Gå til innhold

Røstipoteter


Chelsea

Anbefalte innlegg

Har prøvd flere forskjellige oppskrifter på røsti både stekt som hel kake og som pletter, men føler ikke jeg får det til. Røstiene vil ikke binde seg sammen og smaken blir det også så som så med (samme hvor lengde de steker smaker de av rå potet inni).

Noen som har en utprøvd oppskrift som smaker kjempegodt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg bruker melne poteter som jeg river grovt oppå en ren kjøkkenhåndkle. Press så mye vann som mulig ut av potetene gjennom håndkleet. Jeg tilsetter så salt og pepper, litt finhakket urter og en håndfull grovrevet sterk gruyere (eller annen sterk ost). Smelter smør i en panne og presser potetmassen nedi så tett jeg får til. Stek gylden på ene siden før du snur og steker ferdig på andre siden.

Endret av onyx
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mmmm.. røsti er godt!! :sikle:

Men hva er melne og smår?!? :klø:

Melne poteter er slike som går i stykker under koking (imotsetning til kokefaste) og er fine å bruke til potetmos, gratenger og røsti.

smår = smør

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk et stalltips en gang fra en sveitser (røstipoteter er fra Sveits visstnok), og de bruker masse Aromat i. Det skal gjøre mye av smaken.

Har dessverre ikke prøvd det enda, så jeg kan ikke gå god for det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Aromat er et krydder som hovedsaklig består av salt... Du finner det i krydderavdelingen i dagligvare. Har forøvrig ennå ikke møtt sveitsere som har aromat i røstipotetene sine. ;)

Forøvrig er det godt med revet løk og hvitløk i potetmiksen, det gir litt ekstra smak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et kjapt søk på tyskspråklige sider førte til at jeg så mange oppskrifter med poteter som var kokt dagen før og revet den dagen man skulle lage rösti. Forsøk å koke melne poteter i 20 minutter dagen før du skal lage rösti. Ikke noe aromat i de oppskriftene jeg så heller.

Legger inn en link:

http://www.schweizerseiten.ch/rezepte/r%F6sti.htm

Endret av Pusteblume
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder aromat er jeg skeptisk til den salte smaken. De som tipset meg om det, sa at de brukte mye av det i røsti-"deigen".

Jeg ville nok fortrukket litt aromat og mye hvitløk om jeg skulle lage det.

Aromat står i hylla med de andre krydderene, gul/grønn logo hvis jeg ikke husker helt feil. Jeg liker å bruke det på pasta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...