Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har et lite dilemma...

Jeg har tatt svært mange ekstraemner de siste to årene og nå vil jeg gjerne bruke disse i en bachelorgrad.

Jeg oppfyller kravene til bachelor i statsvitenskap. Dette er jo en "god gammel slager" som alle kjenner til.

Samtidig er det jo svæært mange statsvitere der ute da..

Med noen få ekstra emner oppnår jeg en bachelor i politikk, økonomi og filosofi, dette er en ny grad ved universitetet.

http://uit.no/svfak/bachelor/40?SubjectId=1&From=0

Noen her som har lyst til å si noe om hva dere tror er lurt?

Tenkte at det er kjekt om de økonomiemnene jeg har tatt kommer til syne på vitnemålet mitt. Samtidig er dette noe nytt, som gjerne arbeidsgivere kjenner dårlig til.

Denne bacheloren vil komme i tillegg til helseadministrasjon med fordypning i statsvitenskap. Jeg planlegger dessuten en master i organisasjon og ledelse.

Hvilke jobber kan jeg søke med bachelor i statsvitenskap? Har bra, men ikke strålende karakterer. ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Statsvitere kan jobbe med nesten alt ;)

Utenrikstjenesten, forsvaret, e-tjenesten osv mange statlige statsvitere;)

Skrevet

Hvis du uansett har planlagt å ta en master i organisasjon og ledelse, så har det ikke så mye å si om du velger en bachelor i statsvitenskap eller politikk, økonomi og filosofi. Dersom det vil være kjappest for deg å ta bachelor i politikk, økonomi og filosofi, så ville jeg gjort det. Dersom du ikke skal ta master, så ville jeg kanskje vurdert det annerledes.

Lykke til med videre studier!

Skrevet
Statsvitere kan jobbe med nesten alt ;)

Utenrikstjenesten, forsvaret, e-tjenesten osv mange statlige statsvitere;)

Ca. 12-15 av ca. 900 søkere får plass som aspirant, og de får ikke søke etter fylte 32 år. Det er ikke lett å få jobb i UD tror jeg...Jeg ville heller ha vendt blikket mot privat sektor.

Skrevet (endret)
Hvis du uansett har planlagt å ta en master i organisasjon og ledelse, så har det ikke så mye å si om du velger en bachelor i statsvitenskap eller politikk, økonomi og filosofi. Dersom det vil være kjappest for deg å ta bachelor i politikk, økonomi og filosofi, så ville jeg gjort det. Dersom du ikke skal ta master, så ville jeg kanskje vurdert det annerledes.

Lykke til med videre studier!

Det er enklest for meg med statsvitenskap, men ikke så mye enklere ;)

Det kan ta en stund før jeg er ferdig med masteren, jeg har en annen utdanning også som jeg priorieterer sterkt å fullføre (medisin).

I mellomtiden hadde det vært kjekt med en relevant og spennende deltidsjobb (25%) ved siden av studiene,

feks i kommunen.

Endret av lil
Skrevet

En bachelor i statsvitenskap er nok ikke noe å slå hardt i bordet med nei. Mange som tar en slik grad, uten at de egentlig tenker over hva de skal bruke det til. Jeg vil anbefale deg å ta litt "hardere" fag, slik som øknomi, jus og kanskje mer statistikk/metode. Men det kommer jo an på hva du ønsker å jobbe med senere, kan jo være lurt å begynne å tenke på det? :)

Skrevet (endret)

Jeg har litt av både økonomi og statistikk/metode. Jeg lurer bare på hvorvidt det er gunstig å få ordet "økonomi" i tittelen min.. :sjenert: Trenger kun makro ekstra for det.

Eller om det er litt dumt å sitte der med to helt nye, tverrfaglige bachelorgrader som ingen arbeidsgivere egentlig kjenner til.

Endret av lil
Skrevet
Jeg har litt av både økonomi og statistikk/metode. Jeg lurer bare på hvorvidt det er gunstig å få ordet "økonomi" i tittelen min..  :sjenert: Trenger kun makro ekstra for det.

Eller om det er litt dumt å sitte der med to helt nye, tverrfaglige bachelorgrader som ingen arbeidsgivere egentlig kjenner til.

Det er da veldig gunstig og heldig å ha "økonomi" i tittelen sin. Spesielt når det er i kombinasjon med andre fag.

Gjest LilSweetie
Skrevet

Jeg er litt usikker... Paa den ene siden synes jeg disse nye bachelorgradene hoeres litt svada ut, paa den andre siden er jeg enig med deg i at okonomi i tittelen ser bra ut :forvirret:

Det er ikke noe stress aa bare ta makro, saa kanskje du kan ta det og saa skrive begge gradene paa CVen din? Ca: Bachelor i statsvitenskap. Har ogsaa kvalifikasjoner tilsvarende bachelor i okonomi, politikk og filosofi. (Eller omvendt).

Du kan soke de aller fleste jobber med den utdanningen, det er en god allround-utdanning som kanskje saerlig blir ansett som relevant i offentlig sektor eller i organisasjoner o.l.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...