Gå til innhold

Når kontakter dere lege?

MarianneHR

Anbefalte innlegg

Har hørt at det er vanlig at man ikke er på kontroll før litt ut i svangerskapet.

Når kontaktet dere lege eller jordmor første gang og fikk time?

Lurer på om jeg skal ringe til uka, eller om jeg skal vente noen uker til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg var inne i uke 5 første gangen, men bare for å få sykemelding. Første kontrollen var i uke 10 mener jeg å huske. Ringte jordmor ganske raskt etter det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ringte like etter at jeg hadde funnet ut at jeg var gravid. Har fått time til jeg er 11+4, 18. desember er det. Like greit å ringe med en gang, for da er det lettere å få en time som passer til jobb og sånt.. :) Men det er jo fryktelig lenge å vente.. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ringte helsestasjonen og spurte om jeg måtte til fastlegen. Og det trengte jeg ikke :) Så nå har jeg time hos jordmor 18.des. Legekontoret jeg går på er skikkelig trist, masse syke folk i venterommet, alltid ventetid, men legene er veldig flinke - det bare frister ikke å skulle dit ofte i tiden framover.

Tror ikke jeg kommer til å ta med mannen, hadde egentlig ikke tenkt tanken en gang. Tror jeg skal spørre jordmor om det er vanlig jeg, også heller ta han med de neste gangene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har hørt at det er vanlig at man ikke er på kontroll før litt ut i svangerskapet.

Når kontaktet dere lege eller jordmor første gang og fikk time?

Lurer på om jeg skal ringe til uka, eller om jeg skal vente noen uker til.

Første kontrollen er mellom uke 8 og 12. De er avhengig av at du er litt på vei for å få tatt de rette blodprøvene etc.

Endret av Tvilling76
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var til legen dagen etter at jeg fant ut at jeg var gravid. Det var mest fordi jeg har lavt stoffskifte, så vi ringte og spurte om det var nødvendig for oss å komme før jul, eller om vi skulle vente til januar. Januar var i utgangspunktet fint for alle andre gravide, men jeg måtte gjerne komme inn og snakke litt og få tatt blodprøver for å se hvordan stoffskiftet ligger nå.

Ellers har jeg legetime den 9. januar. Da er jeg ca 9+6. Rundt samme uka skal jeg til nakkefoldsskanning for å sjekke om det skulle være seg at det kanskje kan være noe kromosonfeil, men jeg vil bare se lille knøttet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke noe å rette seg etter, kan man si, for jeg bor i Danmark, så prosedyrer og tilbud her er annerledes enn i Norge, regner jeg med.

Alle gravide i København får tilbud om nakkefoldsskanning i uke 10-11 av graviditeten, som sammen med en blodprøve og den gravides alder blir til et regnestykke som så forteller noe om risikoen for kromosonfeil. Om det viser seg at det er en risiko for kromosonfeil, blir det tilbudt fostervannsprøve eller morkakeprøve.

Foreløpig satser vi jo på at det bare blir nakkefoldsskanningen og blodprøven vi må igjennom, og at det bare blir en koselig affære, der vi får vite termin og se knøttet bevege på seg.

Rent praktisk er det en ultralyd av en eller annen sort (det er ikke anbefalt å ta med yngre søsken, så jeg går ut fra at det kanskje er en vaginal ultralyd), som man selv må bestemme om man vil benytte seg av eller ikke, og så må man selv bestille time.

Her i DK har de laget en egen internettside om det: www.nakkefold.dk

Greit å lese, og jeg synes det er et fint tilbud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hørtes da litt spennende ut - har ikke hørt om det før jeg ;)

Jeg ringte legen min da jeg var 5+0 og spurte når det var vanlig å komme inn til kontroll og fikk da beskjed om at jeg skulle bestille time til jeg var rundt uke 12 dersom formen min holdt seg noenlunde normalt bra. Så da venter jeg med å bestille til etter jul tror jeg. Men skulle ikke nøle med å ringe hvis det var noe spesielt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...