Meaty Skrevet 26. november 2006 #1 Skrevet 26. november 2006 Som nevnt i barnevogntråden jobber jeg i butikk og det er enkelte ting ved barn (eller: foreldrene egentlig) som irriterer meg: For et par dager siden observerte jeg en gutt på ca. 2 år som drev og ommøblerte i servietthylla. Jeg tenkte at jaja, foreldrene er vel rett rundt hjørnet og ser snart hva han driver med, og tenkte ikke mer over det. Etter noen minutter ser jeg at det ligger julepynt strødd utover midtgangen i butikken, altså der som de fleste kundene finner det naturlig å gå når de skal til kassen. Litt bortenfor står den samme gutten og drar ned solbriller fra brillestativet. Jeg ser nå damen som må være moren til gutten, i det hun har en tom trille med seg. Hun står og skal betale i kassen. Jeg føler nå at jeg må gjøre henne oppmerksom på at sønnen ødelegger solbriller, og peker også ut at han har laget et fryktelig rot i midtgangen. Men det eneste damen gjør, er å betale og så gå og si "nei!" til sønnen, og så gå ut av butikken. En av mine kolleger er mindre tålmodig enn meg, så han løper etter dama og sier at hun må komme tilbake og rydde siden gutten hennes har rotet så fælt. Det eneste hun gjør er å trekke på skuldrene og si unnskyld. Dette er langt fra eneste eksempel på folk som lar ungene bruke butikken som lekeplass. Det har skjedd mange ganger at jeg har vært nødt til å løfte barn vekk fra smågodthylla, fordi de står der og spiser og foreldrene ikke er å se. Jeg har til og med blitt irettesatt av en mor fordi jeg så strengt på sønnen hennes og sa "Nei, det er ikke lov!" da han sto med hånda i smågodtboksen. Jeg hadde jo ikke lov til å snakke til hennes sønn! Men hva skulle jeg gjøre da, når mora ikke gadd å bry seg... Unger med boller er noe herk, for det ligger garantert minst en halv bolle igjen etter dem på gulvet. Enda det ikke er lov å spise i butikken. Hva er det med folk som gjør sånt? Hvorfor er barna plutselig ikke deres eget ansvar når de er ute og handler? Vi ansatte har jo andre ting å gjøre enn å passe på at barna deres ikke roter eller ødelegger ting. Dette gjelder jo selvfølgelig bare en del foreldre, jeg vil ikke at alle med barn skal bli sure på meg nå
tingeling Skrevet 26. november 2006 #2 Skrevet 26. november 2006 Når jeg jobbet i lekebutikk for en den år siden overhørte jeg støtt og stadig foreldre som sa "gå inn i lekebutikken og lek (!) mens jeg går og handler" I sommer så jeg en mor som tok fra barnet sitt et jordbær som h*n hadde tatt fra en kurv i butikken og sto og sugde på - og puttet det tilbake i kurven Lurer på hva det er som går av enkelte....
Gjest gjesta Skrevet 26. november 2006 #3 Skrevet 26. november 2006 Jeg synes det er kjempeflaut dersom ungen min roter eller spiser noe dersom jeg snur ryggen til. Så jeg er den smått stressete mora som gnåler og gneller om å ikke røre noe gjennom hele butikken. Husker engang guttungen sprang som bare det bort til snophylla og stappa hele munnen full. Jeg trodde jeg skulle dø. Men dama i disken bare lo, og ville ikke ha penger. Snill som hun var. Var vel bare glad for å få ut hysteriske meg Det må være noe rart med mødre som synes det er greit at barna stjeler. For når de blir større får de jo beskjed om å ikke stjele i butikker? Men mange barn er utrolig uhøflige og forsyner seg vilt hos andre og. Dersom jeg ser andres unger gå amok pleier jeg å si ifra til ungen jeg. Så får mora heller bli gærn. Å stjele skal man ikke gjøre selv om det er smågodt. Man tar jo heller ikke med seg en hel pose snop ut av butikken, så hvorfor spise den inne?
brumma* Skrevet 26. november 2006 #4 Skrevet 26. november 2006 Jeg har flere ganger blitt løpt ned av barn som leker "sisten" i butikken. Hyler, roper og løper så fort de kan mellom hyllene... Greit at barn er barn, men foreldrene må gjerne se litt etter dem allikvel (eller bry seg når de ser hva som skjer). Jeg synes også det er merkelig at ingen (andre enn dem selv, som ikke gjør noe med saken) skal få snakke til ungene deres... Så lenge det gjøres på en ok måte er vel det bare positivt.
Tarí Númenessë Skrevet 26. november 2006 #5 Skrevet 26. november 2006 Jeg er nok litt streng med mini'n. Kan han ikke oppføre seg så får han sitte i handlevognen, og er ikke det aktuelt og han slår seg helt vrang går i ut av butikken. Vi har gått ut av butikken 2 ganger og nå holder det med 1 advarsel, heldigvis, for det værste jeg vet er unger som er helt spinnvilde i butikkene
Helen Skrevet 26. november 2006 #6 Skrevet 26. november 2006 Tror jeg er ganske streng når vi er i butikken, ungene har å oppføre seg fint ellers går vi ut igjen. Dette vet de så vi har egentlig aldri hatt noen pinlige episoder. Men når mannen er på butikken er ungene over alt, han har sagt flere ganger at han ikke vil ha de med mer før de klarer å oppføre seg. Så hver gang de er på butikken kommen mannen hjem sint som bare det fordi ungene maser, bråker og løper i butikken. Mmmm, merkelig, de er aldri slik når jeg har de med. Det rareste er at han er mye strengere enn meg, men alikevel har de mer respekt for meg
Gjest niomi Skrevet 27. november 2006 #7 Skrevet 27. november 2006 Jeg har jobbet i klesbutikk, og enkelte unger turnet i klesstativene. Jeg kan være rimelig krass, og tok ungene der og da ("Nei, sånn gjør man ikke!"), og mødrene ble sinte fordi jeg snakket til ungene deres!!!
Arwen Skrevet 27. november 2006 #8 Skrevet 27. november 2006 (endret) Jeg er streng butikkdame jeg. Hvis foreldrene overser det englebarna gjør så ber jeg de vente pent utenfor butikken. En gang bar jeg faktisk en krakilsk seksåring utenfor mens han hylte. Jeg hadde nemlig kjeftet fordi han helte ut badeskum i hele butikken. En jeg jobber sammen med fikk kjeft av en kunde fordi hun snakket til sønnen hennes her om dagen. Han lekte sisten mellom stativene. Det er flere tilfeller hvor barna faller og slår seg på bena på stativene som jo går utover langs gulvet. Dere kan jo gjette hvem som får skylda da. Endret 27. november 2006 av Arwen
Gjest Turi Skrevet 27. november 2006 #9 Skrevet 27. november 2006 Enig med dere. Jeg liker ikke unger som går bananas i butikker. Samtidig har det skjedd at snuppa har gjemt seg i midten av et klesstativ mens jeg har snudd ryggen til (hun får ikke spise noe når vi går i butikker, så klærne blir ikke møkkete, men dog...). Jeg fant henne først ikke igjen, men om noen i butikken hadde sett henne og sagt at det ikke er lov, syns jeg det hadde vært helt greit. Ville sikkert fungert bedre også enn når jeg sier det . Nå var det ingen som sa noe, så jeg gikk rødmende ut av butikken igjen. Å bruke lekebutikken som barnevakt høres ut som galskap. Er det en butikk i verden hvor snupp ikke får gå alene (hun får ikke gå alene noe sted altså - 3 år... ) så er det i lekebutikken, det er å be om bråk. Hvis snupp hadde helt ut såpeskum/ødelagt solbriller e.l., ville jeg betalt for varene som var brukt/ødelagt som en selvfølge. Det syns jeg godt butikken kan kreve. Og den gangen jeg kom i kassa med en melkeplett med tannmerker fra løsgodtet, syns jeg det var fint at jeg fikk betale. Vesla syns ikke det var så fint at hun ikke fikk den igjen før lørdagen, og at det ikke kom noe annet ved siden av
BayliZ Skrevet 27. november 2006 #10 Skrevet 27. november 2006 Jeg har en venn som ble påkjørt av et par unger med handlevogna mens han stod i kø til kassa. han sa da ifra til mora, som svarte med at, nei du skjønner de har fri barneoppdragelse. han tok så vogna å skubba den hardt tilbake på mora, hvor han sa, ja som du sikkert skjønner så hadde jeg fri barneoppdragelse også. hehe jeg trodde jeg skulle dø av latter, spesielt når alle rundt var i nærheten på å klappe for opptrinnet hans. haha. tror han hadde blitt inspirert av en film eller noe, aner ikke jeg, men bra var det ihvertfall.
*GakkGakk* Skrevet 27. november 2006 #11 Skrevet 27. november 2006 Ungene mine har aldri fått lov til å bruke butikkene som lekeplass. Dersom de prøver på noe de vet at de ikke får lov til (ala leke sisten mellom hyllene, spise smågodt eller plukke ned alle varene fra hylla) og de ikke hører på første adversel er det rett ut av butikken. Og sette igjen ungen sin i lekebutikken alene skjønner jeg heller ikke at foreldere tør.
Titti72 Skrevet 27. november 2006 #12 Skrevet 27. november 2006 Jeg har jobbet i dyrebutikk på et senter og der ble også barna satt igjen. En mor ble lang i maska når hun ble avkrevd penger for et ødelagt akvarium. Hun fikk det til kostpris, men det ble noen hundre alikevel. Tror ikke hun kom tilbake igjen...
Henna Skrevet 27. november 2006 #13 Skrevet 27. november 2006 Enig med dere. Jeg liker ikke unger som går bananas i butikker. ← Barn er barn og jeg synes det er litt drøyt å kritisere barn for å løpe og leke. Tråden her burde vel egentlig hete "foreldre som lar barn bruke butikker som lekeplass". Og tråden her var inspirert av tråden om barnevogner i butikker, den er jo i helhet myntet på foreldrene, mens denne tråden blir det fort fokusert på barna som problemet. Selv om det, som i den andre tråden, er foreldrene som er problemet. Og det ene og alene!
Henna Skrevet 27. november 2006 #14 Skrevet 27. november 2006 Også må jeg tilføye at jeg er av de foreldrene som lar gutten være i lekebutikken mens jeg er en snartur innom butikken. Og dette er helt greit for jeg vet at han tusler bare rundt og kikker på alle bildene på legoeskene. Han er ikke av barnet som vil leke med ting i butikkene, ødelegge noe eller løpe rundt. Alder + at han er såpass forutsigbar og løper ikke rundt slik at han kan forvinne gjør, også at jeg kan kan la han være alene i disse minuttene. Så derfor vurderer jeg det som greit. Men hadde derimot barnet vært mer krakilsk, og mer av "ta på og leke med" -typen ville det ikke vært aktuelt. Hadde en butikkdame hetset meg ved dette skulle jeg nok svart på tiltale. For ville det ville vært helt ubegrunnet at hun reagerte.
Gjest niomi Skrevet 27. november 2006 #15 Skrevet 27. november 2006 Også må jeg tilføye at jeg er av de foreldrene som lar gutten være i lekebutikken mens jeg er en snartur innom butikken. Og dette er helt greit for jeg vet at han tusler bare rundt og kikker på alle bildene på legoeskene. Han er ikke av barnet som vil leke med ting i butikkene, ødelegge noe eller løpe rundt. Alder + at han er såpass forutsigbar og løper ikke rundt slik at han kan forvinne gjør, også at jeg kan kan la han være alene i disse minuttene. Så derfor vurderer jeg det som greit. Men hadde derimot barnet vært mer krakilsk, og mer av "ta på og leke med" -typen ville det ikke vært aktuelt. Hadde en butikkdame hetset meg ved dette skulle jeg nok svart på tiltale. For ville det ville vært helt ubegrunnet at hun reagerte. ← Ja, for barnet ditt gjør aldri noe galt, så klart..?
Gjest Turi Skrevet 27. november 2006 #16 Skrevet 27. november 2006 Barn er barn og jeg synes det er litt drøyt å kritisere barn for å løpe og leke. ← Rephrase: Jeg liker ikke at enkelte foreldre lar barna sine gå bananas i butikker. OK? Forøvrig VELDIG enig med Niomi - alle tenker som du. "Mitt barn" gjør jo ikke noe galt/ødelegger ikke noe etc.
Kanutte Skrevet 27. november 2006 #17 Skrevet 27. november 2006 For meg er det uaktuelt at guttene skal gå bananas i butikken, men det hender de leker sisten. Da får de klar beskjed om å gi seg med det, men det er ikke alltid de hører like godt etter med en gang.... Når det gjelder å rote eller forsyne seg av godt er jeg kjempestreng og rydder hvis noe har skjedd og tilbyr meg å betale dersom de har tatt godteri.
Belit Skrevet 27. november 2006 #18 Skrevet 27. november 2006 Både da jeg jobbet i butikk og nå som jeg er forelder blir jeg fryktelig opprørt over foreldre som ikke oppdrar barna sine. Tenk hvor ufordragelige de ungene blir som tenåringer og voksne Mine barn får ikke gå ugeleidet inn i butikker, og de får overhodet ikke lov til å pelle med varene som de vil. Men noen ganger går jeg sammen med snuppa inn i butikker hun liker spesielt godt og ser sammen med henne. Da får hun ta på ting på samme måte som voksne kunder, så lenge hun er forsiktig og setter tingene på plass. Det går veldig fint når hun har voksenselskap.
Gjest Primula Skrevet 27. november 2006 #19 Skrevet 27. november 2006 Også må jeg tilføye at jeg er av de foreldrene som lar gutten være i lekebutikken mens jeg er en snartur innom butikken. Og dette er helt greit for jeg vet at han tusler bare rundt og kikker på alle bildene på legoeskene. ← Hvor gammel er han? *bare nysgjerrig*
Meaty Skrevet 27. november 2006 Forfatter #20 Skrevet 27. november 2006 Barn er barn og jeg synes det er litt drøyt å kritisere barn for å løpe og leke. Tråden her burde vel egentlig hete "foreldre som lar barn bruke butikker som lekeplass". Og tråden her var inspirert av tråden om barnevogner i butikker, den er jo i helhet myntet på foreldrene, mens denne tråden blir det fort fokusert på barna som problemet. Selv om det, som i den andre tråden, er foreldrene som er problemet. Og det ene og alene! ← Du leste kanskje ikke første avsnitt i startinnlegget mitt? Som nevnt i barnevogntråden jobber jeg i butikk og det er enkelte ting ved barn (eller: foreldrene egentlig) som irriterer meg: ← Problemet er jo det barna gjør fordi foreldrene ikke bryr seg! Det er klart at unger prøver seg til stadighet, men så lenge foreldrene reagerer relativt raskt så er det jo ikke noe problem...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå