Gå til innhold

Oppskrift på tunfisk salat


Gulltopp

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg gjør det veldig enkelt.

1 boks tunfisk (jeg liker best den som ligger i vann)

2-3 ss lettmajones

2-3 ss lettrømme

mais

finkuttet tomat, agurk og purre

salt

pepper

sitron

Dette er altså en slags påleggsalat ;)

Endret av Drua
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du tunfisksalat til som egen rett til middag/lunsj, eller som pålegg? Har ingen presise oppskrifter, men kan gi kort beskrivelse av førstnevnte. ;)

Jeg lager tunfisksalat til middag enten med blandet grønn salat eller små, kokte nypoteter som basis (dette er sommermat for meg). I tillegg bruker jeg lettkokte aspargesbønner (eller rå sukkererter), rødløk, tomater, artisjokkhjerter (fra boks), reddiker i skiver, svarte oliven, kapers og hardkokte egg i båter. Alt dynkes i vinaigrette laget av sitronsaft, extra virgin olivenolje, rå hvitløk, middelhavsansjos, salt og pepper (blandes i stavmikser).

Godt brød ved siden av, og gjerne rosévin. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*følger med* - når vi først snakker om tunfisksalat, så tar jeg gjerne imot en som er god på ciabatta. Piaf sin høres nydelig ut som lunsj/middagssalat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt dynkes i vinaigrette laget av sitronsaft, extra virgin olivenolje, rå hvitløk, middelhavsansjos, salt og pepper (blandes i stavmikser).

Ser jeg glemte noe viktig her: Masse frisk basilikum i dressingen. Jeg har de øvrige ingrediensene i blandebollen til stavmikseren, fyller opp med frisk basilikum og kjører det hele med mikseren. Det blir en veldig god dressing. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ang. tunfisksalat som pålegg så har jeg en superenkel favoritt der også, men det krever at man får tak i et glass som dette - eller tilsvarende.

Bland tunfisk med litt lettrømme, litt presset sitron, en god skje ramsløkpuré og nykvernet pepper, evt også hakkede soltørkede tomater. Smaksbombe. :sikle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. tunfisksalat som pålegg så har jeg en superenkel favoritt der også, men det krever at man får tak i et glass som dette - eller tilsvarende.

Eventuelt kan du erstatte ramsløkpureen ved å kjøre en stor bunt gressløk og et halvt fedd hvitløk i blender med maldonsalt og olje til passende pestokonsistens. Har prøvd en gang jeg trengte og ikke fikkk tak i.

Ellers hadde vi ramsløk på tomta hjemme hos foreldrene mine, til en slem gravemaskin kom og ødela alt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en som er kjempegod ..

2 bokser tunfisk

1-2 epler i små biter

1 liten boks mais

1/2 purre i skiver

et par desiliter erter/paprika-blanding (fra frysedisken)

ca 5 dl kokt makaroni

dressing:

3/4 pakke majones (bruker alltid lett jeg da)

karri, salt, pepper og litt sitron..

kan pyntes med båter av kokt egg.

Denne salaten er enda bedre om den får stå i kjøleskapet noen timer først og også like god dagen etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...