gard Skrevet 27. november 2006 #1 Skrevet 27. november 2006 Hei Jeg er i Kuala Lumpur for øyeblikket og her er det mange fine smykkebutikker. Jeg så litt på diamanter igår og jeg kom inn på en butikk som solgte noen diamanter som heter Hearts on Fire. Disse diamantene skal være slipt slik at all lyset reflekteres. Når karen som hjalp meg fortalte om dette tenkte jeg at det var sikkert bare noe han sa...men da han dro fra en diamant av denne typen kunne man faktisk se forskjell...det glitret virkelig av diamanten. Her er en link som forteller mer om denne typen diamant: http://www.heartsonfire.com/ Spørsmålet er: bryr damene seg om kvaliteten på diamantene som de får. Jeg har kjøpt flere til kona og jeg tror aldri hun har brydd seg med å se i sertifikatetene til diamantene. Er det kun størrelsen som teller
Leo Skrevet 27. november 2006 #2 Skrevet 27. november 2006 (endret) Kuala Lumpur, ja! Hørtes ikke så dumt ut på denne årstiden! Jeg må si jeg foretrekker litt mindre diamanter av god kvalitet enn større med dårligere kvalitet. Store, dårlige diamanter ser "fake" ut og er ikke pent! Nå vet du sikkert at det ikke er noe problem å få en diamant til å gnistre mer enn en annen; Det er bare å sørge for at den ene er helt ren mens den andre ikke er det . Det som betyr noe er antallet fasetter og hvordan de er slipt og det ser du best gjennom en lupe. *vil også ha diamanter i julegave* Endret 27. november 2006 av Leo
gard Skrevet 27. november 2006 Forfatter #3 Skrevet 27. november 2006 Hei Jada, jeg vet at det er snakk om hvor rene diamantene er :-) Men vi begynte med å se på "vanlige" diamanter og de var kjempefine. Men det var påfallende å se hvordan disse "falmet" når de ble sammenlignet med diamanter av bedre kvalitet. Nå spørs det litt hva man definerer som en stor diamant. De som vi så på igår var 0.33 karat. Jeg føler vel at man må opp i denne størrelsen for å se den flotte glitringen som en diamant gir. Jeg er ikke sikker på om jeg forstår vitsen med de knøttsmå diamantene som av og til selges i Norge....de er så små at jeg knapt nok ser dem....vel det må vel nevnes at jeg har dårlig syn
gard Skrevet 27. november 2006 Forfatter #4 Skrevet 27. november 2006 Forresten...ja, det er fint her i Kuala Lumpur. I dag var det 35 grader ved lunch men været er ustabilt....det regner litt mer eller mindre hver dag...men det er alltid varmt. Jeg var her på ferie med kona i mars (se http://gardkarlsen.com/malaysia_kuala_lumpur.htm )...denne gangen er det en jobbtur
Leo Skrevet 27. november 2006 #5 Skrevet 27. november 2006 Ikke for at smykkeskrinet mitt akkurat oversvømmes av dem, men 0,33 synes jeg er en fin størrelse! Ikke så stor at den blir vulgær og upraktisk og ikke så liten at den "forsvinner". 0,02 - 0,10 som ofte selges i Norge trenger man ikke ha dårlig syn for ikke å se . Godt å høre at det er så pass varmt. Da trives nok jeg bedre her med ett par kuldegrader!
orakel Skrevet 27. november 2006 #6 Skrevet 27. november 2006 Kvalitet er definitivt like viktig som størrelse. En enstensring bør emm absolutt ikke være mindre enn 0,3. Synes egentlig at den bør være minimum 0,5 og selvsagt gjerne på 1 carat. Når diamanten kommer over dette blir den så stor at den kan bli litt flashy og man kan kanskje føle seg litt utrygg med å gå med den (utrygg i form av at noen skal stjele den). På en enstensring ser jeg helst at kvaliteten er minimum TW/SV. På en alliansering er W/SI helt greit. jadda dette er noe vi jenter tenker lenge og hardt på
Gjest gurimalla Skrevet 27. november 2006 #7 Skrevet 27. november 2006 Jeg ser også på kvaliteten av diamanten, og synes de er finere jo bedre kvalitet. Men, når det er sagt, hvis min kjære (som overhode ikke har peiling) kjøper en diamant til meg blir jeg kjempeglad - for det er likevel tanken som teller.
Krista83 Skrevet 28. november 2006 #8 Skrevet 28. november 2006 Jeg har solgt smykker og slikt, så jeg leser diamantsetifikatene som følger med! Noen ganger så står det også inni smykket hvilken dia som er fattet inn...
tuji Skrevet 28. november 2006 #9 Skrevet 28. november 2006 Disse diamantene som du linker til er jo helt vanlige briljantslipte diamanter, ikke noe spesielt med dem. Alle diamanter slipes for å reflektere lyset, så ikke la deg lure til at dette er noe nytt. Når det gjelder kvalitet, så er det viktig. Jeg ville ikke kjøpt noe dårligere enn Wesselton/SI, og er enig med deg i at 0,30 karat er en fin størrelse.
Marcia Skrevet 28. november 2006 #10 Skrevet 28. november 2006 På en enstensring ser jeg helst at kvaliteten er minimum TW/SV. På en alliansering er W/SI helt greit. Kan jeg spørre om hva disse forkortelsene betyr? Skjønner at det har noe med kvaliteten å gjøre, men på hvilken måte?
tuji Skrevet 28. november 2006 #11 Skrevet 28. november 2006 Den første forkortelsen er fargen. TW betyr Top Wesselton, som er den nest klareste fargen man får, Wesselton er hakket under. Den andre forkortelsen står for eventuelle urenheter i diamanten, som for eksempel et bittelite sandkorn. SI betyr "small inclutions", altså små inneslutninger, og VS (ikke SV) betyr "very small inclutions. En TW/VS er en diamant av svært god kvalitet.
Ciara Skrevet 28. november 2006 #13 Skrevet 28. november 2006 Kan noen hviske sambo i øret at jeg vil ha diamant til jul?
Lourdes Skrevet 29. november 2006 #14 Skrevet 29. november 2006 (endret) Jeg har en enstens ring på 0,37 karat, fargeløs (tror det heter det) og TW/VVS (om jeg ikke husker feil, var hvertfall den beste kvaliteten de hadde på Thune i Sandvika fikk jeg høre ). Jeg har hatt den i flere år nå og jeg DIGGER den fortsatt like mye. Den er stor nok til at folk legger lett merke til den og de blinker masse Kunne fått en vesentlig større sten til samme pris som denne, men jeg mener at da går det jo utover kvaliteten. Jo større stenen er, jo viktigere er nettopp kvaliteten. Min mening er kvalitet fremfor kvantitet, men gjerne begge deler Edit: VVS ikke VS Endret 3. desember 2006 av Lourdes
tuji Skrevet 29. november 2006 #15 Skrevet 29. november 2006 (endret) Jeg har en enstens ring på 0,37 karat, fargeløs (tror det heter det) og TW/VS (om jeg ikke husker feil, var hvertfall den beste kvaliteten de hadde på Thune i Sandvika fikk jeg høre ). Jeg har hatt den i flere år nå og jeg DIGGER den fortsatt like mye. Den er stor nok til at folk legger lett merke til den og de blinker masse Kunne fått en vesentlig større sten til samme pris som denne, men jeg mener at da går det jo utover kvaliteten. Jo større stenen er, jo viktigere er nettopp kvaliteten. Min mening er kvalitet fremfor kvantitet, men gjerne begge deler ← TW er fargen, så det heter ikke TW og fargeløs. Bare TW. Endret 29. november 2006 av tuji
Marcia Skrevet 29. november 2006 #16 Skrevet 29. november 2006 Tuji, siden du tydeligvis har god greie på diamanter, kan jeg få lov til å stille deg et par spørsmål til? Hva er egentlig karat? Vekt eller diameter eller noe annet? Og hvis det i en annonse for en ring med flere stener står f.eks 0,1 karat, betyr det at hver stein er på 0,1 karat eller er det summen av alle steinene?
tuji Skrevet 29. november 2006 #17 Skrevet 29. november 2006 Tuji, siden du tydeligvis har god greie på diamanter, kan jeg få lov til å stille deg et par spørsmål til? Hva er egentlig karat? Vekt eller diameter eller noe annet? Og hvis det i en annonse for en ring med flere stener står f.eks 0,1 karat, betyr det at hver stein er på 0,1 karat eller er det summen av alle steinene? ← Bare spør Karat er en vektenhet. En karat er 0,2 gram. Det er alltid oppgitt samlet vekt på steinene.
nygift lykkelig herremann Skrevet 29. november 2006 #18 Skrevet 29. november 2006 Håper du finner noen gode kjøp der nede. En ting er viktig, ER det billig der nede egentlig? Har tidligere opplevd at du kan gjøre gode kjøp her i landet, spørs hvilken by du bor i. Hørt at det ofte er i Sør afrika og andre afrikanske land som er billigst. Tenker på at du kan risikere skatt/toll når du ankommer landet igjen, uansett, her har du en grei link til litt diamantinfo http://www.vigselring.nu/diamanter.htm Oppdateringer fra deg er spennende og velkommen
gard Skrevet 30. november 2006 Forfatter #19 Skrevet 30. november 2006 Hei Det virker ikke ut som det er så billig med diamanter her nede. Det virker som det f.eks. er billigere i USA...iallefall med en lav dollarkurs. Det som er litt rart er at vi i Norge holder på TW benevningen. I utlandet er det helt vanlig å gradere fargen med bokstaver. Dermed blir det hele litt forvirrende siden top wesselton både er F og G på den andre rangeringen. Se ellers http://www.vigselring.nu/diamanter.htm
tuji Skrevet 30. november 2006 #20 Skrevet 30. november 2006 Det som er litt rart er at vi i Norge holder på TW benevningen. I utlandet er det helt vanlig å gradere fargen med bokstaver. Dermed blir det hele litt forvirrende siden top wesselton både er F og G på den andre rangeringen. ← TW er vel strengt tatt også bokstaver... men vi bruker en annen skala i Norge, ja. Vi er jo så spesielle, vet du.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå