Gjest Ylva Virvla Skrevet 5. desember 2006 #21 Skrevet 5. desember 2006 Jo, bifil og biseksuell er det samme. Slå opp i ordboka og se. Begge deler betyr å være tiltrukket av begge kjønn. Jeg vet at en gjerne skiller mellom de to uttrykkene på folkemunne, og at dere mener at biseksuelle tenner på begge kjønn, mens de ikke forelsker seg i begge. Hvordan vil dere skille mellom biseksuell og bifil på engelsk? Grunnen til at vi har ordet "bifil" er at de homofile foretrakk et ord som ikke fokuserte på seksualitet. På femtitallet var det ordene "homoseksuell" eller "biseksuell" som ble brukt.
Gjest Ferskvannsblekksprut Skrevet 5. desember 2006 #22 Skrevet 5. desember 2006 Jaja, kall dere selv hva dere vil, men jeg vet nå hva jeg er
Gjest Ylva Virvla Skrevet 5. desember 2006 #23 Skrevet 5. desember 2006 Du er heterofil og kåt. Biseksualitet (som er det samme som bifili ) handler om mer enn tenning.
Daiquiry Skrevet 5. desember 2006 #24 Skrevet 5. desember 2006 Jeg bare tenner på jenter, kunne aldri i verden bli forelsket eller være sammen med en, derfor er det naturlig for meg å kalle meg biseksuell, og ikke bifil.
Gjest Ferskvannsblekksprut Skrevet 5. desember 2006 #25 Skrevet 5. desember 2006 Enig. Kall meg bifil og klipp meg Emo.
Gjest Ylva Virvla Skrevet 5. desember 2006 #26 Skrevet 5. desember 2006 Jeg bare tenner på jenter, kunne aldri i verden bli forelsket eller være sammen med en, derfor er det naturlig for meg å kalle meg biseksuell, og ikke bifil. ← Men bifil og biseksuell betyr det samme. Fra ordboka: biseksuell (om person) som tiltrekkes både av det annet og sitt eget kjønn bifi´l adj. lat.-gr. som tiltrekkes seksuelt av begge kjønn Personlig mener jeg at å være bifil og biseksuell også handler om forelskelse og om hvem en ønsker å leve sammen med.
Frøken Labb Skrevet 5. desember 2006 #27 Skrevet 5. desember 2006 Heterofleksibel kanskje? Betyr vel at man ikke kan få følelser for samme kjønn, men gjerne kan tenke seg sex. Og ja, jeg er en av de...
Gjest Gjesta Skrevet 5. desember 2006 #28 Skrevet 5. desember 2006 En ordbok gir ikke en uttømmende definisjon av et ord. Den bare illustrerer den vanligste bruken. "Rompis" står f. eks. ikke i Bokmålsordboken, men det betyr ikke at ordet ikke finnes. "Mus" står der, og den folkelige betydningen er også kommet med. Ordet "sluse" har - som det ble nevnt i en annen tråd - også flere betydninger enn det som står i ordboken... Så at Sylfest i Språkrådet ikke har fått med seg alle nyanser av biseksuell og bifil, betyr ikke at flere ikke finnes. Det er de som føler seg som biseksuelle eller bifile som får førsteretten til å definere ordene. Jeg synes det bare er alminnelig respekt for andre mennesker at man ikke ubegrunnet motsetter seg hva de ønsker å kalle seg - spesielt når det gjelder et så sensitivt tema som sex. Dette skriver Skeiv Ungdom: BIFIL / BISEKSUELL En person som forelsker seg i begge kjønn kalles bifil. En person som tenner på begge kjønn kalles biseksuell. Som regel henger bifili og biseksualitet sammen, men man kan definere seg som bifil og likevel bare være heteroseksuell. Å være bifil er en identitet. Å være biseksuell er en seksualitet. På engelsk sliter de også med ordbruken. Heterofleksibel er allerede nevnt. Bi-curious og queer er også ord som benyttes med varierende nyanser. I England hørte jeg en gang en jente som beskrev sin legning som "European" og mente altså biseksuell. På fransk har jeg forøvrig sett biseksuell identitet og biseksuell oppførsel på samme måte som i Skeiv Ungdoms definisjon. Men uansett er det ikke Hollywood eller andre som skal styre det norske språket, spesielt ikke når vi har utviklet et begrep med flere nyanser.
Lupus Skrevet 5. desember 2006 #29 Skrevet 5. desember 2006 Jeg er her helt enig med Cephalus. Husk at det er folket som bruker ordene som definerer betydning og budskap, ikke ordboka. Og ord/språk er i stadig forandring, det samme med vår kultur og kanskje det nå er et større behov for et ord som viser til kun den seksuelle tiltrekningen til samme kjønn. Man bør iallefall være forsiktig med å komme med en rettende pekefinger mener nå jeg.
Gjest biseksuell Skrevet 6. desember 2006 #30 Skrevet 6. desember 2006 Hei. For å komme tilbake til den opprinnelige diskusjonen så tror jeg det er mange som fantaserer om jentesex. Jeg gjorde det i mange år, helt til jeg var så heldig å treffe ei likesinnet. Vi testet det ut, og det var deilig og spennende. Anbefales hvis det er noe du drømmer om. Nå har jeg fått utløp for fantasien, og da ble på en måte mystikken rundt det borte. Et lite tips: hvis det skulle skje med en venninne, så er det liten vits å fortelle det til eventuelle fremtidige kjærester. De får IKKE det bildet ut av hodet. He he.
Gjest Gjest Skrevet 6. desember 2006 #31 Skrevet 6. desember 2006 SÅ SANT SÅ SANT! Gutta får IKKE dette bilde ut av hodet, og det blir et sabla mas om ikke dette kan skje igjen snart... :-)
Lupus Skrevet 6. desember 2006 #32 Skrevet 6. desember 2006 Et lite tips: hvis det skulle skje med en venninne, så er det liten vits å fortelle det til eventuelle fremtidige kjærester. De får IKKE det bildet ut av hodet. He he. ← De kjenner sannheten...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå