Gå til innhold

Sunne sauser


aimee

Anbefalte innlegg

Jeg er veldig glad i saus, og opptatt av kosthold. Ingen god kombinasjon ;)

Særlig til fisk, savner jeg et bløtt tilbehør. Noen som har tips?

Saus til kyllingfilet kan også være en utfordring.

Help me!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanskje ikke akkurat sånn saus du tenker på, men når jeg ovnsbaker fisk bruker jeg f eks rapsolje oppi folien, sammen med passende grønnsaker. Da blir det en ganske god kraft både fra fisken, grønnsakene og olja.

Ellers kommer jeg ikke på noe som er mer sunt enn at det er smør og/eller fløte i det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, kraft er selvfølgelig et godt alternativ. Det skal jeg huske på.

Fløte og smør-sausene er favorittene, men nå vil jeg lære meg å bruke noe annet. Melk er i alle fall et hakk bedre.

Har hørt at soyasaus kan være godt til fisk, men hva blander man det med da?

Noen som har hørt om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, kraft er selvfølgelig et godt alternativ. Det skal jeg huske på.

Fløte og smør-sausene er favorittene, men nå vil jeg lære meg å bruke noe annet. Melk er i alle fall et hakk bedre.

Har hørt at soyasaus kan være godt til fisk, men hva blander man det med da?

Noen som har hørt om det?

Du kan blande soyasaus med litt lime, hvitløk og chili f.eks, ha gjerne over litt finhakket frisk korriander også, så får du en litt asiatisk-inspirert saus.

Tomatsauser kan fint brukes til fisk, lag den f.eks med hakket hvitløk, løk og urter + grovhakkede eller hele hermetiske tomater.

Bruker du mager kesam eller matyoghurten til Tine i stedet for fløte og passer på at den ikke koker får du en kremet saus med mye mindre kalorier enn hvis du bruker fløte.

Denne sausen er også god, tror jeg har den fra aperitif.no elelr noe sånt:

Avocadosaus:

1 moden avocado (liten)

2 ss limesaft

3 ss vann

¼ rød chili uten frø - finhakket

½ fedd hvitløk - finhakket

1 ss finhakket friske korianderblader

Salt og pepper etter smak

Avocadosausen:

Rent avocadokjøtt deles i grove biter og blendes til en fin purésaus sammen med limesaft og vann. Tilsett finhakket hvitløk, chili og koriander, og smak til med salt og pepper. Dekkes til med plastfolie og settes kjølig frem til servering.

Endret av *Enigma*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kalde rømmesauser er jo et sunt alternativ. Feks synes jeg tzatziki er godt til fisk, kanskje særlig til laks (består av matyoghurt, revet agurk som man presser vannet ut av, rå hvitløk most til puré med knivblad sammen med litt havsalt, salt, pepper, evt frisk mynte).

Ellers er jo en god kraft det beste utgangspunktet for enhver saus - mye smak og lite fett. Dermed kan du lage fløtesaus ved å tilsette minimalt med fløte: Surr litt sjalottløk, evt også litt hvitløk i olivenolje, tilsett kraft, evt hvitvin, la koke inn noe. Ha så i en liten fløteskvett, jevne med maizenna rørt ut i litt vann, gi et oppkok og tilsett tilslutt hakkede friske urter om du vil. I stedet for hvitvinen kan man smake til den ferdige sausen med friskpresset sitronsaft.

Fungerer både med fiskekraft til fisk og kyllingkraft til kylling. Husk at hvis du bruker buljong, er det viktig å være forsiktig med saltet. Jeg har lagt ut en oppskrift på kyllingfilet i sennepssaus her flere ganger, den er laget etter dette prinsippet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mmm! Disse oppskriftene høres supergode ut!

Jeg har laget både tomat (salsa kaller jeg det)-salat og tzaziki før, og det er veldig godt. Har bare ikke tenkt på at det egner seg til fisk!

Så takk for at dere åpnet opp øynene mine der ;)

I morgen blir det laks til middag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...