går ut på og hva man kan gjøre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå er ikke jeg lege, men ut fra beskrivelsen kan denne personen godt være psykotisk. I tillegg høres det ut som om rusbruken er svært stor, noe som igjen øker faren for psykoser betraktelig.

Jeg hadde nok startet med å kontakte legen hennes. Antakelig vil hun ikke være med dit, for hun vet sikkert ikke at hun kan være syk nå.

Dessverre er det en del som skal til for å få hjelp i slike saker i norge, kapasiteten er så uendelig mye mindre enn behovet.

Tvangsinnleggelse foretas stort sett ikke med mindre personen er til fare for andre og / eller seg selv, og ut ifra beskrivelsen din virker det ikke som om personen er det. Bortsett fra selve rusbruken så klart.

Prøv å snakk med legen du, han har vært borte i slikt før og vet hva som skal til.

Lykke til.

Skrevet
En i familien ruser seg på alkohol, hasj og amfetamin. I de siste ukene eller månedene har hun drukket daglig. Hun sover lite, spiser lite og nå virker det som hun har tippet over.

Hun beskylder andre for å stjele fra henne, går og prater stygt om andre til alle som vil høre på og sier hun blir paranoid av naboen, som en i familien har leid en leilighet til.

Hun er voksen og bor ikke hjemme, men leier i samme rekkehus som den naboen hun ikke liker. Ofte er hun utenfor naboens dør, uten at hun vil noe. De er ikke venner, og nå har hun beskyldt han også for å stjele fordi de tilfeldigvis var på samme utested. Noen har byttet postkassenavn og det mener hun naboen har gjort. Det er ikke hennes postkasse som er berørt.

Hva skal den nærmeste familien gjøre? Hun er aggresiv og vanskelig å komme innpå. Nå vil hun ikke ha noe med familien å gjøre mer sier hun. Hun mener de tar parti for naboen som hun beskylder for alt mulig. Naboen har ikke behov for å stjele hennes lommebok, og for to uker siden rotet hun bort mobilen sin da hun var ute på byen. Da kunne hun ikke beskylde noen, for det var ingen hun kjente tilstede.

Men alle er bekymret for at hun ruser seg fra sans og samling og at hun står i fare for å få en rusrelatert psykose.

Er det noen som vet hva dette går ut på og hva man kan gjøre?

Jeg synes ikke hun høres psykotisk ut i dag, men varsel bjellene ringer.

Snakk med legen og prøv å få henne inn til avrusning og rehabilitering der de fokusere på rus og psykiske problemer.

Rusrelaterte psykoser forsvinner som regel når pasienten klarer å bli rusfri. Men særlig hasj og i mindre grad er amfetamin sett på som potensielle triggere for schizofreni.

Schizofreni blir ikke borte ved rusfrihet.

Dersom lege-veien ikke er en ønsket vei så kan man også ta kontakt med sosialarbeidere eller direkte til private rehabilitreingsklinikker.

Noen gode linker

http://www.sirus.no/fhp/d_ressursliste_iko...rent_45/hDKey_8

http://www.rustiltak.no/Tiltak/tiltak.asp

http://www.forebygging.no/

Skrevet

Har ikke noe erfaring av sånt, men har lest litt om slikt grunna ett fag jeg tar, og dette hørest nok ut som en psykose ja. Amfetamin(sentralstimulerende stoff) har jo denne evnen til å gi hallusjoner og forfølginstanker, og har dessverre en sammenheng med psyoser og schizofreni. Synst dere burde prøve å få denne personen hjelp snarest, før hun skade seg selv eller andre!

Hentet fra helsenytt.no

"Iblant kan en psykose være fremkalt utelukkende av stoffmisbruk. Det kan handle om hasj, ecstasy, kokain, amfetamin eller andre narkotiske stoffer. Desorientering, hukommelsesproblem og visuelle hallusinasjoner er de vanligste symptomene som vanligvis kommer raskt og varer i kort tid (timer eller dager) til virkningen av stoffet avtar. Hos disponerte personer kan slike stoffer utløse en mer alvorlig psykotisk lidelse, f.eks. schizofreni."

Gjest Leiababe
Skrevet

Det som er synd i saker som dette er at misbrukeren selv stort sett ikke ønsker hjelp. Mange ruser seg da mer og mer, frem til en mulig psykose som igjen kan føre til tvansinnleggelse. Det er så trist at man ikke kan tvinge de man er glad i til å oppsøke hjelp, men det kan man altså ikke. Dette er en svært vanskelig situasjon.. er det noen i blant de nærmeste som har litt ekstra god kontakt med henne, som kan ha sjans til å nå inn i et klart øyeblikk?

Det skal endel til før noen blir innlagt til enten rusbehandling eller psykiatrisk behandling mot personens vilje. Da skal det være akutt fare for personen det gjelder eller personen er til fare for andre. Dette, og hvis misbrukeren er gravid.

Håper det finnes en løsning som kan hjelpe denne jenta og at familien og venner finner styrke til å støtte henne..

Gjest Rådløs
Skrevet

Hun ser ikke selv at hun ruser seg for mye og når hun drikker for mye, skylder hun på at hun egentlig bare røyker for mye hasj. Hun drikker hver dag og røyker aldri hasj uten at hun drikker.

Ingen tør å snakke med henne, det blir mest å jatte med henne fordi hun blir aggressiv. Eller så hender det at noen nevner problemet forsiktig til henne, men bare i generelle vendinger. Dvs. at man ikke bør drikke så ofte og så mye, men ikke et ord om at det er henne det er snakk om eller et ord om at hun har forandret seg.

Jeg har ikke noe nært forhold til henne og vil ha minst mulig med henne å gjøre. Jeg er samboer med hennes bror og hun er ofte frekk. Men familien er bekymret, uten at noen griper inn. Samboeren min har hatt rusproblemer og hun sier alltid at det er han som har en avhengighet og må holde seg unna rus og ikke henne.

Heldigvis har han vært rusfri i åtte år.

Han har heller ikke noe godt forhold til henne fordi hun er vanskelig å prate med og ikke ser sitt eget problem. I stedet skylder hun på han. I tillegg hender det at hun sier at han må være mann nok til å kunne ta seg en drink... :overrasket:

I dag traff vi henne utenfor butikken, vekslet bare par ord i all høflighet. Da var pupillene hennes store. Hun var ikke nykter og virket speedet.

Men hun terroriserer hele familien med påstander om tjuveri og løgner. Jeg har oppdaget at ting har forsvunnet når hun har vært her, men i motsetning til henne beskylder jeg ikke noen uten bevis.

Må mine svigerforeldre bare sitte og se på dette uten å gjøre noe?

Skrevet

Det er veldig lite man kan gjøre, dersom personen ikke vil ha hjelp. For at noen skal kunne tvangsbehandles må det være fare for liv og helse, og selv da får man kun hjelp for kortere perioder. En annen sak er at dersom hun er paranoid så vil eventuell tvang bare gjøre det verre, siden hun da vil få bekreftet at dere faktisk er "ute etter henne".

Så dere må egentig bare ta ett valg, om dere klarer å ha kontakt eller ikke. Enten kan dere ha kontakt som før, og overse psykotiske tendenser og snakke fornuft så godt dere kan, eller kutte ned på kontakten, dersom det sliter dere ut.

Når det gjelder det med å "bare sitte og se på uten å gjøre noe" er det greit å ha i bakhodet at man ikke kan styre andres liv, uansett hvor uenig man er i de valgene de tar. Sannsynligvis vil hun etterhvert selv få behov for å rydde opp i livet sitt, men det er en prosess hun må igjennom på egen hånd.

Skrevet

Paranoid personlighetsforstyrrelse tenker jeg da, men da må hun ha hatt lignende oppførsel i større eller mindre grad hele tiden.

Gjest Rådløs
Skrevet

Hun har en diagnose på personlighetsforstyrrelse, men jeg vet ikke om den har betegnelsen paranoid. Men ingenting er hennes feil i konflikter eller når noe går galt i livet hennes. Det er andre som har ansvaret og spesielt eksene hennes. Hun har bare har hatt forhold med krangler. Hun har også vært voldelig i disse forholdene.

Hun holder ikke avtaler og blir veldig sjalu hvis noen i familien planlegger noe uten at hun er blitt informert. Det kan være en bagatell som en liten tur i skogen. Jeg vet ikke om det er sjalusi, men hun blir sint og like etter kommer det reaksjoner, som sist gang med disse postkassene og beskyldninger om tjuveri. Hun er ruset når hun har sine tenåringsbarn annenhver helg, og svigermor er oppgitt fordi hun kommer til henne med barna i ruset tilstand.

Jeg ville sagt fra hvis jeg var hennes mor, men jeg holder meg unna henne.

Finnes det grupper for pårørende som foreldrene kan henvende seg til?

Skrevet
Hun har en diagnose på personlighetsforstyrrelse, men jeg vet ikke om den har betegnelsen paranoid. Men ingenting er hennes feil i konflikter eller når noe går galt i livet hennes. Det er andre som har ansvaret og spesielt eksene hennes. Hun har bare har hatt forhold med krangler. Hun har også vært voldelig i disse forholdene.

Hun holder ikke avtaler og blir veldig sjalu hvis noen i familien planlegger noe uten at hun er blitt informert. Det kan være en bagatell som en liten tur i skogen. Jeg vet ikke om det er sjalusi, men hun blir sint og like etter kommer det reaksjoner, som sist gang med disse postkassene og beskyldninger om tjuveri. Hun er ruset når hun har sine tenåringsbarn annenhver helg, og svigermor er oppgitt fordi hun kommer til henne med barna i ruset tilstand.

Jeg ville sagt fra hvis jeg var hennes mor, men jeg holder meg unna henne.

rådfør deg med linkene i et av innleggene over, skulle tror du ville finne noe om støttegrupper og lignede der.

Lykke til :klem:

Skrevet

LMS, Landsforeningen Mot Stoffmisbruk er en pårørendeorganisasjon, som jeg vet at mange har fått god hjelp av. De fleste som jobber der er selv pårørende til stoffmisbrukere, og de har mye aktivitet som går på å treffe andre, utveksle erfaringer, råd osv. Du finner dem på gule sider.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...