Gjest Gjesta Skrevet 27. november 2006 #1 Skrevet 27. november 2006 Etter at jeg sluttet på pillen (etter mange års bruk) har jeg mensen hver 19- 21. dag...... Det er kjempeirriterende!! Flere som har opplevd dette? Til gjengjeld blør jeg bare et par dager, mot fem seks dager tidligere, så alt i alt........ hmm.... Men er det flere som har opplevd dette...?
Malama Skrevet 27. november 2006 #2 Skrevet 27. november 2006 Er det lenge siden du sluttet på pillene? Kan jo fort ta opp til et halvt år for kroppen å stabilisere seg etter pilleslutt også (personlig har jeg brukt lenger tid enn som så, nærmere halvannet år, men for meg var det LANGE sykluser da, ikke korte) 19-20 dager er jo ganske så kort, sånn fertilitetsmessig (et egg skal jo rekke å modne, løsne og evt feste seg før mensen kommer, for at man skal kunne bli gravid). Ikke det at jeg vet om det er grunnen til at du droppet pillene altså, men når man tenker på hva som er normalt med en syklus så tenker man jo gjerne i de retninger selv om vedkommende ikke ønsker å bli gravid (jeg vil jo heller ikke det, men verdsetter en "normal" syklus likevel...) Nesten så jeg ville mistenke at du enten ikke har EL eller at du har for kort tid mellom EL og mens (kortere enn ti dager er for kort) men for all del, det er jo mulig (EL dag 9 høres likevel litt usannsynlig ut) Dersom dette har pågått en stund kan du kanskje ta det opp med legen din, selv om det ikke er et babyønske, men et ønske om en normalisert syklus?
Gjest Gjesta Skrevet 27. november 2006 #3 Skrevet 27. november 2006 Jeg har ikke noe babyønske så sånn sett er det ikke noe problem, men siden det er halvannet år og vel så det siden jeg sluttet på pillen, syns jeg kanskje det burde ha stabilisert seg nå.... Jeg vil tro at jeg har EL, for jeg har EL smerter sånn omtrent etter tolv til fjorten dager, og så kommer mensen bare en knapp uke etter det igjen.... Men farlig kan vel dette ikke være...?
Malama Skrevet 27. november 2006 #4 Skrevet 27. november 2006 FARLIG er det vel ikke, men om du får mesn en uke etter el så har du "defekt lutealfase", rett og slett at den er for kort, som gjør at du ikke blir gravid om du skulle rpøve heller (egget rekker ikke feste seg for det skylles ut) noe som antakelig skyldes for lave progestronverdier, om jeg ikke husker feil. om du ikke vil blirgravid er det vel ikke FARLIG, men en anelseupraktsik? Ikke noe å løpe til legen for, men noe du kan ta opp neste gang du likevel er der? Ved neste GU for kreftprøve eller noe slikt, når det nå likevel er en lege som "graver nedi der"?
Gjest Gjesta Skrevet 27. november 2006 #5 Skrevet 27. november 2006 Hmm... så når vi har bestemt oss for å ikke få flere barn så er dette egentlig bare en fordel...?
Malama Skrevet 27. november 2006 #6 Skrevet 27. november 2006 Tja, dersom du anser en mulig hormonubalanse som en fordel så? Det er jo en "fordel" i den grad at det reduserer "risikoen" for at du skal bli gravid da. Men selv for oss som ikke går omkring og prøver å bli gravid så synes jeg at en syklus som er stabil, og normaliserte hormoner vel egentlig er en fordel... Liker å vite at kroppen min oppfører seg som den skal jeg. Men det TRENGER jo ikke være noe galt da, selv om du har fått så korte sykluser. (men dersom du faktisk har el en uke før du får mens, så er det noe galt med det da i alle fall...)
Gjest Gjesta Skrevet 27. november 2006 #7 Skrevet 27. november 2006 Når jeg tenker meg om, var jeg faktisk lagt inn på Ullevål 12 dager etter fødsel nummer to. Da var jeg 23 år gammel. Overlegen på gyn mente jeg var i overgangsalderen hormonmessig sett..... Og Endometriose er ikke akkurat et fremmedord her. Ikke vonde vanncyster heller....... Takk for fine svar, Malama
Varsia Skrevet 27. november 2006 #8 Skrevet 27. november 2006 FARLIG er det vel ikke, men om du får mesn en uke etter el så har du "defekt lutealfase", rett og slett at den er for kort, som gjør at du ikke blir gravid om du skulle rpøve heller (egget rekker ikke feste seg for det skylles ut) noe som antakelig skyldes for lave progestronverdier, om jeg ikke husker feil. om du ikke vil blirgravid er det vel ikke FARLIG, men en anelseupraktsik? ← Wææh, nå ble jeg skremt her... Før jeg begynte på p-piller var syklusen min bare på 14-21 dager (en tre-fem ganger i året gikk det opp til 30 dager). Har spurt legen om det før, alt han sa var at det var normalt for noen, og så lenge det ikke plaget meg trengte jeg ikke gjøre noe med det (etter 6 år begynte det dog å plage meg, derfor jeg startet på pillene). Har ike bekymret meg over det, men nå ble jeg jo litt redd her. Ikke at jeg skal ha barn på sikkert minst 10 år, men likevel... Kan dette "rette" seg når jeg en gang slutter på pillene? Og er det vanskelig å gjøre noe med? Er det forøvrig noen andre baksider ved å ha en sånn syklus, annet enn at det er upraktisk og at det er vanskelig å bli gravid?
Gjest Gjesta Skrevet 27. november 2006 #9 Skrevet 27. november 2006 Jeg hadde det ikke sånn før jeg gikk på pillen, har alltid hatt 28 dager på timen...... Men ikke nå lenger gitt
Malama Skrevet 28. november 2006 #10 Skrevet 28. november 2006 Wææh, nå ble jeg skremt her... Før jeg begynte på p-piller var syklusen min bare på 14-21 dager (en tre-fem ganger i året gikk det opp til 30 dager). Har spurt legen om det før, alt han sa var at det var normalt for noen, og så lenge det ikke plaget meg trengte jeg ikke gjøre noe med det (etter 6 år begynte det dog å plage meg, derfor jeg startet på pillene). Har ike bekymret meg over det, men nå ble jeg jo litt redd her. Ikke at jeg skal ha barn på sikkert minst 10 år, men likevel... Kan dette "rette" seg når jeg en gang slutter på pillene? Og er det vanskelig å gjøre noe med? Er det forøvrig noen andre baksider ved å ha en sånn syklus, annet enn at det er upraktisk og at det er vanskelig å bli gravid? ← Sa legen din at det var normalt med en 14 dagers syklus? Det er det jo IKKE. Hadde ville tatt opp dette med legen på nytt jeg (har du samme lege enda, eller?) Det er jo mulig at et kan "rette seg" når du slutter på p-piller, særlig ettersom du er blitt eldre nå, men om det var slik i 6 år virker det ikke som om det bare var "oppstartsvansker" da... Det er jo ikke farlig i seg selv, men noe det kan være greit å ta opp med legen, for jeg (og andre her) har ikke legekompetanse, og det kan være flere ulike forklaringer på problemet (og sikkert en del jeg ikke kjenner til) og det er slikt leger er til for.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå