Gjest Gjest Skrevet 25. november 2006 #1 Skrevet 25. november 2006 Hvor ofte bør man egentlig ha mensen når man går på p-piller? Er det helt i orden at man ofte begynner rett på et nytt brett uten å ha "mensenuka"? Det er vel egentlig ikke så viktig å ha den når man går på pillene...Det greieste hadde jo vært å ikke ha mensen..
Gjest Gjest Skrevet 25. november 2006 #2 Skrevet 25. november 2006 Sjekk ut denne siden http://www.klikk.no/Article.asp?ArticleID=7141
Gjest Gjesta Skrevet 25. november 2006 #3 Skrevet 25. november 2006 Jeg dropper å ha mensen på pillen.
lillesky Skrevet 25. november 2006 #4 Skrevet 25. november 2006 Jeg dropper å ha mensen på pillen. ← Jeg og. Jeg har hørt fra flere leger og gynekologer, helt siden jeg var 16 (dvs. for 10 år siden) at det er helt ok å gå non-stop på pillen, så da gjør jeg det.
skanky Skrevet 25. november 2006 #5 Skrevet 25. november 2006 Oi, hvorfor har aldri jeg tenkt på det? Har bare hoppet over eller forskyvet mensen et par ganger ved spesielle anledninger, men trodde av en eller annen grunn at det var gunstig å blø av og til. Det står jo på pakken at man skal gå 7 dager uten pille.. men det gidder jeg ikke mer nå! Jeg føler meg nesten litt dum for at jeg ikke har gjort det tidligere, jeg hater jo mensen av hele mitt hjerte.
Gjest Gjest Skrevet 25. november 2006 #6 Skrevet 25. november 2006 Det sier seg selv at dette er skadelig. Det er bare ikke forsket nok på langtidsvirkningene ennå.
Marissa Skrevet 25. november 2006 #7 Skrevet 25. november 2006 Det sier seg selv at dette er skadelig. Det er bare ikke forsket nok på langtidsvirkningene ennå. ← Ikke enig. Blødningen kommer for å skylle ut et modnet, ubrukt egg. Når du går på p-piller modnes det ingen egg, og dermed er det ingenting å skylle ut. Pass på at det er rett typepiller om dere skal forsøke å gå kontinuerlig på pillen, de må være monofasiske (f.eks Yasmin) og ikke bi eller trifasiske (f.eks Trionetta)
Gjest Gjest Skrevet 25. november 2006 #8 Skrevet 25. november 2006 Jeg har ikke hatt mensen på to år. Helt herlig.
Gjest Ylva Virvla Skrevet 25. november 2006 #9 Skrevet 25. november 2006 Men hvorfor er pillene laget slik at en enten tar pause eller tar sukkerpiller i en uke dersom det ikke har noen funksjon?
Gjest Gjesta Skrevet 25. november 2006 #10 Skrevet 25. november 2006 Synser her nå, men jeg kan ikke tenke meg at det kan være sunt i lengden.....
Gjest itla Skrevet 25. november 2006 #11 Skrevet 25. november 2006 Jeg får mellomblødninger hvis jeg kutter ut mensen med hormoner over lengre tid (2-3 ganger på rad).
Arwen Skrevet 25. november 2006 #12 Skrevet 25. november 2006 Det ville ikke fungert for meg, for hvis jeg hoppet over mensen en gang fikk jeg alltid bødninger mot slutten av neste brett.
Gjest Gjest Skrevet 25. november 2006 #13 Skrevet 25. november 2006 Det ville ikke fungert for meg, for hvis jeg hoppet over mensen en gang fikk jeg alltid bødninger mot slutten av neste brett. ← Lurer på om det kan komme an på hvilken type pille man bruker, om det er trefase eller enfase o.l? Har ikke mye erfaring med å kutte ut mensen, men den helsemessige risikoen = ca 0. Tenk før hvor folk stort sett gikk fra graviditet til graviditet, og hadde mensen veldig mye færre ganger enn oss gjennom livet. Såvidt jeg har hørt er det flere risikoer ved å ha mensen "hver gang", i hvert fall er f eks barnløse kvinner mer utsatt for visse sykdommer - men om det finnes belegg for å si at det skyldes antall menstruasjoner eller noe annet vet jeg ikke.
Arwen Skrevet 25. november 2006 #14 Skrevet 25. november 2006 Lurer på om det kan komme an på hvilken type pille man bruker, om det er trefase eller enfase o.l? ← Jeg har bare gåttt på enfase piller. Microgynon først og så yasmin. Samme greiene hver gang.
Gjest Kermit Skrevet 25. november 2006 #15 Skrevet 25. november 2006 Men hvorfor er pillene laget slik at en enten tar pause eller tar sukkerpiller i en uke dersom det ikke har noen funksjon? ← Visstnok fordi man tror at kvinner er så veldig glade i å ha mensen en gang i mnd og/eller fordi man skal få en blødning for å vite at man ikke er gravid(selv om p-pille blødningen visstnok er falsk og ikke er noen indikasjon på om man er gravid eller ikke). Har lest begge deler.
Gjest Kermit Skrevet 25. november 2006 #16 Skrevet 25. november 2006 Tviler for at det er noen helserisiko forbundet med det. Da hadde ikke piller som Cerazette - hvor tap av blødninger står oppført som en hyppig bivirkning, fått komme ut på markedet.
Gjest Talula Skrevet 25. november 2006 #17 Skrevet 25. november 2006 Visstnok fordi man tror at kvinner er så veldig glade i å ha mensen en gang i mnd og/eller fordi man skal få en blødning for å vite at man ikke er gravid(selv om p-pille blødningen visstnok er falsk og ikke er noen indikasjon på om man er gravid eller ikke). Har lest begge deler. ← Jeg trodde det var et faktum jeg, at den falske blødningen ikke kommer hvis man er gravid, at det bla er litt av poenget med den.
Gjest Gjest Skrevet 25. november 2006 #18 Skrevet 25. november 2006 Det sier seg sjøl at sånt ikke er bra i lengden. Se bare på dem som sliter etter å ha gått uten mens mens de gikk på p-sprøyta. Det er tross alt meningen at vi skal blø ellers så hadde vi ikke vært laget slik.
Gjest Elfrida Skrevet 25. november 2006 #19 Skrevet 25. november 2006 (endret) Det sier seg sjøl at sånt ikke er bra i lengden. Se bare på dem som sliter etter å ha gått uten mens mens de gikk på p-sprøyta. Det er tross alt meningen at vi skal blø ellers så hadde vi ikke vært laget slik.←Den blødningen vi får i pausen mellom to p-pillebrett er ikke mens. Hvis du mener at det er så sunt å ha mens hver 28. dag i 30-35 år så bør du holde deg unna alt av prevensjon som inneholder hormoner. Jeg kan ikke fatte og begripe hva som skal være så bra med all den bløinga. Som tidligere nevnt er vel vi en av de første generasjonene som har så mange blødninger. Vi kommer tidligere i puberteten, vi får færre barn og vi lever lenger. Så man kan like godt si at man ikke vet sikkert langtidsvirkningene av å drive å blø hver måned i hele sin fruktbare periode. Endret 25. november 2006 av Elfrida
Gjest Kermit Skrevet 25. november 2006 #20 Skrevet 25. november 2006 Mange leger har gått ut og sagt at det ikke er nødvendig å ha mensen hver eneste måned, men er du ukomfortabel med tanken på blødningstap så trenger du jo ikke ta hormonbasert prevensjon. Enhver må får gjøre det som passer dem best. Selv synes jeg det er herlig å leve uten disse fossblødningene.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå