Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Maksprell
Skrevet

etter flere ganger med påbegynte studier som bare flyter ut i null resultat så lurer jeg på om enkelte av oss mennesker kanskje rett og slett ikke er "laget" for å studere/ta utdanning. Hva tror du?

Og om jeg ikke skulle få lysten til å studere eller behovet for det,er jeg på noen måter "mislykket"? Er vel mange som jobber som ufaglærte eller..?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror ikke jeg er laget for utdanning. Men jeg prøver. Denne gangen må jeg :forvirret:

Skrevet

Hei!

Tror faktisk at det ikke er alle som er "laget" for å studere. Jeg er dessverre en av dem. Skal ikke gi opp av den grunn, men for min egen må jeg nok forandre på mine lesevaner til neste semester.

Er nok ganske misunnelig på de som har lett for å lære å ta til seg lærdom.

:sur:

Skrevet

Tror ikke alle er skapt for å studere, og man skal ikke føle seg mislykket av den grunn. Hvordan hadde det vært hvis alle mann hadde studert? Vårt samfunn er avhengig av både ufaglærte, faglærte og høyt utdannede. Om du trives best som ufaglært er det jo ditt valg :)

Skrevet

Jeg er enig at ikke alle trenger å studere. man kan være lykkelig, flink, reflektert og vellykket uten utdanning. Og det er utrolig mange som kommer seg gjennom en utdanning uten å legge noe særlig innsats i det eller lære noe av det. Så det er verken selvfølgelig at de med utdanning er mindre flinke eller at de med utdanning er flinkere.

men de som kommer seg gjennom en utdanning ved å jobbe med det viser jo gode egenskaper i form av å kunne jobbe. Men det går jo an å jobbe på andre måter enn å pugge det man leser i bøker. Vi har jo skrikende mangel på håndverkere i dette landet. Altfor mange akademikere kan ikke engang slå en spiker i veggen.

Selv har det vært veldig naturlig å ta utdanning, det går jo gjerne i arv. men jeg var en stund veldig i tvil og tok meg en tenkepause.

Du trenger jo ikke slå utdannelse helt fra deg, men det er jo ingen hast å ta det. Men problemet er at man gjerne får litt for rutinepregete jobber uten utdannelse, og det er kanskje vanskelig å se for seg å ha en slik jobb for resten av livet? Men hvis du trives i jobben du har ser jeg ikke noen grunn til å ta utdannelse nå. Det blir uansett aldri for sent å påbegynne en utdannelse :)

Skrevet

En viss form for utdanning må alle ha i dagens samfunn for å fungere. Det er dermed ikke sagt at alle må studere på høgskole/universitet!

Det er opptil flere av politikerne på stortinget som ikke har høyere utdanning, det er et bevis på at man ikke trenger å være akademiker for å lykkes.

Du må finne noe du liker, det er det viktigste. Lønnsnivåene jevnt over i Norge er ikke mye å klage på heller. Sett at du ikke har noen sinnsyke ekstrautgifter ;)

Ps. Hvis ingenting funker for deg, så kunne du prøvd å gifte deg rik? Finnes sikkert en del single leger der ute... :ironi:

Skrevet (endret)

Du kan faktisk gjøre det bedre ved å gifte deg med en rik mann fremfor å selv ta en akademisk utdannelse. Akademikere tjener usannsynlig lite i Norge, og Norge er blant de/det landet, der det er mest likhet mellom uutdannet og utdannet i lønn.

Det kommer jo an på hva du er interessert i...det finnes en utdanning og skole for ethvert emne.

Endret av Gjest 1
Skrevet

Jeg gikk og labba rundt på universitetet i fire år (og ramla av samtlige år) før jeg endelig innså at jeg faktisk var på feil studium. Store, upersonlige saler, kjedelige lesefag... urk. Så jeg begynte på høgskolen istedenfor, realfagsforkurs. Det var tungt, og jeg sleit med å klare det, men jeg fikk mine matte- og fysikkfag, og nå går jeg treårig bachelor på høgskolen og STORTRIVES! Litt mange gutter i klassen, men veldig godt miljø, og de tekniske fagene er langt fra så tunge som man skulle tro. Lettere å sette seg inn i noen mattestykker enn å sitte og lese sider på sider med gørrtungt pensum...

Så kanskje du også rett og slett er på feil studie?

Jeg trodde heller ikke jeg var laget for skolen og bare burde gi opp. Men jeg er SÅ glad jeg ikke gjorde det! Jeg <3 skolen! Hehe!

Gjest Maksprell
Skrevet
Så kanskje du også rett og slett er på feil studie?

Jeg har valgt feil studie 2 ganger allerede..sist gang ble jeg sykmeldt og så tok jeg valget med å slutte skolen. dette var veldig tungt fordi jeg har alltid satt ganske høye krav til meg selv og vil klare det de andre klarer. det siste studiet jeg "tok" begynte jeg mer eller mindre fordi jeg følte jeg burde gjøre noe konstruktivt selv om jeg hadde liten lyst til å begynne.

så nå sitter jeg her da..24 år og ikke utdannet til noe og fått skoleskrekk delux og ser ikke for meg at jeg noensinne finner en utdanning som jeg kan makte eller som kan være noe for meg.

æsjogæsj hvilken suppe :sur:

Gjest Vilja :-)
Skrevet

Har du valgt studier som ligger endel hakk unna dine interessefelt sånn ellers i livet, altså hva som engasjerer deg og hva du liker å holde på med når du har fri?

Skal man velge en utdanning som klaffer så forutsetter det at man vurderer sin egen interesseprofil :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...