Gå til innhold

15 år for kakekasting.......!

Anbefalte innlegg

Skrevet
Ser du hvordan saken hadde vært hvis det ikke bare hadde vært en kake, men f.eks en kake med gift som hadde tatt livet av eller permanent skadet en statsråd?

Det virker som at noen henger seg opp i at det var en kake som vart kastet og ikke tenker over hvorfor vi har loven.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Syns bare det er idiotisk at de VURDERER 15 års fengsel.

Det bør de heller gjøre om det gjelder voldtekt...

Eller syns du kakekasting er verre?.. :klø:

poenget var vel ikke hva som ble brukt i angrepet, men at det var en politiker som ble angrepet, noe som er ganske alvorlig selvom det bare var med en kake denne gangen

Skrevet

Til orientering ble det lagt ned påstand om 45 dagers ubetinget fengsel i dag -et stykke unna 15 år...

Skrevet
Dommen er 30 dager ubetinget. Ikke spesielt overraskende.

Og når kommer ramma skriket om at dommeren ikke utnytter strafferammene.

Gjest Kaffomann
Skrevet
Og når kommer ramma skriket om at dommeren ikke utnytter strafferammene.

Aldri. Det var ingen pakistanere eller Carl I. Hagen involvert.

Gjest Gjest 1
Skrevet (endret)
Syns det beste var forsvaret hans: "ingen har fortalt meg at det er straff for å kaste kake" (ikke ordrett)

Hvis den tiltalte sa det, sier jo det mye om hans manglende oppdragelse. Vi bør kunne forvente av en tilsynelatende normal oppegående person at h*n selv forstår at det er uakseptabelt å kaste en kake på noen, og spesielt ikke på en politiker eller annen offentlig embedsperson.

Den tiltaltes forsvarer sier at bløtkakekastet må kunne betraktes som en meningsytring. Vel, man ytrer med det muntlige og skriftlige ord, kunstformer eller med andre uttrykksformer som ikke berører/harmer andre fysisk, og ikke med kaker eller andre ting.

Endret av Gjest 1
Skrevet

Det er jo ikke så ille når man hører a han kastet en kake på en person - men han har jo frarøvet topppolitikere muligheten til å bevege seg fritt. De får ikke lenger gå til jobb - må kjøres. Det er sikkert innført tilsvarende strenge tiltak på andre områder også.

Dette har nok ikke bare med kakekastingen å gjøre - er jo generelt økende terrortrussel o.l. men den handlingen viste jo at de er veldig utsatt.

Det morsomme er jo at kakekasteren uttaler seg meget indignert i alle medie - nå blir jeg jo plassert sammen med voldektsforbrytere - pedofile og andre kriminelle. Jaha ....... dette burde han jo ha tenkt på før kakekastingen.

I USA blir man jo fengslet bare man viser fingeren på et fly og sier pang.

Skrevet
I USA blir man jo fengslet bare man viser fingeren på et fly og sier pang.

Og i Norge blir man heftig bøtelagt bare man løper inn i banken med ei tranflaske i hånden og roper "DETTE ER TRAN"

Skrevet
Og i Norge blir man heftig bøtelagt bare man løper inn i banken med ei tranflaske i hånden og roper "DETTE ER TRAN"

Det visste jeg ikke.

Men blir man utsatt for noe lignende så kan det fakisk være ganske skremmende. Selv om den med tranflaska vet det bare er tul så skjønner nødvendigvis ikke de i banken det med en gang.

Har vel på følelsen at du ironiserer litt. Betyr det at du ikke skjønner at flypersonale kan bli skremt av passasjerer som sier på tull at de skal kapre flyet feks.?

Skrevet

Så nært som Sverige har jo flere toppolitekere blitt drept (palme og lindt). Politikere i Norge får drapstrusler. Jeg synes det er riktig å slå hardt ned på det denne kakekasteren gjorde. Selv om det for han kanskje var ment uskyldig, så viste det for andre hvor lett det er å angripe en politiker, og fikk dermed vist hvor sårbare de er. Tror de fleste hadde syntes det hadde vært ubehagelig å måtte ha politibeskyttelse pga jobben man har.

Skrevet
Syns det beste var forsvaret hans: "ingen har fortalt meg at det er straff for å kaste kake" (ikke ordrett)

:hoho:

Men det sier vel seg selv at man ikke skal krenge andre mennesker.

måtte bare bølle meg litt inn i tråden

:ler:

Det var ikke langt fra ordrett! Jeg måtte fnise for meg selv da jeg hørte det. "Ingen har fortalt meg at..." :klappe::ler:

Gjest Frk Åberg
Skrevet

Jeg tenker også litt på hvordan Kristin Halvorsen må ha hatt det da hun ble angrepet. Hun må ha vært livredd, da det som ble kastet på henne kunne ha vært hva som helst, f.eks. noe giftig.

Jeg syns dette var alvorlig, selv om det blir litt humoristisk siden det var en kake. Men det at politikerne våre kan gå forholdsvis fritt rundt syns jeg er viktig. Slike episoder er med på innskrenke denne friheten, selv om det var en uskyldig kake denne gangen.

Gjest Silmarill
Skrevet (endret)
Det morsomme er jo at kakekasteren uttaler seg meget indignert i alle medie - nå blir jeg jo plassert sammen med voldektsforbrytere - pedofile og andre kriminelle. Jaha ....... dette burde han jo ha tenkt på før kakekastingen.

Ja ja, han fikk 1 mnd betinget fengsel og dekket saksomkostninger!

Han kommer IKKE til å være den som får det jævlig i fengsel ihvertfall, han kommer nærmest til å bli en ufrivillig helt!

"Hva sitter du inne for da spør kanskje en drapsdømt?": "jo, jeg kastet en marsipankake på Kristin Halvorsen, en dyr en sådan"

Kanskje han bør ta til takke med den dommen han fikk istedenfor å anke, for så å risikere at han må betale saksomkostninger+1 mnd. i fengsel!(eller lenger)

Herlighet det var vel egentlig på tide at noen fikk en straff for å ydmyke våre politikere på denne unødvendige måten! Da risikerer vi ihvertfall ikke mye av kake, egg og tomatkasting på noen som ytrer sitt ståsted en annen gang i hvertfall!

Han var dust og får det han fortjener og endelig var det noen som anmeldte å kjørte saken i retten.

Ikke engang (dengang Kronprinsesse Sonja) anmeldte den gale damen som helte noe illeluktende olje i håret hennes for noen år siden)

Endret av Silmarill
Skrevet
Så nært som Sverige har jo flere toppolitekere blitt drept (palme og lindt). Politikere i Norge får drapstrusler. Jeg synes det er riktig å slå hardt ned på det denne kakekasteren gjorde. Selv om det for han kanskje var ment uskyldig, så viste det for andre hvor lett det er å angripe en politiker, og fikk dermed vist hvor sårbare de er. Tror de fleste hadde syntes det hadde vært ubehagelig å måtte ha politibeskyttelse pga jobben man har.

Så poenget med å straffe kakekasteren er å vise at samfunnet har tatt et standpunkt som skal virke preventivt på resten av befolkningen? Nemlig å straffe noen slik at vi andre lærer at dette er det ikke akseptabelt å gjøre?

Det virker slik på noen av innleggene her...

Skrevet
Så poenget med å straffe kakekasteren er å vise at samfunnet har tatt et standpunkt som skal virke preventivt på resten av befolkningen? Nemlig å straffe noen slik at vi andre lærer at dette er det ikke akseptabelt å gjøre?

Er du overrasket over at straffer skal virke preventivt? Eller stiller du bare et forsøksvis retorisk spørsmål?

Skrevet

Vel, det er jo halve poenget med straffer generelt sett...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...