Gå til innhold

Førerkort i voksen alder.....


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har tenkt å (endelig??) ta lappen.

Har ikke hatt lyst, ikke vært motivert, ikke hatt behov tidligere.

Jeg vet jo at antall kjøretimer er veldig individuelt, men hvor lang tid bruker man i gjennomsnitt for å ta lappen?

Tar man kjøretimer parallelt med teorien, eller etterpå?

Som dere skjønner er jeg ganske grønn på området, og det er iallefall 100 år siden mannen min kjørte opp, så mye har vel endra seg :lol: .

Er det noen her som har tatt lappen etter fyllte 30, og brukte dere lengre tid enn de på rundt 18??

Takker for svar :D

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Ikke tenk så mye på antallet timer. Du er ferdig og klar når du mestrer alt.

Du vil jo være så safe kjører som mulig?

Jeg tok da jeg var 36 år. Jeg hadde 36 timer totalt. Det var noen yngre som hadde få, noen litt mere enn meg også. Teorien klarte jeg på første forsøk.

De som strøk, tok jo timer mens de venta for ny prøve også.

Folk har lett for bare å tenke på antallet timer/kostnad.

Skrevet

Jeg er ikke opptatt av å bruke færrest mulig timer, men det jeg tenkte på var hvor lang tid det tar alt i alt. Dvs. dersom jeg begynner på teorikurs etter vinterferien, når omtrent vil jeg kunne kjøre opp, f. eks dersom jeg trenger 36 kjøretimer?

Har man mange kjøretimer har man pr. uke??

JEg vil jo ikke kjøre opp før jeg er klar for det :) !

Skrevet

phew.. Så fint at det ikke bare er jeg som ikke føler for å kjøre opp i "ung" alder.. Alle samme maser HELE tiden.. Bor jo i Oslo.. Hva skal jeg med førerkort når jeg har sambo som kjører? Gahh..

Lykke til Readhead!

Sikker på at du klarer det MINST like bra som resten av gjengen der! :D

Gjest Anonymous
Skrevet

Du må jo ikke ta teorikurs lenger da, så der kan du jo og spare litt penger, hvis du da ikke føler for å måtte ta det. Skaff deg boka, så holder det at du tar deg tid til å lese på egenhånd..

Antall timer er så individuelt. Men er det ikke som man sier at jo eldre man blir, jo flere timer pleier man å måtte ta..

Men dette går sikkert bra. Lykke til!

Gjest Anonymous
Skrevet

Noen uker hadde jeg to timer, andre 3 timer.

det er synd at man ikke trenger teorikurs lenger. Man lærer veldig mye der. Greit at man kan lese selv og du kan ha flaks med spørsmålene dine på prøven.

Kjenner to nå som tar lappen uten teorikurs, men det er mye stryk på prøvene.

Man får vist på plansjer,utregningsmåter og div. på kurs.

Når man ser alle ulykker, så kan man lure på om teorikunnskapene er der.

Greit at man kan håndtere en bil, men det skal tross alt mere til?

Lykke til med lappen

Gjest Anonymous
Skrevet

De fleste av mine venner som har tatt lappen de siste året har ikke tatt teori-kurset, og de få som har valgt å gjøre det sier at de angret på at de brukte penger på det, da de ikke syns de lærte så fryktelig mye der.

Men det er jo smak og behag og opptil hver enkelt om man vil gå på det eller ikke..

Jeg kommer nok ikke til å gjøre det :lol:

Skrevet

Hei

Jeg tok sertifikat i "voksen" alder. Jeg kjørt et par års tid hos min samboer for at det ikke skulle bli for dyrt. Dessuten tenkte jeg å ikke ta teorikurs, men ombestemte meg og det er jeg glad for. Statistikken viser at de som ikke har tatt teorikurs stryker iallefall en gang på prøven.

Jeg anbefaler deg å gå på teorikurs, der får du mye nyttige tips (hvis h*n er flik i å undervise). Jeg lært mye der som jeg ikke kunne lest meg til. Noe av grunnen er vel at bøkene er kjempedårlige og ikke utfyllende nok.

Jeg kan nevne at da jeg leste godt i bøkene og var på alle teoritimene, ble jeg faktisk spurt om ting på eksamen som jeg ikke hadde tenkt på før.

Lykke til.

Gjest Anonymous
Skrevet

bare skaff deg ei teori bok og les gjennom så er teorien "a pice of cake" :)

selve kjøringen bør du (dersom du har lyst til å spare penger) ha noen andre til å lære deg mye av..

kjøretimer brukes til å "finpusse" rett før du kjører opp.. evt litt innimellom for å sørge for "framdrift i kjøreopplæringen" og tipse om hva du bør øve på..

Skrevet

Takk for svar og lykkeønskninger (trenger det veldig!!:) .

Visste ikke at man ikke trenger teorikurs lengre. Men jeg tror nok jeg kommer til å ta det. Kan selvfølgelig lese selv, men jeg tror at jeg kanskje vil få mer ut av det ved å følge kurset (lære mer...).

Skal undersøke mer etter helga på de ulike trafikskolene her, er avhengig av litt fleksible tider mtp kjøring.

Så nå får jeg bare kaste meg ut i det :-? !

Til Jordbær :kgsmil: : Jeg er også lei av alle som maser, så når jeg har bestemt meg får å gjøre det så er det på tross av maset ikke på grunn av :wink: Har jo og en mann som kjører, og har "klart" meg bra med det. Men nå har vi to barn, og vi kan ikke være avhengig av at mannen min skal kjøre overalt, hente/bringe til bhg. + at busstilbudet her blir dårligere og dårligere. Så etter laaang betenkningstid så er jeg rede.....

Gjest Sjåføren
Skrevet

selve kjøringen bør du (dersom du har lyst til å spare penger) ha noen andre til å lære deg mye av..

kjøretimer brukes til å "finpusse" rett før du kjører opp.. evt litt innimellom for å sørge for "framdrift i kjøreopplæringen" og tipse om hva du bør øve på..

Dette er direkte feilinformasjon! Man bør starte sin kjøretrening med noen timer på kjøreskole. Så kan man eventuelt øvelseskjøre med noen man kjenner, for så å finpusse rett før man kjører opp.

Alle statistikker viser at unge som starter med å kjøre sammen med sine foreldre først lærer alle de dårlige vanene foreldrene har. Unge som starter med timer på kjøreskole lærer gode vaner, og lar seg ikke så lett påvirke av foreldrenes dårlig vaner og unoter. Alle foreldre tror de er verdensmestre, men det er de ikke.

For din egen trafikksikkerhets skyld bør du starte med timer på trafikkskole, også få mengdetrening sammen med mannen eller andre som kan øvelseskjøre med deg.

Jeg hadde i perioder to dobbelttimer i uka da jeg kjørte opp. Da tar det ikke så lang tid. Er egentlig en fordel å ha timene tett på hverandre, så glemmer man ikke så mye mellom hver gang.

Gjest Anonymous
Skrevet

[quote="SjåførenDette er direkte feilinformasjon! Man bør starte sin kjøretrening med noen timer på kjøreskole. Så kan man eventuelt øvelseskjøre med noen man kjenner, for så å finpusse rett før man kjører opp.

Skrevet
Hva skal jeg med førerkort når jeg har sambo som kjører? Gahh..

Jeg har heller ikke lappen enda, og jeg har også en samboer som kjører meg dit jeg vil. (Når han ikke er på jobb.)

Men likevel vil jeg ta lappen så fort som mulig. Hvorfor? Det handler om en uavhengighetsprosess, jeg gjør det for meg selv. Jeg liker ikke å være avhengig av noen på noen slags måte.

Lykke til med kjøretimene, Redhead!

Gjest Minnie Emmerdale
Skrevet

Jenter/kvinner som har økonomi til å ta Førerkort men som ikke gjør det synes jeg er noen skikkelige sauehoder. Det er flott at du endelig har fått ut fingern Pepa.

Milla

Skrevet
Det er flott at du endelig har fått ut fingern Pepa.

Hehe. Hadde du visst alderen min hadde du ikke skrevet det.

Seriøst, å ta lappen er noe man bør prioritere synes jeg, selv om man bor midt i en storby med masse kollektivtrafikk.

Det handler for meg mer om evnen til å klare meg selv på alle områder, enn av praktiske årsaker. (Ja, bor i en storby..)

Gjest Minnie Emmerdale
Skrevet

Den skjønte jeg ikke???? :o

Milla

Skrevet

Her er ett sauehue!! :ler:

Er nå 28 år, har ikke lappen, har ingen umiddelbare planer om å ta lappen, har fast jobb og hadde kunnet spart til det om det var viktig nok for meg.

Jeg ser jo fordelene ved å ha lappen, klart det! Men forløpig er andre ting viktigere for meg. bl.a å ha råd til å reise og oppleve det jeg vil. Afrika til neste vinter hadde jeg ikke kunnet tenkt på engang dersom jeg skulle tatt lappen. Så jeg er ett sauehue som prioriterer Afrika. :)

Men så er jeg i svært liten grad avhengig av noen andre heller da, klarer faktisk å komme meg fra A til B uten hjelp av noen andre, verken kjæreste (som har lappen men ikke bil) eller andre. Klart jeg sitter på om noen tilbyr som skal samme veien, men jeg spør sjeldent først. Kommer meg dit jeg vil jeg.

Og det gjelder stort sett om jeg skal på treninga på Strømmen eller event ett eller annet sted i landet.

Ikke har jeg noen å øvelseskjøre med heller, så det hadde kjapt kostet meg mellom 20-30.000,- for lappen i seg selv, har ikke største tilgang på bil heller, og i og med at ikke kjæresten har, og jeg ikke har råd til, så hadde det blitt andre måter å komme seg fra A til B på uansett om jeg hadde lappen eller ei.

Men dette var jo faktisk heeelt utenom det temaet startet med da. Ville bare dytte inn ett sauehues selvstendighet!!! :sjarmor:

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg også reagerer på at en sier at du skal ta kjøretimer hos kjente, og så ta noen "finpusstimer" før du går opp. Ja det er mange kjekkaser som har lappen!

Tar du timer hos andre så lærer du alle feil den sjåføren har tillagt seg igjennom år. det må kjørelærer luke av deg da du kommer. Da skal du lære nytt og rett.

Selfølgelig vil du kjøre med kjente da du har lært det(før du går opp) me da sitter han ikke der som "lærer2, men han må sittew der forde du ikke har lappen.

Ser en uttaler seg, og det er en som ikke har lappen engang. Man lærer ingenting har den personen HØRT.

Her får du så mye vettug/uvettig råd at du må vel lure. anbefaler deg å gå innom en kjøreskole å forhøre deg.

Når du ser kjøringen til enkelte så er det nesten tydelig at de er gode tekniske kjørere, men hvordan man skal oppføre seg i trafikkbildet det er det mange som ikke har fått med seg på veien.

Gjest Sjåføren
Skrevet

alle mine venninner tok lappen som 18 åringer slik som jeg.. og ingen av oss tok mer enn noen få timer rett før oppkjøring..

det er i alle fall den billigste måten å få lappen på..!!

At mange gjør en ting begyr ikke at det er spesielt lurt. Se bare på røyking... Selv om du startet å røyke selv bør du kanskje ikke annbefale andre å gjøre det.

Det har faktisk vært diskutert om det skulle bli ulovlig for ungdomer å øvelseskjøre med foreldre (eller andre som ikke er kjørelærere) før de hadde tatt et minimum antall kjøretimer med en kjørelærer. Dette fordi det finnes utvetydige bevis på at de som starter sin opplæring hos en kjørelærer istedefor hos pappa blir bedre sjåfører.

Når det gjelder ferdsel i trafikken er vel sikkerhet viktigere en hva som er aller billigst, og dermed bør en ikke nødvendigvis strebe etter å ta sertefikatet på aller billigste måte. Det er tross alt eget og andres liv som er insatsen i dette spillet.

PS: Når bilen står i ro med motoren avslått kan det neppe betegnes som øvelseskjøring. Det er heller ikke påkrevd med følge for at en uten sertefikat skal kunne sitte i førersetet, og faller derfor utenfor denne diskusjonen.

Skrevet

Privat øvelseskjøring kan være fint i tillegg til kjøring ved kjøreskole, privat øvelseskjøring kan på ingen måte erstatte kjørelæreren. En kjørelærer er utdannet slik at h*n evner å lære fra seg på en helt annen måte enn private. En seriøs kjøreskole vil gi deg praktiske arbeidsoppgaver med hjem slik at du får mest mulig utbytte også av den private kjøringen.

Hvor ofte du bør kjøre avhenger av hvor lett du tar tingene. Husk at det er viktig med progresjon i læringen, men dette er også modningsstoff som man må bearbeide litt mellom timene. En seriøs og god kjøreskole vil lage et opplegg for deg som er tilpasset deg.

Prisen? Kommer jo selvsagt an på hvor mange timer du trenger, se på førerkortet som en inestering. Ta kjøretimer til du og læreren din i felleskap mener du er god nok.

Gode teorikunnskaper er veldig viktig for å lære seg ting i praksis. Noen er selvdisiplinerte og flink til å lese på egenhånd, andre passer best til å følge undervisning i en gruppe. Vurder hvilken type du er, og velg ut i fra det.

Lykke til - dette greier du!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...