Gå til innhold

B12

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har en venninne som er slapp og nedfor. Hun har tidligere fått B12 sprøyte og da hun var hos legen sist spurte hun om de ikke kunne sjekke B12-lageret. Motvillig gjorde de det. Hun hørte ingen ting men måtte selv ringe og spørre etter resultat. Da fikk hun vite at hun hadde rundt 140. Hun spurte om grensene men det kunne ikke legesekretæren svare på. Men det var ingen fare. Venninnen min sjekket dette andre steder og fikk vite at normalinnholdet er på mellom 150-700. Hun ringte da opp igjen og fikk snakke med legen. Legen mente at det ikke gjorde noe om hun lå under fordi "ett eller annet med jern eller blodlageret hennes viste at alt var i orden".

Så lurer jeg på; kan dette stemme?

Og er det slik at en person som engang har fått B12-sprøyte ikke trenger det flere ganger?

Er det greit å slå seg tilro med verdier under grensen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Og er det slik at en person som engang har fått B12-sprøyte ikke trenger det flere ganger?

Man kan trenge flere runder med B12-sprøyter.

Jeg har hatt en runde og har senere blitt testet om jeg trengte mer.

Endret av Persille
Skrevet

"ett eller annet med jern eller blodlageret hennes viste at alt var i orden". = homocystein, dette styres også av et annet b vitamin (er det folat tro). Så om det kun er tatt “vanlig” b12 prøve av henne så er det godt mulig hun har en skjult mangel.

Om det er behov for flere sprøyter kommer an på årsaken til b12 mangelen. Siden de fleste har mangel på b12 pga problemer i tarmfloraen vil det komme an på om den er bygget opp igjen.

Hadde gått til en annen lege, og fått en ny vurdering.

Skrevet

Jeg fikk registrert for lavt B12 og ble satt på sprøyter. Fikk først en intensivkur med en sprøyte i uka så annen hver uke osv. til det var tre måneder mellom hver. Dette fungerte en periode så merket jeg at slappheten kom tilbake raskere og raskere. Jeg fikk hyppigere sprøyter, men B vitaminer er vannløselige så jeg bare tisset dem ut igjen.

Etter mye om og men så fikk jeg noe som heter TrioBe det er B12, B6 og folat i høye doser, dette er en tablett som jeg tar en gang i døgnet og det funger kjempe fint for meg.

En del leger vi ikke gi TrioBe ved B12 mangel fordi de mener at med mindre du er veganer kan det ikke skyldes kostholdet at en mangler B12 fordi vi får det vi trenger gjennom korn, melk og rød kjøtt.

Legene mener at det er to hovedgrunner til at man får B12 mangel:

1. B12 tas kun opp i et lite område i magen slik at hvis man har hatt magesår/magekatar eller blitt opperert i magen kan dette området være ødelagt og dermed må man få sprøyter for å få opp B12 nivået.

2. For at kroppen skal kunne ta opp B12 må man ha ensymet trinsiskfaktor hvis det mangler får man ikke tatt opp vitaminene som er i matan og sprøyter er den eneste måten man kan få påfyll.

Vi trenger B12 for å produsere DNA, når man mangler B12 så klarer ikke kroppen å produsere røde blodlegmer. Vanlige røde blodlegmer har en kjerne, men hos en med B12 mangel får man stadig færre røde blodlegmer med flere kjerner og de vil bli dårligere transportører av oksygen/erytrocytter til cellene. Dette kalles pernesiøs anemi.

• 2 uker senere...
Skrevet
Jeg fikk registrert for lavt B12 og ble satt på sprøyter. Fikk først en intensivkur med en sprøyte i uka så annen hver uke osv. til det var tre måneder mellom hver. Dette fungerte en periode så merket jeg at slappheten kom tilbake raskere og raskere. Jeg fikk hyppigere sprøyter, men B vitaminer er vannløselige så jeg bare tisset dem ut igjen.

Etter mye om og men så fikk jeg noe som heter TrioBe det er B12, B6 og folat i høye doser, dette er en tablett som jeg tar en gang i døgnet og det funger kjempe fint for meg.

En del leger vi ikke gi TrioBe ved B12 mangel fordi de mener at med mindre du er veganer kan det ikke skyldes kostholdet at en mangler B12 fordi vi får det vi trenger gjennom korn, melk og rød kjøtt.

Legene mener at det er to hovedgrunner til at man får B12 mangel:

1. B12 tas kun opp i et lite område i magen slik at hvis man har hatt magesår/magekatar eller blitt opperert i magen kan dette området være ødelagt og dermed må man få sprøyter for å få opp B12 nivået.

2. For at kroppen skal kunne ta opp B12 må man ha ensymet trinsiskfaktor hvis det mangler får man ikke tatt opp vitaminene som er i matan og sprøyter er den eneste måten man kan få påfyll.

Vi trenger B12 for å produsere DNA, når man mangler B12 så klarer ikke kroppen å produsere røde blodlegmer. Vanlige røde blodlegmer har en kjerne, men hos en med B12 mangel får man stadig færre røde blodlegmer med flere kjerner og de vil bli dårligere transportører av oksygen/erytrocytter til cellene. Dette kalles pernesiøs anemi.

ja, og alkoholikere pleier å få sprøyta etter en lang fyllekule....

Skrevet

Hei!

Jeg hadde b12 på 68 tidligere, og da fikk jeg sprøyter. Da var jeg blitt så slapp at jeg knapt klarte å gå! Fikk det opp på 151, og følte meg fortsatt slapp, men neida, da er det jo angivelig normalt, så da ble det ikke flere sprøyter.

For to måneder siden hadde jeg 129, men legesenteret jeg går til nå definerer 116 som unormalgrensa, ikke 150 slik som mitt forrige legesenter i tr.heim. Tror grensene varierer litt! Men 140 er ikke dødelilg - jeg har laaanagt lavere enn det nå, og selv om jeg er utrolig slapp kan det fortsatt synke en del :) Hun kan forlange flere sprøyter i allefall - vanlig at man må ha flere omganger til man finner årsaken.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...