Gå til innhold

Røyking i barnebursdag

Fremhevede innlegg

Skrevet

Min datter på 5 år var i bursdagsselskap i helga. Det var til ei jente fra barnehagen som vi ikke kjenner så godt. Min datter har heller ikke vært der før, men var sammen med de andre jentene på samme alder bedt i bursdag. jeg kjenner heller ikke foreldrene til denne jenta.

Da jeg hentet datteren min kjente jeg med en gang at det luktet røyk av henne. I bilen spurte jeg henne om det var noen som røyket der, og hun bekreftet av moren i huset røyket inne i stua!! Er ikke det fryktelig unødvendig når du har huset fullt av unger??

Da min datter var 2 år fikk hun astmaanfall da hun var i et røykfullt rom, derfor har vi også holdt henne unna røyk. Nå gikk det heldigvis bra denne gangen. Men jeg hadde virkelig ikke trodd at noen kunne røyke i en barnebursdag...

Bør jeg si ifra til denne mora?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette trodde jeg virkelig ingen gjorde lenger. Jeg hadde tatt det opp med moren dersom det var aktuelt å gå på besøk i det hjemmet igjen.

Skrevet

Det synes heg var drøyt, men jeg synes det blir for dumt å snakke med moren om dette i etterkant. Men som Violetta sier, ta det opp om datteren din skal dit på besøk igjen.

Skrevet

Man må få bestemme selv om man vil utsette sine barn for passiv røyking. Men man burde uansett ikke utsette andre sine barn for det.

Skrevet

Jeg ville ikke sagt noen ting nå, men hvis hun blir bedt det igjen hadde jeg ring å pratet med moren. Jeg hadde fortalt at min unge ikke tåler røyk noe særlig og at jeg vill satt pris på at hun røyker i et annet rom enn det min unge er i.

Du kan ikke nekte henne å røyke i sitt eget hus, men du kan la være å sende din datter dit hvis hun ikke skjønner ditt problem.

Men uansett, å røyke inne når man har barnebursdag det synes jeg litt drøyt. Det burde en hver oppgående mor forstå.

Skrevet
Dette trodde jeg virkelig ingen gjorde lenger. Jeg hadde tatt det opp med moren dersom det var aktuelt å gå på besøk i det hjemmet igjen.

Sier meg enig.

Og som røyker selv er jeg sjokkert over at noen røyker med egne og andres barn i huset. Kan da ikke være så vanskelig å gå ut.

Skrevet

Jeg ser at datteren din har bekreftet at det ble røyket inne, men selv om det ikke røykes når man er der blir man luktendes røyk når man har vært på besøk et sted hvor det vanligvis røykes inne.

Skrevet

Om folk røyker inne er opp til dem. Jeg har røkt inne i alle barnebursdager vi har hatt her. Om noen unger ikke tåler det, så forventer jeg at det blir sagt i fra når de kommer. DA hadde jeg gått ut.

Skrevet
Om folk røyker inne er opp til dem. Jeg har røkt inne i alle barnebursdager vi har hatt her. Om noen unger ikke tåler det, så forventer jeg at det blir sagt i fra når de kommer. DA hadde jeg gått ut.

Det forutsetter at foreldrene til barna som komemr faktisk vet at du røyker inne. Jeg synes du setter barna og foreldrene deres i en vanskelig situasjon. De fleste foreldre vil vel skåne barna sine for å bli utsatt for røyk, men samtidig kan det være vanskelig å si fra. De vil nok heller ikke nekte barna å dra i barneselskap hos dere, både fordi det kan skape ufred, og både deres og dine barn blir lei seg.

Men jeg synes godt du kan la være å røyke inne i et barneselskap. De få timene barn er på besøk kan du fint gå et annet sted å røyke enn der barna oppholder seg.

Skrevet (endret)

Syntes det er uhørt av voksne å røyke i samme rom som ungene i et barneselskap.

Hadde tatt det som en selvfølge at slikt ikke forekom i disse dager

Endret av ToveM
Skrevet

Mener i utgangspunktet at man ikke skal utsette barn for passiv røyking-om hun absolutt måtte røyke inne kunne hun gjort det i et rom hvor barna ikke var!

Det lureste er jo selvsagt å si i fra at barnet ikke tåler røyk!

Opplevde noe av det samme en gang da sønnen min var liten og sterkt plaget med astma!

Jeg sa til moren av bursdagsbarnet at han har astma så kan du minne han på at han skal ta medisinen sin kl.xx og hjelpe han med det?

Da jeg hentet barnet mitt sier moren:

"gutten din er morsom og ganske veslevoksen av seg! Han sa til meg at jeg må gå ut på balkongen hvis jeg skulle røyke fordi han ikke tåler røyk, ha, ha"

Hun lo når hun sa det og tilføyde at "her i huset er det lov til å røyke" :overrasket: drittkjærring

Det er noe av det mest uansvarlige jeg har vært med om av en mor å si, og ja hun hadde røykt i stuen sammen med alle barna inkl. min sønn som hun visste hadde astma! :forvirret:

Skrevet

Herregud! Så ufattelig egoistisk!!!!

Når du vet at passiv røyking er skadelig, så utsetter du barn for det. Både dine egne og andres......

Du burde skamme deg!

Skrevet

Synes også det er unødvendig å utsette barn for passiv røyking. Om en velger å røyke inne når barna sine er til stede er opp til hver enkelt, men jeg synes at det er uhørt i en barnebursdag!! :frustrert:

Skrevet

Jeg er røyker selv, men utsetter ikke barna mine for røyken! Jeg går alltid ut og synes det er deilig å ha et røykfritt hjem. Jeg hadde syntes det var pinlig om andres barn stinket røyk når de hadde vært hjemme hos meg! ;)

Skrevet

ville i utgangspunktet ikke sent barnet mitt til noen jeg ikke kjenner selv om barna går i samme barnehage uten at jeg var med. Ellers ville jeg ringt å snakke med foreldrene til den barnet skulle i bursdag til.

Men synes du kan si i fra, særlig når barnet ditt har asma. VI har nektet venner og familie å røyke i vårt hus fordi vi har andre familiemedlemmer som ikke tåler røyk og vi røyker ikke selv, har også nektet folk å ta med hunden sin inn i huset vårt av samme grunn som røyk.

Skrevet (endret)
ville i utgangspunktet ikke sent barnet mitt til noen jeg ikke kjenner selv om barna går i samme barnehage uten at jeg var med. Ellers ville jeg ringt å snakke med foreldrene til den barnet skulle i bursdag til.

Men synes du kan si i fra, særlig når barnet ditt har asma. VI har nektet venner og familie å røyke i vårt hus fordi vi har andre familiemedlemmer som ikke tåler røyk og vi røyker ikke selv, har også nektet folk å ta med hunden sin inn i huset vårt av samme grunn som røyk.

:overrasket:

Endret av Frysepulver
Skrevet (endret)
:overrasket:

Slenger meg med: :overrasket:

Endret av Embla s
Gjest Hedda Gabler
Skrevet

Er det så sært, da? Jeg kunne funnet på å blitt med, i alle fall blitt en stund. Ikke alle barn er like trygge på å bli forlatt et nytt og ukjent sted i flere timer.

Skrevet
Er det så sært, da? Jeg kunne funnet på å blitt med, i alle fall blitt en stund. Ikke alle barn er like trygge på å bli forlatt et nytt og ukjent sted i flere timer.

Jeg var alltid i barnebursdager alene, men vet at det har blitt noe mer vanlig at foreldrene er med, ihvertfall i barnehagealder. Uansett synes jeg det er litt voldsomt, men å bli med inn i fem minutter dersom avkommet er litt skeptisk i starten er selvsagt noe helt annet.

Gjest Hedda Gabler
Skrevet
Jeg var alltid i barnebursdager alene, men vet at det har blitt noe mer vanlig at foreldrene er med, ihvertfall i barnehagealder. Uansett synes jeg det er litt voldsomt, men å bli med inn i fem minutter dersom avkommet er litt skeptisk i starten er selvsagt noe helt annet.

Ikke søren om jeg hadde reist fra treåringen min hvis han følte seg utrygg! Synes ikke det er voldsomt i det hele tatt. Har presset et av barna mine litt på dette, og det viste seg å ikke være så lurt. Det er så klart forskjell på 2 - 3-åringer og en femåring.

Til saken: Tankeløst og egoistisk å røyke i en barnebursdag. Det må da kunne gå an å røyke ute de få timene det pågår!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...