Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er det noen som har studert gjennom disse? Hvordan var det?

Hvor seriøst er det? Er det lett å få jobb etter studiene? Og tar arbeidsgiver et slikt studium seriøst?

Mange spørsmål men håper noen gidder å svare! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her er ett innlegg jeg har skrevet tidligere om mine erfaringer med NA. Jeg gidder ikke å skrive alt omigjen, så jeg klipper og limer i stedet:

Jeg har gått på NA. Jeg gikk det som den gang het reiselivskoordinator. Vi var første(og siste) kullet på den linja, noe som gjorde at vi ble prøvekluter fordi skolen ikke hadde lagt opp et ordentlig undervisningsopplegg.

Lærerne var nærmest dratt inn fra gata. Hovedlæreren vår var bussjåfør - det var hans erfaring med reiseliv. Engelsklæreren vår var en mann fra Storbritannia. Han var altså engelsk, men hadde 0 lærererfaring. Dette bar desverre undervisningen kraftig preg av. IT læreren vår var en ung kar på 19-20 år. Han var faktisk den mest oppegående av hele lærerstaben.

I tillegg hadde skolen leid inn to stk fra reisebyrå og hotellbransjen som skulle lære oss å bruke diverse dataprogrammer. Problemet var bare at de programmene som skolen hadde var så gamle at "lærerne" først måtte bruke flere undervisningsbolker på å lære seg programmet selv fordi de var så vidt forskjellige fra de programmene de aktuelle bedriftene brukte.

Vi var vel en 14-15 stk som startet i september(Start i september i stedet for august som egentlig var planen, fordi skolen ikke var "klar" til skolestart)

Kullet på medisinsk sekretær som gikk samtidig som meg kunne også fortelle om et rimelig talentløst opplegg. De lærte ikke i nærheten av alt det de egentlig skulle gjennom i løpet av året, og midtveis i året ble de uten hovedlærer(som også underviste i de fleste "helse" fagene) slik at de ble overlatt til seg selv resten av året. "Selvstudium" kalte skolen det. Betale måtte de alikevel.

Etterhvert har jeg snakket med flere som jeg gikk sammen med på NA. Forbausende mange kunne fortelle at de slet voldsomt med å finne seg jobb fordi mange bedrifter ler høyt av Næringsakademiet og deres opplegg. Spesielt helsesektoren ser ganske stygt på det som kalles "medisinsk sekretær".

Nå varierer sikkert studieopplegg og gjennomføring alt etter hvor man befinner seg i landet, men er det verdt å bruke 60-70000kr på? Nei, absolutt ikke!

Skrevet

Ok..jeg leita etter tidligere innlegg, men fant det ikke..

Hmm..hørtes ikke så positivt ut det nei..

Får kanskje prøve noe annet..problemet er bare at de ikke har noen studier på høyskolen her som jeg har lyst til å ta og jeg begynner å bli desperat..kan ikke flytte heller..

Skrevet

Du finner ikke noe desentralisert du kunne tenkt deg da? Ellers så har Folkeuniversitetet endel forskjellig.

Skrevet

hmm, lurer på hvor i landet Kermit studerte....

Jeg tok reiselivskoordinator på NA Bergen, det var flinke lærere med mye erfaring og av 20 stk i klassen fikk alle bortsett fra 2 tilbud om jobb før studiet var ferdig. Noen gikk til reisebyrå, noen til flyplassen med innsjekk/booking etc, mange til hotell som resepsjonister, en til en reiselivsorganisasjon og noen dro til utlandet og jobbet.

Studiet var bra gjennomført, vi fikk all reisebyråopplæring i data og manuell turoperasjon gjennom NSB Reisebyrå (nå via flyspesialisten). Hotellbookingsystemet var Fidelio som de fleste hotell i Norge fortsatt bruker.

Vi hadde også en slags hovedoppgave på slutten av året i mindre grupper, min gruppe jobbet f.eks. med Braatens og flypassløsninger. De var veldig fornøyd med jobben vi gjorde og hadde ingenting å utsette på at vi kom fra NA.

Jeg jobbet på hotell en stund før jeg fortsatte med studier innen markedsføring, som jeg innså var mitt område etter å ha hatt en veldig dyktig og engasjert lærer i markedsføring på NA.

Og engelsklæreren vår var faktisk den samme som underviser i engelsk på NHH (handelshøyskolen i Bergen).

Ta kontakt med skolen og be om å få snakke med tidligere elever, ta gjerne også kontakt med større vikarbyrå og spør om deres erfaring med den utdannelsen du vurderer. Slike private skoler vil alltid variere i kvalitet fra sted til sted.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...