Gå til innhold

Hva binder dere til statskirken?


Kvitil

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Gjest Bellatrix
Og jeg kan vel tilføye at jeg er en av de som faktisk er innmeldt, frivilig.  ;)

:hoppe: Det er mannen min også. Dvs han meldte seg ut for så å melde seg inn igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler vel ikke akkurat at jeg er bundet til Statskirken?

Men er veldig glad for å ha en kirke, selv om jeg "aldri" er der. Men jeg er veldig glad den er der, spesielt mtp spesielle anledninger som dåp, begravelser og bryllup. Har et litt uavklart forhold til egen tro, men ser kirken som verdifull som kulturbærer og samlingssted ved spesielle begivenheter i livet. Så jeg støtter gjerne statskirken! :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hei

er vel mest tradisjonene, er lit i tvil om min egen tro, er konfirmert og står der men er ikke helt sikker, føler og at kirken ikke helt har noe mening syn, jeg tror at vis vi fikk et skill ville den fa en mer identitet det ville bli lettere og velge

jeg syns det blir lit rart og bare bruke den for tradisjoner uten og tilhøre troen, jeg syns man da egentlig kunne gjøre noe annet, men det er ikke sa mye alternativer, den har jo nesten monopolisert alt, ogsa begravelser, jeg syns det hadde vert ritkig og gjøre det mer nøytralt, nå er det alternativer til bryllup og da jeg mener og ha hørt det i human etisk forbund, jeg vet ikke vordan jeg blir i framtida men jeg står der foreløpig

hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Historen vår er knyttet til kirken. Man behøver ikke å gå så veldig langt tilbake i tid før kirken betydde veldig mye for folk, og at deres tro og relgion er et must for å fårstå mye av handlingene deres. Dette gjelder all type historie (kunst, musikk, samfunn...osv)

I dag er kirken for meg noe som gjør at jeg kan forstå mine forfedre, og for å holde på tradisjoner som jeg ønsker. Og det er derfor jeg også er medlem der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

den har jo nesten monopolisert alt, ogsa begravelser,

Man trenger ikke ha en kristen begravelse om man ikke vil. Hvem som helst kan "lede" en begravels, det trenger ikke være en prest. Det kan f.eks. være noen fra HEF eller det kan være en venn eller et familiemedlem. Man trenger ikke ha noen kristne innslag, og man trenger ikke ha kristne symboler på gravstøtten eller i dødsannonsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tule: Det finnes alternativer til kristen begravelse. I enkelte deler av landet er det veldig vanlig.

hei

jeg vet det men man ma ligge på kirkegården om man ikke far spre asken da derfor syns jeg at forslaget om og kalle det gravlunder var bra

hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Historen vår er knyttet til kirken. Man behøver ikke å gå så veldig langt tilbake i tid før kirken betydde veldig mye for folk, og at deres tro og relgion er et must for å fårstå mye av handlingene deres. Dette gjelder all type historie (kunst, musikk, samfunn...osv)

I dag er kirken for meg noe som gjør at jeg kan forstå mine forfedre, og for å holde på tradisjoner som jeg ønsker. Og det er derfor jeg også er medlem der.

Hei

jeg kan vere enig i det der, men det er slitt sneversynt, historien ma vi forstå på mange måter og vi må se mange kilder, politiske hendelser er vel så viktig og Luther var for et ekesempel bare en del av grunnen for reformasjonen

det er riktig at kirken har har stor betydning for historien men den er ikke alene

jeg mener vi kan lese mye om kirken og det den betyr om vi ikke har en statkirken og, og for meg så er det en trosretning, jeg syns at grunlaget for og sta i den må vere at man tror, det er derfor jeg far en vansklig forhold til den fordi man ma tro etter en regel og det har jeg vansker med for og utdype det jeg sa før

når man defineres om en troende eller ikke ut i fra vordan man lever og ikke va man sier man tror har jeg et problem

hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...