Rothauet Skrevet 23. november 2006 #1 Skrevet 23. november 2006 (endret) Mannen min har ett barn på 11 år, h*n er hos oss en dag i uken og annenhver helg. Nå har h*n begynt å mase om å få egen nøkkel til huset vårt. Jeg nøler, jeg liker ikke at h*n har med seg nøkkel hjem og kanskje låser seg inn hos oss når vi er bortreist osv. Er jeg overnervøs ? Hva synes dere om den saken Endret 23. november 2006 av Rothauet
Amalie_85 Skrevet 23. november 2006 #2 Skrevet 23. november 2006 Hva med en avtalte fra mor at han får utlevert nøkkelen når han skal til dere tilfelle dere ikke har kommet hjem eller hva som helst! Visst dere har godt forhold til mor seff. Er jo ting som må stemme overens. Men det var det jeg kom på nå!
LilleBille Skrevet 23. november 2006 #3 Skrevet 23. november 2006 Anser du at hjemmet deres også er barnets hjem? Ville du feks. latt din egen 11 åring - som bodde hos dere - få egen nøkkel? Jeg synes det er en selvfølge at han har egen nøkkel - evt. at det ligger en nøkkel ute han kan bruke. Jeg vet hva det vil si for barn å IKKE få nøkkel til farens hjem - og det oppfattes veldig ekskluderende. Jeg forutsetter at barnet ikke har gjort noe som skulle tilsi at han ikke kan stoles på - i så fall er det en annen sak.
Gjenglemt sykkellås Skrevet 23. november 2006 #4 Skrevet 23. november 2006 Jeg skjønner godt at han ønsker seg nøkkel. Selv om han ikke bor der fast, så er han hos dere såpass ofte at det antakeligvis er praktisk at han har egen nøkkel også. Jeg forstår forsåvidt bekymringen din, men dere må jo stole på gutten. Og Amalie kom jo egentlig med en grei løsning som dere kanskje kan gjennomføre?
Helen Skrevet 23. november 2006 #5 Skrevet 23. november 2006 Vi har nøkkelen liggende ute (på en lur plass ) så barna bare kan låse seg inn når de kommer hvis vi ikke er hjemme. På den måten slipper de å ha ansvaret for nøkkelen og kanskje somle den bort.
Heidipia Skrevet 24. november 2006 #6 Skrevet 24. november 2006 Jeg synes nå at en elleve åring er stor nok til å få egen nøkkel. Hvis det er det at du er redd han skal komme når det ikke er "hans" helg(sånn leste jeg innlegget ditt) så synes jeg det er tull. Man har barn 100% uansett om de er hos mor/far annenhver helg/uke eller bestandig.
Gjest Gjesta Skrevet 24. november 2006 #7 Skrevet 24. november 2006 hmmmm................................ vanskelig det der. Jeg vet sannelig ikke hva jeg synes.
Jane How Skrevet 24. november 2006 #8 Skrevet 24. november 2006 Hvis han ville fått nøkkel om han hadde bodd der fast, så ja. Selv om han bare er der annenhver helg så er det jo et av hans hjem likevel, ikke bare et sted han er på besøk. Siden han ber om det, syns jeg det blir litt feil å si "nei vi synes ikke det", han har sikkert nøkkel til sitt mors hjem så han er jo til å stole på. Så lenge han ikke drar med masse folk inn til dere, gjør det vel ikke noe om han er der når dere er borte? Det ville jo blitt som å nekte et barn man har boende fast å være hjemme når man selv ikke er i huset..
Rothauet Skrevet 26. november 2006 Forfatter #9 Skrevet 26. november 2006 (endret) Jeg har vanskeligheter med å regne dette som h*nnes hjem, det føles ut som om h*n er på besøk siden h*n er her så sjelden. Vi har heller ikke noe godt forhold til h*ns mamma og jeg er også skeptisk til om de også vil benytte seg av sjansen til å komme seg inn i hjemmet vårt. Mange av dere ga kommentarer som sa at dere synes jeg er smålig som har disse følelsene, det synes jeg er feil, dere ville sikkert heller ikke gitt nøkkelen til deres hjem til hvem som helst hvis dere tenker dere om. Og nei, h*n får ikke nøkkel til hjemmet hos mammaen sin heller, ihvertfall ikke med til oss. Endret 26. november 2006 av Rothauet
Usikker Skrevet 26. november 2006 #10 Skrevet 26. november 2006 Jeg anser ikke en partners barn for å være hvem-som-helst jeg. I mine øyne er h*n et familiemedlem på lik linje med de andre barna i familien. Skjønner godt at gutten vil ha egen nøkkel. Men en godt alternativ er selvsagt å ha en reservenøkkel "et lurt sted". 1
LilleBille Skrevet 26. november 2006 #11 Skrevet 26. november 2006 Det er partneren din sitt barn - det er da absolutt ikke hvem som helst. Men det er klart - ønsker dere ikke noe godt forhold til gutten - er jo dette en yppelig måte å starte på. Snakk om å gi klar beskjed om at han ikke må anse deres hjem som sitt. Vi har nøkkel hengende ute - den vet både mor min - søsteren min - eksen og flere i hans familie hvor er (og barna bruker den om de har glemt sin egen) - jeg regner med at disse ikke vil misbruke vår tillitt - men jeg skjønner at dere venter hva som helst av partneren din sin eks. Hva med å snakke med gutten - si at det henger en nøkkel ute - men sett noen begrensninger på at han tar med seg folk inn - når det ikke er avtalt med dere. 1
Lourdes Skrevet 26. november 2006 #12 Skrevet 26. november 2006 Anser du at hjemmet deres også er barnets hjem? Ville du feks. latt din egen 11 åring - som bodde hos dere - få egen nøkkel? Jeg synes det er en selvfølge at han har egen nøkkel - evt. at det ligger en nøkkel ute han kan bruke. Jeg vet hva det vil si for barn å IKKE få nøkkel til farens hjem - og det oppfattes veldig ekskluderende. Jeg forutsetter at barnet ikke har gjort noe som skulle tilsi at han ikke kan stoles på - i så fall er det en annen sak. ← Så enig, så enig. Sønnen til min sambo har alltid hatt nøkkel hjem til oss. Først var det moren hans som passet på den, men nå har han den selv. Før hadde han det slik at han kunne hente noe eller lignende selv om ikke vi var hjemme. Nå er det i tillegg til det, viktig for han å ha det slik at han vet at han er alltid like velkommen. Han bor jo her også! Han kan komme hvis han vil etter skolen. Ta med seg kompiser hjem hvis han vil det.. 1
Gjest Mayamor Skrevet 26. november 2006 #13 Skrevet 26. november 2006 Stedatter (12 år) bor hos oss og har selvsagt egen nøkkel. Når hun drar til mor, har hun ikke nøkkelen med seg. Hun har nøkkel hos mor, som hun ikke har med seg her. Min sønn (snart 10 år) bor annenhver uke hos faren - når han er der har ikke han nøkkelen med seg. Han har nøkkel hos far, som han ikke har med seg her. Guttene (9 og 11 år) bor hos mor og har ikke nøkkel her. Minsten er bare 3 år - så det er litt tidlig... Men for å svare trådstarter: Det er ditt hus og du skal føle deg komfortabel! Det er andre måter å inkludere et barn i hjemmet på enn ved en nøkkel... Ikke bry deg om hva andre mener i alt - følg egen magefølelse... Våre barn er hjemme der de er når de er hjemme om de har nøkkel til hist eller pist...
LilleBille Skrevet 27. november 2006 #14 Skrevet 27. november 2006 Det er andre måter å inkludere et barn i hjemmet på enn ved en nøkkel... ← Klart det er andre måter å inkludere et barn i et hjem på enn en nøkkel - det ville være utrolig trist om det var eneste måten - men de signalene som sendes ved at man IKKE vil gi et barn en nøkkel i noe han burde anse som sitt hjem er rimelig sterke (så sant det ikke er noen spesiell grunn til at han ikke kan ta ansvar for en nøkkel). Vær klar over at du kan regne med å såre ham - og vise ham veldig tydelig at du - og faren hans ikke anser ham som en del av familien - og at hjemmet deres ikke er hans - og at han ikke er "verdig" til å ha en nøkkel. Hadde han ikke spurt - hadde det sikkert ikke vært noe problem - men når han nå spør er det vel kanskje en måte å prøve å finne ut hvor han står i livet deres. Jeg er forresten ganske overrasket over de av dere som vet at barna ikke har nøkkel morens hjem med til dere - går dere gjennom alle tingene hans - eller spør dere hver gang? Jeg vet ikke alt hva mine sønner har i lommene til en hvert tid - og jeg har ingen grunn til å sjekke dette hver dag heller. (Men mine har også hatt eget nøkkelknippe til besteforeldrene i sekken sin - så de kan gå dit når som helst - og om det hang på en til farens hjem der - ville jeg ikke tenkt over det.)
Magdala Skrevet 27. november 2006 #15 Skrevet 27. november 2006 Jeg hadde nok ikke likt at h¤n skulle ha nøkkel.
La Guapa Skrevet 27. november 2006 #16 Skrevet 27. november 2006 Kan han ikke ha en nøkkel som er hans når han er hos dere da? La Guapa
Gjest Madam Felle Skrevet 27. november 2006 #17 Skrevet 27. november 2006 Har han behov for nøkkel? Eller er dere der alltid når han er hos dere? Mine barn har ikke egen nøkkel, for de har rett og slett ikke behov for en.
LilleBille Skrevet 27. november 2006 #18 Skrevet 27. november 2006 Jeg hadde nok ikke likt at h¤n skulle ha nøkkel. ← Hva er det du er "redd" for? At de skal komme innom "ubedt" eller utenom avtale? (Jeg ville trodd det måtte være hyggelig om barna kom mer enn en dag i uken og annenhver helg - men det er meg) Har han behov for nøkkel? Eller er dere der alltid når han er hos dere? Mine barn har ikke egen nøkkel, for de har rett og slett ikke behov for en. ← Det er vel ikke nødvendigvis det at det er det store behovet for egen nøkkel - men det er vel de ferreste av oss som alltid er hjemme. Og det at de KAN få en - evt. at det ligger en nøkkel tilgjengelig som de kan bruke om det er behov for det er vel egentlig det viktigste.
Magdala Skrevet 27. november 2006 #19 Skrevet 27. november 2006 Jeg synes ikke h¤n skal kunne komme og gå her når det passer h¤n, nei. H¤n har ikke noe hos oss å gjøre når vi ikke er hjemme, og vi er alltid hjemme på de avtalte dagene.
liv Skrevet 27. november 2006 #20 Skrevet 27. november 2006 Hva med å lage en nøkkel han kan ha liggende hos dere når han reiser til mor? Altså at nøkkelen ligger igjen men at han kan ha den og bruke den når han er hos dere. Litt sånn kompromiss
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå