Drua Skrevet 27. november 2006 #1 Del Skrevet 27. november 2006 Vurderer sterkt å kjøpe en geit eller liknende til jul til noen familiemedlemmer som "har alt". Problemet er at jeg er litt redd for at de skal bli fornærmet eller skuffet på en eller annen måte. At de tenker at vi tror ( ) at de er noen rike, bortskjemte folk som faktisk ikke trenger en dritt og som burde tenke på noen andre enn seg selv for eksempel? Selvom det er litt sant, så vil man jo ikke tråkke noen på tærne heller. Når jeg sitter der på julaften med en unødvendig stor og dyr julegave fra dem vel vitende om at jeg har gitt dem en "geit" eller to i retur - vel jeg er redd for at de ikke skjønner poenget - som for meg er at siden de ikke mangler noen matrielle ting er det bedre at noen som faktisk gjør det får glede av "gaven" deres? Hm.. hva tenker dere? Gir dere bort "veledige" gaver til jul? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bellatrix Skrevet 27. november 2006 #2 Del Skrevet 27. november 2006 Jeg tror ikke jeg ville gitt bort en geit eller et fadderbarn eller noe i den duren med mindre jeg visste at dette var noe vedkommende ønsket seg eller ville satt pris på, nettopp av samme grunn som deg at man aldri vet hvordan folk vil reagere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malama Skrevet 28. november 2006 #3 Del Skrevet 28. november 2006 Å gi fadderbarn eller annet som "krever noe" ville jeg ikke gjort nei (med mindre jeg visste at det var noen som ønsket seg dette da, men bare ikke hadde kommet seg til å gjøre det enda) En geit etc er derimot noe som virker helt genialt. Men jeg vet ikke helt... skal vurdere det når jeg oppdager (i år igjen) hvor vanskelig det er å kjøpe julegaver til enkelte, kanskje... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Madam Felle Skrevet 28. november 2006 #4 Del Skrevet 28. november 2006 Jeg ville ikke gitt en slik gave, om jeg ikke visste at de ville like den. Men jeg hadde begynt med meg selv, og sagt i fra til de at jeg heller vil ha en geit eller to i stedet for en stor julegave. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 28. november 2006 #5 Del Skrevet 28. november 2006 Jeg synes egentlig at folk skal få lov til å være veldedige selv jeg, de som har lyst til det trenger ikke at noen er det for dem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kamela Skrevet 28. november 2006 #6 Del Skrevet 28. november 2006 Jeg hadde ikke satt pris på en sånn gave selv om det ikke er noe spesielt jeg trenger, gi heller på egne vegne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*GakkGakk* Skrevet 28. november 2006 #7 Del Skrevet 28. november 2006 Besteforeldrene skal få en slik gave av barnebarna. Eldstemann hadde sett en slik link med "gi en geit i julegave" og spurte om han ikke kunne gi en geit i julegave til de besteforeldrene. Så at det var mange ting å velge mellom om, så om det blir akkuratt en geit til alle sammen vet jeg ikke enda. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 28. november 2006 #8 Del Skrevet 28. november 2006 Jeg synes at veldedighet er en personlig ting, det gjør man fra seg selv til noen som trenger det, ikke fordi man ikke klarer å finne på en julegave (med mindre mottageren ønsker seg dette spesielt). F.eks Sondre Lerche som får julekort fra Tom Cruise: "En donasjon er gitt til Scientologikirken i ditt navn". Jeg ville blitt veldig veldig skuffet om jeg hadde fått et tre i Afrika eller ei geit eller noe sånt fra mine nærmeste - og det er bare de nærmeste jeg utveksler gaver med. Om noen på jobben hadde tatt på seg spanderbuksene og gitt en geit fra alle sine kolleger, så hadde det vært noe annet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
thapara Skrevet 28. november 2006 #9 Del Skrevet 28. november 2006 Jeg har kjøpt kyllinger til mine tanter og onkler i år. For det første har de ALT,og de hater små nipsting.. I tillegg gir jeg og mamma en mer tradisjonell gave.. (vanligvis ville vi bare gitt noe fra oss begge, så egentlig kommer kyllingene på toppen!) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
thapara Skrevet 28. november 2006 #10 Del Skrevet 28. november 2006 Besteforeldrene skal få en slik gave av barnebarna. Eldstemann hadde sett en slik link med "gi en geit i julegave" og spurte om han ikke kunne gi en geit i julegave til de besteforeldrene. Så at det var mange ting å velge mellom om, så om det blir akkuratt en geit til alle sammen vet jeg ikke enda. ← Jeg synes (forresten) det er helt fantastisk at ungene også ser verdien av dette!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mossa Skrevet 28. november 2006 #11 Del Skrevet 28. november 2006 Nei, jeg ville ikke ha gitt slike gaver til noen. Og jeg hadde ikke satt pris på å fått det selv. I jula vil jeg ha en gave til MEG...vil jeg gi noen andre noe gjør jeg det selv. Enkelt og greit!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fruktfat Skrevet 28. november 2006 #12 Del Skrevet 28. november 2006 Jeg tror ikke jeg ville gitt bort en geit eller et fadderbarn eller noe i den duren med mindre jeg visste at dette var noe vedkommende ønsket seg eller ville satt pris på.← samme her. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest niomi Skrevet 28. november 2006 #13 Del Skrevet 28. november 2006 Min samboer fikk noe lignende i julegave av søstera med mann og barn ett år. Det ble litt: "Javel..?" før lappen om hva han fikk ble kastet. Dersom noen gir noe slikt til meg, må det være noe jeg virkelig brenner for. Adopsjon av en sibirtiger eller donasjon til sjøskilpadder eller "Ja til ulv" /evt. WWF, som jobber for alt dette. ). Dersom folk ikke vet hva de skal gi meg i gave og ikke kjenner mine preferanser overfor veldedig arbeid, selv etter å ha fått en ønskeliste på en god A4-side, med både dyrt og billig, vil jeg bli veldig glad for en flaske vin eller et gavekort på Oslo-badene. Mye mer glad for enn en geit, i hvertfall. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Loevinna Skrevet 28. november 2006 #14 Del Skrevet 28. november 2006 (endret) Samboeren min ønsker seg veldig en geit til jul... Fordi han er så lei av alt kjøpemaset til jul, og heller vil at andre som ikke har det så bra kan få ta nytte av det. Så jeg kommer nok tilå gi han en geit i bursdagsgave (som er i desember..), + en liten ting så han får pakke opp... Har også vurdert å gi en geit til min far til jul... For han sier han har alt han trenger osv.. samma leksa hver år. Jeg tror nok at han ville ha likt det,men er igrunnen litt usikker på om jeg skal gjøre det.. av mange grunner som er nevt fra før.. Kanskje jeg heller skal gi en julegave til meg selv på den måten? Endret 28. november 2006 av Loevinna Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 28. november 2006 #15 Del Skrevet 28. november 2006 Jeg gir en geit i julegave til noen i år. Synes det er en flott gave. De som får den har absolutt alt de trenger, og jeg synes det blir litt dumt å gi de noe som bare vil ta opp enda mer skapplass. Er sikker på at de vil synes det er en artig gave. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elanor Skrevet 28. november 2006 #16 Del Skrevet 28. november 2006 Jeg var veldig usikker, men nå har jeg tatt en sjanse, og skal gi en slik gave til broren min og til farmor. Jeg hadde personlig ikke blitt så lykkelig for en sånn gave selv, men jeg håper altså mottakerene vil sette pris på det. Broren min har sagt at han ikke liker pengegaloppen som jula fører med seg, og har til og med droppet julefeiringen enkelte år. De siste årene har jeg derfor gitt han litt matvarer for jeg syns likevel at jeg vil gi ham noe. Men i år blir det altså en geit. Farmor har blitt så utrolig skrøpelig. Jeg har gitt henne kaker og hjemmelagde julegodter de siste årene, men jeg vet ikke i hvilken grad hun spiser slike ting lengre, så i år blir det et hyggelig brev fra meg og "Julegave med mening" fra Røde kors. Jeg krysser fingrene på at ingen vil ta dette ille opp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest havregampen Skrevet 28. november 2006 #17 Del Skrevet 28. november 2006 Det er hyggelig å se at mange har plukket opp utfordringen til å gi kyllinger eller geiter til jul! Mine foreldre får en geit av meg. Gavekortet hadde bilde av en kjempesøt geit, og jeg tror begge har sansen for denne type gave. Og så er jeg sikker på at modern et øyeblikk får panikk for at det står en ekte geit et sted og venter på å innvadere gjesterommet hennes, hehe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillesky Skrevet 28. november 2006 #18 Del Skrevet 28. november 2006 Jeg tror det er lurt å tenke på om den man gir geit eller kylling til vil det. Som havregampen sier; de man gir til må ha sansen for det. Jeg har hverken lyst til å gi eller få det, ikke til jul, men til bursdager synes jeg det er ok. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Madam Felle Skrevet 28. november 2006 #19 Del Skrevet 28. november 2006 Jeg var veldig usikker, men nå har jeg tatt en sjanse, og skal gi en slik gave til broren min og til farmor. Jeg hadde personlig ikke blitt så lykkelig for en sånn gave selv, men jeg håper altså mottakerene vil sette pris på det. Broren min har sagt at han ikke liker pengegaloppen som jula fører med seg, og har til og med droppet julefeiringen enkelte år. De siste årene har jeg derfor gitt han litt matvarer for jeg syns likevel at jeg vil gi ham noe. Men i år blir det altså en geit. Farmor har blitt så utrolig skrøpelig. Jeg har gitt henne kaker og hjemmelagde julegodter de siste årene, men jeg vet ikke i hvilken grad hun spiser slike ting lengre, så i år blir det et hyggelig brev fra meg og "Julegave med mening" fra Røde kors. Jeg krysser fingrene på at ingen vil ta dette ille opp. ← Jeg syns det er merkelig at man kan gi bort en slik gave, når man selv ikke ville blitt glad for det samme. Og da spesielt siden du ikke vet hvordan de vil reagere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 28. november 2006 #20 Del Skrevet 28. november 2006 Nei, jeg ville ikke gitt en veldedig gave av den art. For meg blir det helt merkelig å gi bort noe som ikke mottaker får. En annen sak er at jeg gjerne kunne tenkt meg å gi en geit eller kyllinger eller whatsoever til familien x eller landsbyen y. Skjønner jo selvsagt at pengene ville gått i en pott som en del av et større hjelpeprogram og at mottakere aldri ville sett noe til meg som giver, men likevel ville det føltes riktigere enn å gi et gavekort på en geit til noen her i landet når geita befinner seg et annet sted. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå