Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Nå har jeg lest flere innlegg om jul- og adventspynt, og det virker som om alle pynter på samme måten som min mor og bestemor gjorde - rødt, lilla og gull.

Selv er jeg glad i å pynte moderat, men på en helt annet måte enn jeg har vokst opp med. Juletrepynten er sølv, blått og hvitt og i stua finnes hverken røde nisser eller lilla lys. Syns det blir koselig likevel jeg!

Er det bare meg som er litt utradisjonell?

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/241090-tradisjonell-vs-moderne-julepynt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest LilSweetie

Jeg liker at julepynten er litt hulter og bulter, at det er en blanding av ting mennesker jeg er glad i (og meg selv ;) ) har laget, julepynt jeg har kjøpt på turer i utlandet, har arvet, fått osv. Liker også å kjøpe sær og morsom julepynt hvis jeg finner det, typen rosa reinsdyr :-D

Synes det blir hyggeligst og mest jul.

Jeg ville derfor ikke pyntet i en ren stil uansett, men skal man først gjøre det synes jeg det du gjør høres fint ut :)

Gjest Rogalinn

Personlig pynter jeg INGENTING i huset bortsett fra juletreet, en juleduk på spisebordet samt juleblomster. Men jeg synes jul for meg dreier seg om minner og tradisjoner, ikke "årets design", så min julepynt er en salig blanding av arvet julepynt, hjemmelaget og kjøpt. Og de er i alle farger. Det synes jeg er fint.

For meg er julen tradisjonell med lilla lys i adventstiden og røde til jul.

Jeg har fått med meg noe julepynt, jeg lagde da jeg var liten, fra barndomshjemmet og jeg synes det blir like koselig hvert år. Samtidig har jeg kjøpt noe mer moderne selv også.

Men her er det både nisser og engler i forskjellige former og størrelser.

Du er nok ikke den eneste som er utradisjonell, men for meg som så mange andre handler jula om tradisjoner.

Jeg har ei pappkasse med julepynt jeg har fått oppgjennom årene, som jeg har pyntet rommet mitt med i barndommen. Det er pynt jeg har et personlig forhold til, og er kjempeglad i. Ikke noe "ren stil", men litt av hvert. Blandet med nye ting som jeg finner. Litt av hvert, hulter i bulter, gammelt og nytt.

Det er ikke det at det må være rødt og gull, for det er ikke sånn det er, det er bare det at "stilrent" for meg er i katalogene, og ikke hjemme. Jul er ikke stil, jul er tradisjon blandet med noe nytt.

Men ettersom vi alle er forskjellige, så kan alle få gjøre det de selv liker. Det høres stilig ut det du beskriver også. Bare går ikke hjemme hos meg, for hva skulle jeg da gjort med stearin-nissene jeg har hatt så lenge jeg kan huske, og alt det andre?

Jul blir det uansett hvordan man vil ha det :nisse:

Jeg liker rødt og derfor blir det også pyntet til jul i rødt. Er også det jeg er vant til hjemmefra. Vi har arvet masse julepynt fra besteforeldrene til kjæresten slik at det blir en slik salig blanding av arvet julepynt, ting vi har kjøpt i år og noe stæsj som jeg/han hadde fra før vi ble sammen. Men, det kommer nok ikke noen nisser inn i huset, så litt stilrent blir det likevel :sjenert:

De lilla lysene til advent er jeg mer skeptisk til (liker ikke lilla...), men det blir vel til at jeg kjøper det likevel siden jeg ikke har tid til å lage adventsstake i år.

Annonse

Det blir mye rødt og gull i julen (men jeg synes det er fint), men vi følger egentlig ikke noen faste farger. Vi pynter med alt vi synes er fint, noe er dyrt og stilig, noe er hjemmelaget, noe har vi spart på siden vi var barn osv. Derimot er blått og sølv ikke jul i det hele tatt, det bruker vi til nyttår. Det er altfor kalde farger til jul, da synes jeg det skal være varmt og koselig.

Ingenting i veien for å ha hvite lys i adventstida dersom du ikke liker lilla da.

Jeg elsker lilla, og har lilla lys i adventstaken, lilla lys ellers, lilla servietter, kjøpt et lilla kubbelys, og har en brodert løper med lilla motiv, adventsmotiv (dvs, motivet er vel en adventstake med lilla lys i ulik lengde)) så jeg har tradisjonell lilla advent, men jeg har fire hvite lys med stjerner på kjøpt et år jeg ikke fant lilla, litt sent ute (men så fant jeg lilla i skapet hjemme etterpå, og da brukte jeg dem ikke) så du kan jo fint unngå lilla om du ikke liker det :)

Hver sin smak.

:klem: Nei du er så neimen ikke utradisjonell.

Men vi alle har våres vaner,da vet du.

Advent for meg er lilla lys og duk på kjøkkenbordet.

Stua pynter jeg ikke før julestasen skal frem lillelille

juleaften blir det i år.

Adventsstaken tar jeg selfølgelig frem sammen med stjerna(ene)

Når julepynten skal frem rydder jeg all annen sters vekk.

Da er det jul. :)

For et par år siden hadde jeg et par juler med blått og sølv, fordi jeg syntes det var fint og stiligere enn det tradisjonelle, kjedelige.

Nå tenker jeg at jeg kan pynte med blått og sølv til en hvilken som helst fest når som helst, og har fått et annet syn på hva som er viktig i jula for meg. Og det er ikke å ha en stilig jul, men å ha en hyggelig jul med minner og tradisjoner, omtanke og litt julebudskap.

Har også fått og arvet ting som nok ikke kan betegnes som stilig (vet egentlig ikke hvilken kategori dorullnisser passer inn i jeg :ler: ) men som gjør julen min. :)

Sikkert samme kategori som julestallen min.

Laget av en skoeske, med menneker av piperesere, krybben er en fyrstikkekske (bare innmaten) og stjerne festes i et lite hull i taket med en fyrstikk... Ikke akkurat stilig, klassisk eller pent. Men jeg har laget den...

(men jeg ønsker meg en "skikkelig" stall i tillegg da..... )

Derimot er blått og sølv ikke jul i det hele tatt, det bruker vi til nyttår. Det er altfor kalde farger til jul, da synes jeg det skal være varmt og koselig.

Dette er jeg helt enig i! :)

Masse røde stearinlys er, i tillegg til blomster og juletre, den viktigste julepynten for meg, fordi jeg synes det varme lyset de røde lysene gir gjør desemberkveldene lunere.

Dermed blir rødt og grønt mine julefarger (grønt pga plantene), men med innslag av gull i div. pynt jeg har fått i gave. Jeg setter ikke fram alt jeg får, men noen utvalgte ting som ser ok ut. Hvis jeg ikke hadde fått julepynt som gaver gjennom årenes løp, ville jeg nok neppe pyntet med noe annet enn blomster/planter og stearinlys.

Jeg er ikke noe stor fan av lilla, så i år blir det hvite lys i adventsstaken.

Som flere andre her har jeg arvet litt julepynt fra besteforeldre + at jeg har fått endel i gaver opp gjennom åra. Juletreet har jeg tidligere pyntet med røde kuler, men så fikk jeg endel juletrejuler etter mine oldeforeldre og de skal i treet i år. Pluss at jeg har kjøpt sånne prismer/istapper til å henge i treet - tror det blir fint. Av annen pynt setter jeg ikke fram så mye bortsett fra glassnissene fra Hadeland + juletre på speil, en gammel keramikknisse som min farmor hadde på peishylla og et stort gammelt traufra hjemgården som fylles med alskens julegodteri. Ikke noen spesiell stil - men vår stil.

Annonse

Jeg har innsett at det ikke nytter å ha fancy julepynt på treet med unger i huset- Tidligere fikk ungene sitt eget tre som de kunne pynte, men nå har vi sett at de aller helst har lyst at vi skal dekorere treet med de tingene som de har laget....

...derfor har vi tatt den helt ut, og gjenninnført de tidligere bannlyste flaggene og glitteret.... og ungene får lov til å pynte med det de har laget...

... en plass går grensen...og det er ved gamle lenker som er krøllete......og aller helst lenker i seg selv....

For meg er julen rød og gullfarget, blått og sølv blir sånn kjøpesenter-vi-er-krampeaktig-moderne på en måte.......

Men jeg pynter i en salig blanding av gammelt og nytt, men kjøper helst ting som er i tradisjonell stil.

Gullengler og røde nisser er vel det det er mest av her tror jeg....

Jeg liker ikke når det pyntet med ALT man eier og har av julepynt til jul, masse farger, noe nytt og gammelt, noe lilla, noe rødt, grønt, gull, sølv... ja, du skjønner sikkert hva jeg mener. ALT er liksom dratt frem og pyntet. Å da grøsser jeg.

Vil helst ha det stilrent og moderne, iallefall ikke lilla, klarer bare ikke lilla. Men jeg kjører enkel stil, enten rødt og gull eller rødt og sølv. Hadde rødt og gull for et par år siden og folk sa jeg kunne likesågodt hatt ett hjem tatt rett ut fra Interiørbladet... :sjarmor: Veldig fornøyd! :)

I år blir det nok rødt og sølv, synes det også er stilig, hvis det blir gjort på samme måten. På juletreet f.eks. bruker jeg ikke sånn glitterlenker (eller hva det nå er) men litt mer amerikansk med små sløyfer. For to år siden hadde jeg gullsløyfer her og der, utrolig stilig!

Skal fornye nesten all julepynten i år, har allerede kjøpt inn litt, og gleder meg til å fortsette!!! :)

Annonse

Jeg har ihvertfall innsett at jeg har nok julepynt og har sluttet å kjøpe noe nytt hvert eneste år! (utenom hvis det event. er noe veldig fint til halv pris etter jul..)

Jeg synes det er kjempekoselig med masse lys! Og så må juledukene på, noen nisser og julestjerner og ellers andre ting jeg har samlet opp gjennom årene. Synes det er koselig å ta fram de samme tingene år etter år, og ungene synes spesielt det er fint med nisser. Helst mange!

Når det kommer til julen så får "stilen" ferie hos meg.

Det er den eneste tiden jeg har duk på bordene, og dill på hyllene.

Før jeg fikk barn fargekoordinerte jeg og planla pyntingen. Det kom ikke en nisse innenfor dørene mine på den tiden.

Nå er allt tillatt, og datteren min elsker at peisen drukner i nisser og girlandere. :)

Gjest Miss Guided
Nå har jeg lest flere innlegg om jul- og adventspynt, og det virker som om alle pynter på samme måten som min mor og bestemor gjorde - rødt, lilla og gull.

Selv er jeg glad i å pynte moderat, men på en helt annet måte enn jeg har vokst opp med. Juletrepynten er sølv, blått og hvitt og i stua finnes hverken røde nisser eller lilla lys. Syns det blir koselig likevel jeg!

Er det bare meg som er litt utradisjonell?

Jeg syns det høres fint ut jeg, litt avdempet. Jeg blir fort sliten/lei av den intense røde julefargen. Jeg holder på å snikinnføre noen av fargene du bruker, sånn gradvis så ikke resten av familien får julesjokk. :)

Men eller har jeg en blanding av tradisjonell juletrepynt og litt moderne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...