Gå til innhold

Teste om en har hormonforstyrrelser

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Gjesten_*
Skrevet

Jeg lurer på om jeg kan ha en eller annen form for hormonforstyrrelse, så jeg har bestilt time hos legen for å få sjekket dette. Tror kanskje jeg kan være insulinresistent, eller noe annet.

Men, hvordan går jeg fram med dette? Hva sier jeg til legen/spør om?

Skal jeg fortelle om symptomene mine og si jeg har lest litt rundt og at jeg tror det kan være det eller det?

Hvis blodprøve® skal taes, må jeg da komme til timen på fastende mage?

Håper noen vet hva jeg skal gjøre.

Videoannonse
Annonse
Gjest Bellatrix
Skrevet

Hvis du tror du har diabetes så testes dette ved at du tar blodtrykk og avleverer urin. Begge deler fastende.

Skrevet

Insulinresistens er ikke det samme som diabetes.

Insulinresistens testes ved blodprøver før og etter en sukkerbelastning. Da må du stille fastende. Men jeg tviler veldig på at du får en vanlig allmennlege til å ta denne testen. Hvis du bor i nærheten av Oslo anbefaler jeg deg å prøve å få en henvisning til diabetes- og overvektsklinikken i Pilestredet Park Spesialistsenter. Der tester de for, og behandler, blant annet insulinresistens.

Gjest Bellatrix
Skrevet

Ja, da tok jeg feil. Insulinresistens er bare forstadiet til diabetes. Det er i hvert fall viktig å kartlegge for å forbygge diabetes. Glukosebelastningstest kan taes hos fastlegen.

Skrevet
Ja, da tok jeg feil. Insulinresistens er bare forstadiet til diabetes. Det er i hvert fall viktig å kartlegge for å forbygge diabetes. Glukosebelastningstest kan taes hos fastlegen.

Det er ikke forstadiet til diabetes heller. Det er to ulike sykdommer. Men det er riktig at insulinresistens øker sjansen for å få diabetes.

Gjest Bellatrix
Skrevet

Insulinresistens øker sjansen for diabetes og ifølge denne siden av så er det også forstadiet til diabetes.

Gjest Gjest_Gjesten_*
Skrevet

Takker for svar her.

Hvor lang tid skal det helst gå fra siste måltid og til man tester seg?

Vet noen evt. om noen andre hormonforstyrrelser eller ubalanser en kan ha? Jeg har jo tenkt å spørre om å bli testet for insulinresistens, men hvis jeg evt. ønsker å teste for noe annet så må jeg vite hva jeg skal spørre om.

Det går evt. kanskje an å få henvisning videre til en som er spesialist på hormonsystemet? Det er et eget navn på det, men husker ikke i farten....

Gjest Bellatrix
Skrevet (endret)
Takker for svar her.

Vet noen evt. om noen andre hormonforstyrrelser eller ubalanser en kan ha? Jeg har jo tenkt å spørre om å bli testet for insulinresistens, men hvis jeg evt. ønsker å teste for noe annet så må jeg vite hva jeg skal spørre om.

Det går evt. kanskje an å få henvisning videre til en som er spesialist på hormonsystemet? Det er et eget navn på det, men husker ikke i farten....

Kan du ikke bare snakke med legen om de symptomene du har og så finner han ut av hva du trenger og testes for.

Endret av Bellatrix
Skrevet
Hvis du tror du har diabetes så testes dette ved at du tar blodtrykk og avleverer urin. Begge deler fastende.

Blodsukkeret taes helst fastende men det er ikke nødvendig.

Morgenurinen brukes til urintesting.

Blodtrykket trenger man IKKE å faste til.

Fortell legen din om symptomene dine så vil h*n stille en rekke mer veiledene spørsmål og ta avgjørelsen på hvilken prøver/tester som evnt skal taes.

Skrevet

En spesialist på hormoner heter endokrinolog. Du får nok ikke henvisning til en slik uten videre. Gå til legen og forklar hva du mistenker, så tar han en rekke prøver.

Jeg har selv lavt stoffskifte, og dette ble fastslått ved blodprøve.

Skrevet
Takker for svar her.

Alt dette er ting du må diskutere med legen din! Det er ikke slik at en som pasitent kan trappe opp på legekontoret og forlange prøver eller henvisninger!!

Skrevet
En spesialist på hormoner heter endokrinolog. Du får nok ikke henvisning til en slik uten videre. Gå til legen og forklar hva du mistenker, så tar han en rekke prøver.

Jeg har selv lavt stoffskifte, og dette ble fastslått ved blodprøve.

Kan jeg spørre hva dine verdier lå på når du fikk diagnosen?

trenger ikke svare altså

;)

Skrevet

Husker bare TSH, og den var på svimlende 163.

Skrevet

Hjelp....du kan ikke akkurat ha vært pigg med en slik verdi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...