Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Nå fikk jeg en telefon fra sjefen min, som vil ha et møte med meg. Er i svangerskapspermisjon, og skal begynne på jobb igjen i april 07. I utgangpunktet.

Men nå ser det ut til at arbeidsplassen min har en annen agenda. Uten at sjefen min ville uttdype det (før vi skal møtes om en uke :tristbla: ) benektet han ikke noe da jeg spurte "jeg har vel fortsatt en jobb?" Så da ser det ut til at jeg er blitt overflødig.

Jeg jobber som grafisk designer. (designer emballasjer og lager reklememateriell etc.) Spørsmålet er om de nå har funnet det fornuftig å sette bort jobben min til et reklamebyrå ved behov i stedet. Kan de det sånn uten videre? Slik at jeg står uten jobb etter permisjonen?

:tristbla:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er du på kontrakt eller har du fast jobb? Dersom kontrakten din går ut i løpet av permisjonstiden, kan de vel la være å forlenge den. Dersom du har fast jobb, kan de ikke si deg opp mens du er i permisjon, nei.

Skrevet (endret)
Er du på kontrakt eller har du fast jobb? Dersom kontrakten din går ut i løpet av permisjonstiden, kan de vel la være å forlenge den. Dersom du har fast jobb, kan de ikke si deg opp mens du er i permisjon, nei.

Har 100% stilling. Altså vært fast ansatt i 5 år. Syns det er rart om de bare skal kunne kvitte seg med meg, men er usikker på det. Blir det ikke noe annet når det dreier seg om "outsourcing", eller hva det heter? De legger ned stillingen min og ansetter ingen ny, men setter bort tilsvarende jobb til et annet firma... :forvirret:

Endret av la Flaca
Skrevet

Er fotsatt ikke sikker på om de kan si deg opp pga outsourcing.

Uansett så skal oppsigelesperioden din ikke begynne å løpe før etter at du er tilbake i jobb, jfr. AML §15-9 punkt 2.

Oppsigelse ved outsourcing er berørt i AML §15-7 punkt 3, som sier at en slik oppsigelse er usaklig med mindre denne outsourcingen er "nødvendig av hensyn til virksomhetens fortsatte drift.

Hele AML finner du her.

Dersom du er organisert, ville jeg involvert forbundet med en gang du får oppsigelsen skriftlig. Jeg vet at her jeg jobber, outsourcet de noe vanvittig midt på 90-tallet. Alle de som var organisert kontaktet forbundet sitt, og det endte med at deres oppsigelser ble trukket tilbake siden de var usaklige.

Lykke til! :klem:

Skrevet

Tusen takk skal du ha Niomi! :klem: Er helt nummen her jeg sitter. KG er jammen god å ha til både det ene og det andre... :)

Skal undersøke linken din nærmere og komme godt forberedt til møtet med paragafer i bakhånda! ;)

Skrevet

Sånn jeg ser det, har du både lovverket og arbeidsmarkedet på din side.

Du kan ikke sies opp før du er tilbake etter permisjon, og hele den eventuelle outsourcingsproblematikken er betydelig innskjerpet etter diverse rettsavgjørelser (mener å ha sett flere arbeidsrettsdommer på dette). Som fast ansatt på et område der firmaet fortsatt skal operere skal det nok mer til enn litt bortsetting av jobber før du er "i fare."

Hvis ikke du er organisert; gjør det fort som f.

Og: I den grad du får noe skriftlig om en uke, så send det direkte til organisasjonen din. I den grad du får noe muntlig, så be om å få det skriftlig.

På den annen side; du har krav på en jobb som er relevant for deg, du har ikke krav på å komme tilbake i en identisk stilling som du hadde før permisjonen (bortsett fra stillingsstørrelse og lønn).

Se hva som skjer, og ta det med ro; det er arbeidsgiver som sitter med dårlige kort sånn du beskriver problemstillingen pr. i dag.

Skrevet
Hvis ikke du er organisert; gjør det fort som f.

Jeg organiserte meg faktisk (elektronisk) for en halvtime siden. :Nikke:

Nå som sjokket har lagt seg er jeg ihvertfall innstilt på å få ut av dette maksimalt av hva jeg har krav på. Og der får man nok ikke noe gratis, så jeg skal sette meg grundig inn i lovverket.

Jeg vet jo heller ikke hva slags "tilbud" arbeidsgiveren min kommer med neste uke, ettersom han var totalt uvillig til å si mer om saken. I utgangspunktet kunne jeg være villig til å gå ned i stillingsandel hvis det er aktuelt, men da skal jeg sannelig ha kompensasjon for det.

Skal prøve å ta det med ro og se hva som skjer.

"Og: I den grad du får noe skriftlig om en uke, så send det direkte til organisasjonen din. I den grad du får noe muntlig, så be om å få det skriftlig." Tas til etterretning! Takk for tipset. :klem:

Skrevet

Når du går i det møtet, vært sikker på hva du ønsker. Er du sikker på at du ønsker å være på en arbeidsplass der du kanskje er uønsket? Det kan være tøft...

Hadde jeg vært deg, hadde jeg prøvd å gå for en sluttpakke - 3 mnd lønn!

Skrevet
Når du går i det møtet, vært sikker på hva du ønsker. Er du sikker på at du ønsker å være på en arbeidsplass der du kanskje er uønsket? Det kan være tøft...

Hadde jeg vært deg, hadde jeg prøvd å gå for en sluttpakke - 3 mnd lønn!

Et år is more like it tenker jeg. ;)

Har ikke tenkt å si noen verdens ting på det møtet jeg. Skal holde kjeft og høre hva de har å si. Så kan jeg heller bestemme meg for å gi dem et "tilbud" ut i fra det. Må konferere litt med andre først tror jeg. Mannen min bruker en advokat som er veldig flink, og ikke minst tilgjengelig hvis det skulle være noe. Jeg har absolutt ikke lyst til å arbeide et sted der jeg ikke er ønsket, helt enig der. Men jeg skal love deg at jeg skal ha det jeg har krav på ja. Har ikke lyst til å gjøre meg til uvenn med noen, men kjenner at jeg at jeg blir litt full av faen hvis de har tenkt å kjøre rett over meg på denne måten her. :sur:

Skrevet
Et år is more like it tenker jeg. ;)

Riktig tenkt! :klappe: Snakk med advokat-vennen til mannen din, han kan komme med noen uvurderlige råd før møtet. Uansett skal du ikek gå inn på noen avtaler i løpet av møtet, men ta med deg forslagene hjem og tenke på dem iallfall en uke. Og den tiden bruker du til å tenke, diskutere med advokat og evt fagforening.

Lykke til.

:klem:

Skrevet

Å brenne broer er ikke alltid så veldig lurt med tanke på fremtidig jobbsøking. Du er ikke ferdig i permisjon før i april, og ha følgelig masse tid til å finne deg en ny jobb - og det blir mye lettere med en god referanse fra nåværende arbeidsplass.

Hadde jeg vært deg, hadde jeg tatt mine tre måneders lønn og funnet meg en bedre jobb isteden, ikke vanskelig i dette jobbmarkedet. Og alle hadde vært fornøyde. Jeg forstår ikke hvorfor folk skal være så kranglete hele tiden...

Skrevet

Hvilken tremåneders lønn? Skal hun la arbeidsgiver si henne opp uten videre? Og håpe at hun finner noe annet? Nei, jeg synes hun fortjener mer etter å ha jobbet for dette firmaet i fem år.

Selvsagt skal hun snakke med fagforeninga og advokat, noe annet ville bare vært dumt. Det betyr ikke at hun skal brenne broer, men her er det faktisk ikke hun, men arbeidsgiver, som har satt igang en prosess.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...