Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Det er snart 3 mnd siden jeg fikk satt p-sprøyte, etter det har jeg rett å slett mistet sex-lysten :sjenert:

Er det vanlig at det skjer eller er det bare meg? Kan ikke skjønne at det skyldes noe annet heller :forvirret:

Er ganske frustrende dette :sjenert:

Endret av m@msen
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er en nokså vanlig bivirkning ja, så dersom det ikke er andre faktorer i livet ditt som påvirker det ville jeg nok prøvd å kutte p-sprøyta. Fikk samme bivirkningen selv, men desverre ikke så fort som du har gjort, hos meg avtok den gradvis over tre år, og derfor falt meg aldri inn at det kunne være sprøyta, før jeg sluttet med den igjen.

Vet ikke hvorfor du har valgt dette prevensjonsmiddelet, men ville kanskje kikket på andre alternativer. (P-sprøyta blir jo nå også frarådet for de som vil ha barn senere, fordi den setter ned fertiliteten, i tillegg til at den har en del andre ubehagelige bivirkninger.)

Skrevet

Fra felleskatalogen:

Hyppige (>1/100): Gastrointestinale: Kvalme, urolig mave. Hud: Akne, alopeci, eksantem. Muskel-skjelettsystemet: Ben- eller ryggsmerter, asteni, artralgi. Psykiske: Nedstemthet, insomni, nedsatt libido eller anorgasme. Sentralnervesystemet: Svimmelhet. Sirkulatoriske: Hetetokter. Urogenitale: Leukoré, vaginitt. Øvrige: Brystspenninger. Mindre hyppige: Hud: Hirsuitisme, kløe, urticaria. Lever: Ikterus.

Altså over 1 av 100 får nedsatt sexlyst og/eller nedsatt evne til å få orgasme.

Skrevet

Vet ikke hvorfor du har valgt dette prevensjonsmiddelet, men ville kanskje kikket på andre alternativer. (P-sprøyta blir jo nå også frarådet for de som vil ha barn senere, fordi den setter ned fertiliteten, i tillegg til at den har en del andre ubehagelige bivirkninger.)

Takk for svar :)

Grunnen til at jeg begynte med p-sprøyta var at jeg måtte ta ei pause i babylaginga pga at jeg måtte begynne med noen tabletter som ikke var bra å bruke ved en evnt graviditet.

Nå har vi bestemt oss for at vi ikke skal ha flere barn så det spiller egentlig ingen rolle hva jeg bruker.

Hormonspiral vil jeg ikke bruke for da får så mye problemer med småblødninger.

P-sprøyta er fin på den måten at jeg slipper mens så på den måten er den perfekt, men jeg vil jo ha litt sexlyst også da :sjenert:

Skrevet
Fra felleskatalogen:

Hyppige (>1/100): Gastrointestinale: Kvalme, urolig mave. Hud: Akne, alopeci, eksantem. Muskel-skjelettsystemet: Ben- eller ryggsmerter, asteni, artralgi. Psykiske: Nedstemthet, insomni, nedsatt libido eller anorgasme. Sentralnervesystemet: Svimmelhet. Sirkulatoriske: Hetetokter. Urogenitale: Leukoré, vaginitt. Øvrige: Brystspenninger. Mindre hyppige: Hud: Hirsuitisme, kløe, urticaria. Lever: Ikterus.

Altså over 1 av 100 får nedsatt sexlyst og/eller nedsatt evne til å få orgasme.

Takk for svar :)

Da er nok jeg 1 av 100 som har fått nedsatt sexlyst.

Er visst av de som får flere kviser også :overrasket: Har vært en del plaget av det, men trodde ikke det kom av p-sprøyta.

Jeg må nok begynne med noe annet, ja.

Skrevet (endret)
Har dere vurdert sterilisering av en av dere?

Ja det har jeg gjort, har prøvd å overtale mannen men han er så redd for det han har mellom beina :ler:

Hvis jeg skal gjøre det, (noe jeg egentlig burde gjort siden det virker som om jeg ikke klarer å bære frem flere barn alikevel) vil det koste over 6000,- det synes jeg blir altfor dyrt.

Endret av m@msen
Skrevet

Du sier "kan ikke bære fram flere", da TROR jeg at du kan få det dekket. Har du undersøkt det litt nøyere?

Skrevet

Beklager, trodde det var ment som at helsen ikke tålte flere graviditeter, ikke at de ikke "satt". Beklager, går litt fort i svingene :)

Skrevet
Beklager, trodde det var ment som at helsen ikke tålte flere graviditeter, ikke at de ikke "satt". Beklager, går litt fort i svingene :)

Det går greit :)

For noen år siden var jeg gjennom en operasjon som heter TCER der livmora mi ble skrelt pga store blødninger.

For å få den operasjonen må man være ferdig med barn, men det er ingen garnati for at man blir steril selv om legene sier at det ikke går ann å bli gravid etter et slikt inngrep.

Operasjonen ble mislykket.

Etterhvert ble jeg og min mann i samråd med lege enige om å få et barn til. Jeg ble gravid på første forsøk men desverre døde den lille jenta i 19. svangerskaps uke. Legene fant aldri ut hvorfor. Jeg ble gravid igjen på første forsøk men det endte også galt i 10. uke (fosteret døde i uke 7-8).

Ingen leger kan si det skyldes operasjonen for alt ser bra ut (har blitt skikkelig undersøkt flere ganger), men selv er jeg sikker på at det er pga den. Jeg har tidligere fått 3 barn der alle svangerskap har foregått uten noen komplikasjoner.

Vet ikke hvorfor jeg skriver alt dette, men det var godt å få skrevet ned det som gnager meg veldig for tiden. Vil jo gjerne ha et barn til, men jeg orker ikke å miste flere ganger. Jeg blir fulgt opp i alle bauger og kanter av legene men det hjelper lite når fosteret/barnet bare dør...........

Skrevet

Kjenner til operasjonstypen, eller en liknende hvor det blir brukt varme for å mer eller mindre fjerne livmorslimhinnen. Det er en venninne av meg som for lengst har kommet i overgangsalderen som fikk utført den pga store blødninger. Har alltid synes det er underlig at de gjør det på kvinner i fertil alder uten å sterilisere samtidig…

Mulig jeg vasser pent ut i salaten nå, men kan det være mulig at du kan få innvilget gratis sterilisering pga psykisk belastning? Er ikke et lett valg å ta, men om alternativet er å være nervøs for å bli gravid under medisineringen, og så måtte ta et nytt valg om dere orker et nytt svangerskap med påfølgende abortfare så vet jeg ikke hva jeg hadde gjort om jeg hadde hatt barn fra før. Har ikke sterilisert meg ennå pga at jeg håper helsen kan endre seg, men innen et par år så blir det enten at det bærer, eller at det brister.

Håper du får snakket med noen som har kunnskap om dette, det psykiske stresset rundt slike situasjoner kan iblant bli litt oversett.

Skrevet

Bivirkninger gir seg ofte etter de tre første månedene, så jeg hadde nok prøvd en sprøyte til og sett hvordan det gikk.

(jeg var forresten kjempefornøyd med p-sprøyta de åra jeg gikk på den ;))

Skrevet

Hva med å prøve p-ringen eller p-stav?

Nå diskuterer ikke jeg særlig sex med min mor (mine foreldre har ikke sex. De har hatt sex to ganger, og det var da de laget meg og min bror :ler: ), men hun har fortalt meg om hvordan det var på p-sprøyta. Helt genialt i starten, mistet ensen og greier, men sakte og sikkert begynte hun å legge på seg, samt at hun mistet sex-lysten totalt. Og det rammet visst venninnene hennes, også.

Skrevet

Mulig jeg vasser pent ut i salaten nå, men kan det være mulig at du kan få innvilget gratis sterilisering pga psykisk belastning? Er ikke et lett valg å ta, men om alternativet er å være nervøs for å bli gravid under medisineringen, og så måtte ta et nytt valg om dere orker et nytt svangerskap med påfølgende abortfare så vet jeg ikke hva jeg hadde gjort om jeg hadde hatt barn fra før.

Dette har jeg tenkt litt på også, skal ta det opp med legen når jeg skal dit. Det går sikkert ann å søke om å få det dekket.

Ei jeg kjenner som er litt eldre enn meg tok samme operasjon for et par år siden, hun bruker ikke prevensjon for hun fikk beskjed om at hun ikke kunne bli gravid.

Hun har heller ikke mensen lengre.

Men jeg har mensen hver mnd og masse småblødninger (utenom når jeg bruker p-sprøyta) og blir gravid bare jeg ser mannen ;) så det er tydelig at operasjonen ble mislykket, men siden fostrene dør har det tydeligvis blitt en skade et eller annet sted.

Jeg skal snakke med legen så får jeg høre hva han sier.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...