Gå til innhold

middag i en fei - oppskrifter


gattissima

Anbefalte innlegg

Både sambo og undertegnede jobber altfor mye, og er stort sett ikke hjemme før 19.30-20.00 på hverdager. Av og til enda senere. Og da er vi s-u-l-t-e-n. Orker ikke å stå lenge over grytene etter arbeidsdager på 10-12 timer.

Vi ender stort sett opp med pastaretter, kyllingvarianter eller "fingermat" (brød, oliven, spekemat, tomater, ost). Men vi begynner å gå veldig lei av å spise det samme uke etter uke. Verste tidspunkt på dagen er da en av oss spør den andre; hva skal vi ha til middag i dag? Ender med et oppgitt blikk fra den andre - etterfulgt av akk og ve og stønn og sukk.

En tråd med raske middager? Det er sikkert flere der ute i samme båt.

Tips til raske retter - både kalde og varme - mottas med stooooor takk. Retter som vi ikke må fly byen rundt i timesvis for å få tak i ingrediensene til. Det har vi jo heller ikke tid til :sjenert:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Pastaretter, gjerne vegetariske, er også det vi gjerne tyr til på sånne dager (det blir endel av dem her også :sjenert: ). Wok er en annen mulighet, gjerne med nudler til, siden det er raskest.

Men man kan også tenke nytt, og rett og slett steke hver sin saftige biff og lage en enkel salat til (eller lettkokte aspargesbønner surret i olivenolje med litt hvitløk), det går faktisk kjemperaskt. Eller feks grille et par stykker benfritt lammekjøtt/lammekoteletter, og ha feks tomatsalat og hummus ved siden av (hummus går superraskt å lage hvis man bruker hermetiske kikerter og har foodprocessor).

I det hele tatt er hermetiske bønner og kikerter glimrende å ha i skapet, og bruke feks i mettende, improviserte supper. Stek litt bacon, løk, stangselleri og hvitløk, ha i noen tørkede urter, hermetiske tomater og hermetiske bønner eller kikerter + kylling- eller grønnsakskraft/buljong, kok 10 min, rør inn et par never frisk spinat eller ruccola, og server med parmesandryss og litt god olivenolje på toppen, og brød til.

Ellers er omelett og salat en løsning vi ofte tyr til, med feks feta eller chèvre i omeletten (= mettende) i tillegg til grønnsaker og bacon.

Tilslutt en oppskrift til med kikerter, en fiskerett. Her trenger man fersk fisk, men hvis du legger frossen fisk til tining i kjøleskapet om kvelden før du legger deg, er den ferdig tint til middagslaging neste dag. Fisk kan faktisk også være rask mat. :)

Torskefilet med kikerter og spinat

(2 pers)

500 fersk filet av torsk eller hyse

1/2 sitron i skiver

1-2 boks(er) kikerter (eller legg i bløt og kok selv)

1 stor pakke frisk spinat

1 rødløk i tynne båter

1 rød chili

2 fedd hvitløk

olivenolje

5-6 middelhavsansjos

salt og pepper

liten smørklatt

extra virgin olivenolje

Salte og pepre fisken, legg den på et stort stykke aluminiumsfolie smurt med litt olivenolje, dekk med tynne sitronskiver og pakk inn. Stek ved 200 grader i 8-10 min.

Stek imellomtiden rødløkbåter, hakket chili og hvitløk i 1-2 min i litt olivenolje. Åpne et lite hjørne på foliepakken til den ferdigbakte fisken, og hell ut sitron- og fiskekraften gjennom en sil og ned i panna. Tilsett kikerter og middelhavsansjos, og la småkoke under lokk 2-3 min, til kikertene er varme. Tilsett spinaten, og rør rundt til den faller sammen. Rør evnt inn en liten smørklatt, og smak til med salt og pepper.

Fordel fisk og kikert/spinatblanding på to tallerkener, og sprinkle litt extra virgin olivenolje over både fisk og grønnsaker.

Endret av piaf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme problemstilling her i huset...

Jeg synes at det går ganske kjapt med noe wok-aktig. Det forutsetter at man har kjøpt inn ingrediensene fra før. Det tar max 20 min, eller hvor lang tid risen bruker på å koke seg ferdig. Hvis begge kutter grønnsakene, og det man evt. skal ha av kjøtt er ferdig tint, så går det fort og greit. Varier ristype, grønnsaker, kjøtt og forskjellige sauser. Jeg pleier å kjøre på med masse søt chili-saus i stedet for soya, men soyasaus funker jo det også, eller japansk teriyaki-saus (?).

Ellers pleier div. frossenfisk-produkter å gå ganske raskt, særlig hvis man bruker ris i stedet for poteter. Hvis man vil ha poteter, kjøp de som er små eller del store poteter i to før koking, så tar det ikke så lang tid. Fisk som skal stekes i panne går ganske kjapt, både frossen og fersk.

Risgrøt med hurtiggrøtris går raskt. Suppe går raskt. Det finnes et merke med 3 forskjellige chilisauser som passer til kylling. De er gul, grønn og rød. Den røde er veldig sterk, de to andre er mildere. Pleier å ta 2 kyllingfileter, 1 squash, 1 sausepose og 1 boks med kokosmelk + ris, tar max 20 min. (Risen igjen.)

Noen venner av meg pleide å lage et par liter med pastasaus hver helg, og så hadde den stående i kjøleskapet inntil en uke. Billigere enn ferdigsaus, og du kan velge ingredienser selv. Det forutsetter jo at du orker å gjøre det i løpet av helga, men det kan jo være en koselig og adspredende aktivitet i en ellers stressende hverdag. (Skal innrømme at selv om jeg liker ideen, så har jeg forsåvidt ikke stått på kjøkkenet og lagd bøttevis med pastasaus selv...) Man kan gjøre det samme med currysaus, så kan man variere litt.

Tror noe av trikset er å handle en dag da minst en av dere er opplagt og at man har planlagt litt. Se gjerne i noen kokebøker, helst av den enkle typen. Vi pleier å bunkre opp på de sauseposene jeg nevnte. Det kan være greit å kjøpe div. kjøttprodukter og pakke dem om i andre poser når dere kommer hjem. Hvis du tar en pakning med fersk kjøttdeig, deler den på to poser og flater ut disse når du legger dem i fryseren, så tiner de veldig mye raskere enn en klump. Ting tiner også raskere hvis du legger de i en bolle med kaldt vann, enn hvis du legger det på benken eller i kjøleskapet. Men det lureste der er nok å tenke på hva man skal lage om morgenen, og ta det opp fra fryseren og putte i kjøleskapet.

Hva slags pastaretter lager dere? Jeg lager carbonara ganske ofte. Hvis baconet er ferdig tint, tar det max 15 minutter, og ikke veldig mye lenger hvis baconet er frossent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av pastaretter har vi utallige varianter, de fleste uten kjøtt eller fisk. Det blir stort sett pasta i alle tenkelige og utenkelige fasonger med tomatbasert saus. Andre ingredienser der er type "man tager hva man haver".

Også noen ganger pasta bare med en god olivenolje, urter og parmigiano reggiano. Men da må pastaen være av høy kvalitet.

Et par ganger i måneden er det pasta med røkelaks. Godt, utrolig raskt og utrolig enkelt: Surre røkelaks i stekepanna i en god olje på mellomsterk varme til den blir rosa istedet for oransje, helle over matfløte, røre rundt, nykvernet sort pepper. Koke pasta. Servere.

Men vi har spist så mye pasta de siste årene, at smertegrensen nesten er nådd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par ganger i måneden er det pasta med røkelaks. Godt, utrolig raskt og utrolig enkelt: Surre røkelaks i stekepanna i en god olje på mellomsterk varme til den blir rosa istedet for oransje, helle over matfløte, røre rundt, nykvernet sort pepper. Koke pasta. Servere.

Så du steker altså røkelaksen først? :klø:

Har ikke laget det selv ennå, men i alle oppskrifter jeg har funnet tilsettes røkelaksen mot slutten, så jeg stusset bare litt. Hm...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...