Philippa Skrevet 30. november 2006 #21 Skrevet 30. november 2006 Jeg har en diamantring som det står 0,5 B3 inni. Har ikke diamantsertifikat. Noen som vet hva det betyr?
Gjest gjesta Skrevet 30. november 2006 #22 Skrevet 30. november 2006 Vi driver å kikker på diamantringer om dagen Denne siden forteller om det internasjonale spesifiseringene på diamater: http://www.dcla.com.au/4C_carat.htm Kikk på carat, colour, clarity and cut Tror ikke en diamant uten sertifikat er verdt så mye. Men det går jo ann å få noen som utsteder internasjonale sertifikater til å kikke på dem. Når man kjøper ring/diamant så bør man få med internasjonalt godkjent sertifikat på diamanten, en ny sjekk og internasjonal sertifisering etter at diamanten er satt i ringen og tilslutt en sertifisering fra gullsmed/butikk.
Gjest gjesta Skrevet 30. november 2006 #23 Skrevet 30. november 2006 Hei Jada, jeg vet at det er snakk om hvor rene diamantene er :-) Men vi begynte med å se på "vanlige" diamanter og de var kjempefine. Men det var påfallende å se hvordan disse "falmet" når de ble sammenlignet med diamanter av bedre kvalitet. Nå spørs det litt hva man definerer som en stor diamant. De som vi så på igår var 0.33 karat. Jeg føler vel at man må opp i denne størrelsen for å se den flotte glitringen som en diamant gir. Jeg er ikke sikker på om jeg forstår vitsen med de knøttsmå diamantene som av og til selges i Norge....de er så små at jeg knapt nok ser dem....vel det må vel nevnes at jeg har dårlig syn ← Kikket på linken din, men kan ikke si at jeg finner noe særlig om slipe prosessen??? Vi har drevet å kikket på diamanter i australia og da ble vi gjort oppmerksom på at det var veldig viktig hvordan de hva slip. Og det en skulle holde seg unna var laser slipe diamanter, dette fordi at de da fjerner urenheter i diamantene noe som øker "clarity". MEN de fyller igjen de bittesmå hullene etter urenhetene med andre stoffer eg silikon. Dersom en f.eks må justere str på ringen så er det stor fare for at diamanten kan sprekke når den varmes under prosessen. Laser slipte diamanter gir deg mer for pengene fordi de f.eks. kan flyttes opp to klasser i clarity etter å ha vært behandlet. De vil også glittre mer. Men sjansen for at de kan sprekke var ikke verdt det mente selgeren. Han sa kjøp heller en billigere/ikke så fin sten som ikke har vært manipulert. Vet ikke om det er tilfelle på disse diamantene.... Ville bare advare deg for vi gikk nesten fem på pga at de skinte mye mer. Sjekk med gullsmed forbundet der nede. Kan sikkert gjøres enkelt på internett der som her. Lykke til!!! Diamanter er en toppers gave!
Gjest gjesta Skrevet 30. november 2006 #24 Skrevet 30. november 2006 Hørt at det ofte er i Sør afrika og andre afrikanske land som er billigst. ← Dette fordi det ofte er blod diamanter. Ligg unna disse hvis du vil sove godt om natten.
nygift lykkelig herremann Skrevet 30. november 2006 #25 Skrevet 30. november 2006 Dette fordi det ofte er blod diamanter. Ligg unna disse hvis du vil sove godt om natten. ← Der har du en annen diskusjon. Jeg skjønner hvor du vil, men du finner nok ikke så veldig mange diamanter som IKKE kommer fra disse landene. Blod-diamanter var ganske uspiselig sagt, mener jeg. Angående sliping og metoder så er det vel i praksis ganske betydningsløst? Du har en 3-4 forskjellige hovedtyper av diamantformer. Den du liker liker du, hvordan den er slipt kommer an på størrelse og alle de andre kvalitetene. Som oftest kjøper man vel en diamant som allerede er på en ring? I såfall skiller det seg ett par steder, inder 0.50 carat er med "lokale" sertifiseringer, helt sikkert riktige og alt det der, men ett stort og viktig hopp er når du passerer 0.50 carat, da SKAL det medfølge ett internasjonalt sertifikat som gjennomgår de kvalitetene som denne steinen har. Passerer du 1.00 carat så er du enda ett hakk opp. Prishoppene er voldsomme på 0.49 vs 0.51, 0.99 vs 1.01, sikkert litt god psykologi i at man passerer en grense ja. Diamanter er klassifisert ETTER all sliping, enten det er gjort med laser eller andre metoder. Når den er ferdig så er du safe, man tar da vare på ett slikt objekt
Gjest gjesta Skrevet 1. desember 2006 #26 Skrevet 1. desember 2006 For å unngå blod/konflikt diamanter så bør man forsikre seg om at diamantene har Kimberley Process Certificate Mer info om disse på disse sidene: http://www.kimberleyprocess.com http://www.diamondexchange.com.au/Conflict_Free.htm Det er også forskjelle på diamant "cut" selv om de fleste er kuttet etter standar. En ser stor forskjell på half-cut og full-cut samt eg russian cut eller israel cut. Prosessen kan også gjøres manuelt, automatisk og laser. Det er forskjellig praksis på om man kjøper diamanten løs eller i ring. I Australia kjøper man dem ofte løs når de er over 0.5 carat og får laget en ring etter eget ønske og da må man sørge for å få stenen sertifisert både når den kjøpes løs og etter at den er satt i ringen. Når det gjelder serfiseringen så kan denne oppgraderes etter laser behandling men som jeg har skrevet før ville jeg ha unngått disse diamantene.
Gjest gjesta Skrevet 2. desember 2006 #28 Skrevet 2. desember 2006 Hva er bloddiamanter? ← God informasjon om blod/konflikt diamanter på følgende side: http://diamondfacts.org/conflict/index.html
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2018 #29 Skrevet 8. mai 2018 Tråd fra 2006?! Men mine tanker rundt diamanter. Jeg har kjøpt diamanter i Asia på jobbreise. Typisk 1.6 carat til 23.000 kr og 1.2 carat til 12.000 kr. Har valgt design på gullet den monteres på selv og fått det utført der. Har kjøpt de som gaver til kona. Har fått de taksert i Norge og de er verdifulle for å si det sånn. Greia er at 80% av verdens diamanter selges via det jødiske samfunnet i Antwerpen. Mine er kjøpt uten det leddet. Om det er blodiamanter veit jeg ikke men faren er jo der. I Norge og Europa? er klassifisering ol viktig. Altså en meget klar 0.4 er mer stas en 1.5 med lavere renhet. I USA betyr størrelsen mye mer. Mine amerikanske kolleger kjøper opp store diamanter og tjener gode penger på å selge dem hjemme. Jeg har kjøpt de som gaver og derfor er salgsverdien ikke viktig. Mulig 1.6 carat er "Harry" og 0.4 er "sofistikert" men prisen på basarene i Asia er ca.20% av norske gullsmed priser og kjøpte stor stein når muligheten var der. Anonymkode: 36d6b...d1b
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå