Gå til innhold

15 år for kakekasting.......!


Gjest gjesta

Anbefalte innlegg

Så på Nyhetene nå.

En som risikerer 15 ÅR for kakekasting!.... :overrasket:

Er det MULIG?!

Mer enn folk får for drap og voldtekt i dette landet...

For et land vi lever i..

:hoho:

:hoho::sur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så på Nyhetene nå.

En som risikerer 15 ÅR for kakekasting!....  :overrasket:

Er det MULIG?!

Mer enn folk får for drap og voldtekt i dette landet...

For et land vi lever i..

:hoho:

:hoho::sur:

Du har ikke vurdert å vente til det er avsagt noen dom før du diskuterer straffeutmåling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke vurdert å vente til det er avsagt noen dom før du diskuterer straffeutmåling?

Syns bare det er idiotisk at de VURDERER 15 års fengsel.

Det bør de heller gjøre om det gjelder voldtekt...

Eller syns du kakekasting er verre?.. :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ingen som har sagt at de vurderer 15 år, men at den paragrafen han er tiltalt etter har en øvre strafferamme på 15 år. Fant det ikke noe sted i farta, men mener å ha lest et sted at nedre strafferamme var et par måneder eller deromkring, det er vel mer sannsynlig at en eventuell straff havner i den enden av skalaen. Men det gir jo ikke like fine avisoverskrifter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns bare det er idiotisk at de VURDERER 15 års fengsel.

Det bør de heller gjøre om det gjelder voldtekt...

Angrep på statsforvaltningen bør slåes ned.

Og som Daria påpeker, loven gir en mulighet for 15 år. Den pålegger ikke 15 år.

Endret av talin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Syns bare det er idiotisk at de VURDERER 15 års fengsel.

Det bør de heller gjøre om det gjelder voldtekt...

Eller syns du kakekasting er verre?.. :klø:

Nå var vel strafferammen fra 14 dager (eller noe sånt) til 15 år - og vi kan vel forvente av media at de blåser det opp ... det er klart det blir mer blest når man skriver at kakekaster risikerer 15 år - enn om det er snakk om bot/14 dager.

Uansett - angrep på våre folkevalgte kan ikke aksepteres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns bare det er idiotisk at de VURDERER 15 års fengsel.

Det bør de heller gjøre om det gjelder voldtekt...

Eller syns du kakekasting er verre?.. :klø:

Husker du saken?

Har du lagt merke til hvilken paragraf som er anvendt? Eller hvilke prinsipielle implikasjoner som ligger bak angrep på statsråder?

Ikke?

Prøve ny tråd når du har tenkt litt, kanskje?

Siden du lurer på om kakekasting generelt er verre, så har du sikkert belegg for spørsmålet gjennom linker til dommer der kakekasting straffes hardere enn voldtekt.

Eller uttaler du deg bare på sviktende grunnlag, uten helt å ha forstått annet enn en nyhetsoverskrift?

Endret av Alfhild K
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er øvre strafferamme for voldtekt, forresten?

dobbeledit.

Jeg står likevel for det første jeg skrev:

"Maksimumsstraffen for voldtekt er fengsel inntil 10 år, men minimum 2 år dersom den seksuelle omgangen var samleie. Strafferammen kan forhøyes til 21 år i særlige tilfeller."

Endret av punktom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker du saken?

Har du lagt merke til hvilken paragraf som er anvendt? Eller hvilke prinsipielle implikasjoner som ligger bak angrep på statsråder?

Ikke?

Prøve ny tråd når du har tenkt litt, kanskje?

Siden du lurer på om kakekasting generelt er verre, så har du sikkert belegg for spørsmålet gjennom linker til dommer der kakekasting straffes hardere enn voldtekt.

Eller uttaler du deg bare på sviktende grunnlag, uten helt å ha forstått annet enn en nyhetsoverskrift?

:klø:

Jeg har sett Nyhetene og lest på VG nett nå.

Trenger jeg å være advokat og så forbanna inni lovene før jeg har rett til å uttale meg?

Oh, please....... :roll:

Men du høres very seriøs og intelligent ut altså, :klappe: for det! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Veldig sannsynlig at det er den øvre strafferammen det er snakk om.

Likevel.. at det er en så HØY strafferamme... Idiotisk :roll:

Man bør heller bruke tid og krefter på VIKTIGERE saker, som faktisk ødelegger andre mennesker sitt liv.

Det er så mange saker politiet ikke tar seg god nok tid til.

Men denne saken MÅ jo SELFØLGELIG prioriteres...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likevel.. at det er en så HØY strafferamme... Idiotisk  :roll:

Men loven handler jo ikke om kakekasting, den handler om å hindre de folkevalgte i å utføre arbeidet sitt.

"Den som ved vold, trusler eller andre ulovlige midler søker å hindre Kongen, Regenten, Statsrådet, Stortinget eller noen av dets avdelinger, Høyesterett eller Riksretten i sin virksomhet, straffes med fengsel i inntil 15 år. Det samme gjelder hvis handlingen er rettet mot noen av medlemmene i Statsrådet, Stortinget eller Høyesterett. Medvirkning er straffbar

At det åpnes for opp til 15 års fengsel for vold mot f.eks kongen eller statsministeren, synes jeg faktisk er på sin plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likevel.. at det er en så HØY strafferamme... Idiotisk  :roll:

Man bør heller bruke tid og krefter på VIKTIGERE saker, som faktisk ødelegger andre mennesker sitt liv.

Så et angrep på statsmakten er ikke viktig?

Endret av talin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Syns det beste var forsvaret hans: "ingen har fortalt meg at det er straff for å kaste kake" (ikke ordrett)

:hoho:

Men det sier vel seg selv at man ikke skal krenge andre mennesker.

måtte bare bølle meg litt inn i tråden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:klø:

Jeg har sett Nyhetene og lest på VG nett nå.

Trenger jeg å være advokat og så forbanna inni lovene før jeg har rett til å uttale meg?

Oh, please....... :roll:

Men du høres very seriøs og intelligent ut altså,  :klappe:  for det!  :ler:

Nei, man må ikke være advokat eller veldig "inni" lovene for å uttale seg. Poenget er vel at "Risikerer 15 år for kakekasting" er en mye bedre overskrift for tabloidene enn "øvre strafferamme for angrep på statsmakten er 15 år". Derfor er det alltid greit å sette seg litt inn i ting før man sluker overskriftene rått.

Som flere før meg har sakt har den aktuelle paragrafen en strafferamme på minst 2 uker og opp til til 15 år. Og 2 uker er i grunn hakkket mer sannsynlig enn 15 år....

Også nevnt, men man kan faktisk få 21 år for grov voldtekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likevel.. at det er en så HØY strafferamme... Idiotisk  :roll:

Man bør heller bruke tid og krefter på VIKTIGERE saker, som faktisk ødelegger andre mennesker sitt liv.

Det er så mange saker politiet ikke tar seg god nok tid til.

Men denne saken MÅ jo SELFØLGELIG prioriteres...

Ser du hvordan saken hadde vært hvis det ikke bare hadde vært en kake, men f.eks en kake med gift som hadde tatt livet av eller permanent skadet en statsråd?

Ser du hva det vil gjøre med samfunnet vårt at de vi har valgt til å styre, ikke kan utføre den gjerningen uten fare for å bli fysisk angrepet?

Ser du hva som vil skje dersom statsråder ikke kan jobbe for det de tror på, av frykt for å bli angrepet?

Ser du hva det fører til av økt sikkerhet for de det gjelder og familiene deres?

Derfor er det høy strafferamme på slike forbrytelser. Så de kan gjøre jobben vi har bedt de om å gjøre uten fare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likevel.. at det er en så HØY strafferamme... Idiotisk  :roll:

Man bør heller bruke tid og krefter på VIKTIGERE saker, som faktisk ødelegger andre mennesker sitt liv.

Det er så mange saker politiet ikke tar seg god nok tid til.

Men denne saken MÅ jo SELFØLGELIG prioriteres...

Ja, og hvorfor ble Arne Treholt dømt til såpass mange år i fengsel? Han hadde jo bare skravla med noen, og gitt de noen papir-ark. Hvor farlig er det, liksom?!?

Det som er idiotisk her, er at noen folk leser (overskrifter i) VG og tror de har et grunnlag for å uttale seg. Det er vel nå på det rene at dette ikke nødvendigvis er tilfelle.

Og bløtkake som er så godt da gett. Det gjør det jo komplett uforståelig! Ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...