Gå til innhold

Kjøpe kjolen brukt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, jeg har bestemt meg for kjole. Den koster 9500 i butikken. (inkluderer det tilpassing tro?)

Så fikk jeg et innfall, og søkte etter den på Finn, og finner det jeg mener er MIN kjole der, brukt 1 gang, til salgs i Bergen, for 5000 kroner, renset, i størrelse 36. Nesten ikke til å tro, jeg bor i Bergen, og innbiller meg at det er 36 jeg skulle ha?

Jeg husker i farta ikke om det er i ivory jeg prøvde den da, jeg tror jeg prøvde den i en mer "kremfarget" farge? Litt gyllen?

36 er normalt min klesstørrelse, men jeg husker ikke om det er den størrelsen jeg skulle ha i kjolen da. Eller om brudekjoler er en litt annen "skala" mener jegå huske, mane kjoler skulle jegha i 34?

Er det tryggere å kjøpe den på brudebutikken, selv om det er nesten dobbel pris? (bruktsalget inkluderer sko da, men jeg kan umulig bruke dem, de er størrelse 39, og jeg bruker 36 i sko også jeg...)

Hvor "skummelt" er det med tanke på tilpassing i "lengde og bredde" på en brukt kjole, hvor dyrt og/eller "feil" kan det bli?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Dobbeltsjekka med mamma og min forlover, og de er enige med meg i at det ER den kjolen (etter å ha studert mønsteret da, for de kjente den ikke igjen) Det kan umulig være min størrelse, jeg så meg blind på tallet og tittet ikk på bildene, den der må være den størrelsen jeg har prøvd på butikken, og altså ALTFOR stor for meg (6-8 cm for vid i overdelen utfra det mamma husker) og det er litt mye å ta på seg å tilpasse, i forhold til å kjøpe den på butikken, i en passe størrelse (må kanskje sys inn likevel?)

Usikker...

føles skremmende å bestille kjolen i dag, men føler ikke jeg kan gå tilbake (for tredje gang jeg da besøker butikken) og ikke bestille den heller... Jeg HAR jo bestemt meg...

Nå er den ikke ekstremt dyr da, men det er jo penger likevel. Min forlovede sier at dette får jeg avgjøre selv, han har ikke problemer med å betale full pris (og det visste jeg jo fra før da, men...)

"helt upartisk" må jeg jo si at kjolen sitter mye penere på meg (da utfra at jeg ikke "fyller" den like mye, pluss at jeg prøver den med underskjørt da, det brukte ikke hun ser det ut til.) (men selvsagt, enhver ville sikkert syntes den satt finest på seg selv :) )

Endret av Malama
Skrevet

Om dere bor i bergen begge to, er det jo bare å be om å få prøve kjolen..

Skrevet

Ja, har tenkt den tanken da, det er ikke såååå langt å kjøre (selv om det jo er en fullstendig annen "utkant" av Bergen enn den utkanten jeg bor i da :)

Bare føles så "skummelt" å dra hjem til fremmede folk og prøve en kjole og fastslå at den ikke er for meg (selv om den sikkert kan sys inn, om selger sikkert da vil fremholde nettopp dette? for den må sikkert sys inn mye...?)

Skrevet

Du kan jo ringe og avtale prøving med den som ligger ute på Finn. Alle som selger brukt forventer jo at kjøper vil prøve før kjøp, selvsagt!

Må du bestille kjolen idag, eller har du mulighet til å vente et par dager til du har fått testet den andre?

Er det for mye å tilpasse i lengde, kan resultatet bli litt rart, tror jeg. Men når prisforskjellen er såpass stor, så har du råd til å få tilpasset kjolen hos skredder, dersom det ikke er snakk om de store forskjellene.

Selv kjøpte jeg kjole som hadde vært utleid en gang fra salongen, den var like flott som ny! Skulle egentlig sy den ut litt fordi den var litt trang i desember, men da vi skulle tilpasse i mai satt den som støpt. Bryllupsnerver?

Skrevet (endret)

Jeg MÅ nok ikke bestille kjolen i dag nei (bare føler at da burde jeg nesten avbestille timen hos butikken, for det er måte på hvor mange ganger jeg kan prøve den perfekte kjolen, og bare "gå hjem og tenke")

føler bare at det er "skummelt" å kjøpe den brukt/privat og da selv ha "ansvaret" for tilpassing og sånn, men det er tross alt litt penger da (men jeg mistenker mer og mer og mer at den er altfor stor, og å ta den inn SÅ mye i overdelen tror jeg kan bli vanskelig. (dette er jo også et av de argumentene som fikk meg til å velge den kjolen, det ander alternativet mitt var en kjole der jeg ville få den som var i butikken (minst en størrelse for stor) som skulle sys inn (og legges opp) til meg...)

Jeg er nok bare overnervøs og usikker... Kan nok fint miste noen kilo i bryllupsnerver jeg også, men det gjør jo kjolene bare ENDA mer for store...

Det er ikke det at den er brukt en gang som er "problemet" mitt altså, mer det at jeg føler trygghet i å handle på butikken, i forhold til tilpassing spesielt. Meget mulig en fask trygghet...

Endret av Malama
Skrevet

Jeg ville ringt og hørt med en skredder eller ligende først. Sende et bilde av kjolen, og få litt tips om hva jeg burde se etter for å tilpasse den.

Ville så ringt hun som har kjolen og prøvd den. Er kjolen pen og den går an å tilpasse så er det jo alltid ålreit å spare litt penger. Bryllup blir jo gjerne dyre nok som de blir.

Skrevet (endret)

Hehe, Ålesund er ikke "utilgjengelig" for meg, for det er der vi skal gifte oss, men jeg skjønner jo at det er langt for andre :)

Ja, brukt en gang er så godt som ny, DET er jeg ikke skeptsik til, det er i langt større grad dette med at jeg tror den rett og slett er for stor.

Jeg så meg nok blind på 36, men det er i vanlige klær jeg bruker 36, i brudekjoler bruker jeg 34, max (utfra det jeg blir fortalt, jeg har aldri prøvd mindre enn 36, og da altså brukt nåler, altfor stort....)

Vi kommer til å ta en tur på butikken og se litt mer, prøve slør etc er det vi har time for, tenkte bare å bestille i samme slengen, men det vet jeg ikke om jeg gjør da. Sjekke om det er så mye for stort som vi tror, og ikke minst om fargen er rett.

Så får vi ta det litt på magefølelsen derfra.

For som du sier, kjolen er renset og selger er jo da "redd for den", og om det altså er slik at denne er altfor stor for meg så er det jo dumt å prøve den og "skintne den til" (selv om den ikke blir skitten da) for den som etterhvert ender opp med å kjøpe den, når jeg tviler sånn på at jeg kan kjøpe den...

Utfra bildene er det mye som tyder på at det er mye den evt må sys inn ja, rundt livet og over brystet (jeg er mager, og har ikke de helt store puppene...) og det skal jo helst se pent ut da, og det er broderi på toppen... Når man må ta inn så mange cm vil det jo fort kunne se rart ut er jeg redd.

Heller mot å gå for det sikre, butikken, men det er jo en del penger det er snakk om, og det blir dyrt nok som det er ja...

Endret av Malama
Skrevet

Jeg hadde følt meg tryggest ved å kjøpt kjolen i butikken (det er det jeg har gjort), og det høres jo ut som om det er det du mest sannsynlig kommer til å gjøre. Go for it! Lykke til ;)

Skrevet

Er nok det jeg heller mot ja.

Etter å ha tenkt litt.

Mest pga magefølelsen i forhold til størrelsen. Og tryggheten. (dersom det viser seg at den jeg prøvde i butikken er 38, ikke 36 må vi tenke litt til...)

Men det er det med tryggheten. Og tross alt, en stor fordel å ikke ensgte seg for mye, de er mer enn nok å tenke på i forhold til denne store dagen...

Vi får se hva det blir til, skal nå på salongen og prøve slør i alle fall, så får vi se.

Takk for gode råd (og håper dere ikke blir lei av meg, jeg har mange ting å spørre om for tiden...)

Skrevet

I ditt tilfelle tror jeg at jeg ville kjøpt kjolen i butikken. Da vet du at den passer. Det viktigste er jo at den sitter fint på deg på den store dagen, og det kan jo være vanskelig å justere kjolen mye hvis det ikke er snøring... Bedre med perfekt passform for 9500 enn så som så til 5000.

Kjøpte selv brukt på finn.no etter å ha prøvd kjole i salong, men da visste jeg at det var akkurat rett størrelse... Sparte 6000 kr!

Uansett, lykke til! :)

Mvh gifteklar :)

Skrevet

jeg kjøpte i salong - men fikk den tilpasset en annen plass...

er jo en mulighet d da om d viser seg at kjolen i butikken er samme str. som den du kan få brukt

Skrevet

de fleste kjoler er det ikke noe problem å legge opp. Må den legges ned, må du sjekke hvor mye stoff som kan legges ned, og da er det så vidt jeg vet ikke like lett å få det pent.

Utifra det jeg har hørt kan kjoler syes inn 1-2 størrelser uten alt for store problemer. Må den syes ut, sjekk inne i sømmer for å se hvor mye stoff det er "ekstra".

Hvis du vet hvilken kjole du vil ha, og drar til salongen for å finne riktig størrelse, hadde ikke jeg hatt noe problem med å kjøpe brukt (eller over nettet for den saks skyld).

Husk bare at man kanskje må beregne litt omsying i tillegg til kjøpeprisen.

Uansett : lykke til!

Skrevet

Jeg bestilte den på salongen jeg i går, for da får jeg den i størrelse 4 (som de ellers omtaler som 34) den i butikken var i likhet med den brukte 36 (6). Og slik som mønsteret er på kjolen vil det ikke bli pent å sy den inn så mye, da vil nemlig mye av broderiet forsvinne inn i sidesømmene (og vi spurte, når de lager kjolen i en størrelse mindre så lager de også broderiet mindre slik at det passer)

Så da blir det ny kjole på meg. Og jeg gleder meg masse :)

Takk for gode råd.

Skrevet
Jeg var litt "gal" når jeg kjøpte kjolen jeg. KJøpte den brukt på finn. Lette lenge, og var i kontakt med en del. Og alle sa at jeg godt kunne prøve den. MEN de fleste mente da at jeg måtte være ganske bestemt på å kjøpe den. Da kjolen var som regel nyrenset og de var veldig redd for den. Da jeg plutselig kom over den kjolen jeg bare måtte ha, var den i Ålesund!! Jeg bor ca 40 mil unna!! Og hadde ikke anledning til å prøve den. Størrelsen tilsa at den skulle passe, men hadde en del kontakt med hun som skulle selge den, slik at jeg  fikk vite hvilke størrelser hun brukte til vanlig etc. ( HUn så mye slankere ut på bildet enn hva jeg er) Uansett etter mye fram og tilbake kjøpte jeg den USETT!! Veldig spennende da jeg fikk den i posten. Den var litt trang rundt midja, men med litt effektiv slanking og pilates vil den sitte perfekt.

Veldig nervepirrende men heldigvis gikk det bra!!

Hadde uansett hvis jeg hadde hatt mulighet kjørt å prøvd kjolen !!

Når den er brukt en gang, så er den tross alt nesten som ny.

Ser ut som flere har samme er faring som meg.

:)

Jeg endte også opp med å kjøpe den perfekte kjolen brukt, uprøvd, med stort hell. (Hadde også for lang reisevei for å kunne prøve.)

Måtte bruke litt penger på å sy den opp, men sparte fortsatt flere tusen.

Kjolen satt perfekt på bryllupsdagen, og jeg tviler på at noen kunne se at den var brukt. :hjerter:

Men akkurat i Malama's tilfelle ville nok jeg også gått for salongkjolen. Spesielt når du vet kjolen ikke kan tilpasses det den bør.

Min kunne fint syes både inn og ut et par størrelser, og høyden var lett å regulere med underskjørtet. :)

Skrevet

Ja, det varierer nok veldig fra kjole til kjole dette med sying. Men på min ville rett og slett en del av broderiet forsvunent, for det går helt inn til sømmen i siden. Og da vi fikk bekreftet at på en mindre kjole er rett og slet broderieet litt mindre også, slik at det passer den størrelsen, ja da var jeg ikke i tvil, det ville vært dumt å kjøpe den for stor da.

Høyden kan lett justeres, den må antakelig legges noe opp (men inntil ca 10 cm vil ikke berøre mønsteret likevel) At det kan justeres med underskjørtet har jeg ikke tenkt på, men det kan det nok også.

Det er vel stor forskjell fra kjole til kjole, i mitt tilfelle er jeg glad jeg valgte som jeg gjorde, når størrelse 36 var så mye for stort. (må muligens sy inn 34 litt også, men da bare LITT i stedet for altså 5-6 cm, og det går nok greit med mønsteret)

Nå gleder jeg meg til å få kjolen (men det er jo noen måneder til da) og prøve MIN kjole og få den endelig tilpasset etterhvert.

Så da er det jakten på resten da. Sko, undertøy (og slør, men det har jeg nesten bestemt tror jeg)

Dette er jo gøy da :)

Skrevet

Gratulerer med kjolekjøp! Jeg kjøpte også i salong, greit å få den i riktig størrelse og få sydd den inn helt etter min kropp...

Men hvorfor er brudekjoler egentlig så store i størrelsene? Er det bare for å lure jenter til å føle seg slankere enn de er? :overrasket: Jeg måtte også kjøpe 34, og det føltes bare dumt, jeg har aldri vært en "ordentlig" str 34...

Skrevet
Gratulerer med kjolekjøp! Jeg kjøpte også i salong, greit å få den i riktig størrelse og få sydd den inn helt etter min kropp...

Men hvorfor er brudekjoler egentlig så store i størrelsene? Er det bare for å lure jenter til å føle seg slankere enn de er?  :overrasket: Jeg måtte også kjøpe 34, og det føltes bare dumt, jeg har aldri vært en "ordentlig" str 34...

Nå er det veldig forskjell på de forskjellige merkene, altså!

Jeg kjøpte min kjole i den størrelsen jeg vanligvis bruker, og den satt akkurat sånn som kjoler normalt sitter på meg. Altså akkurat samme størrelsen som normalt.

Har også hørt at endel kjoler er små i størrelsene.

Ville tro det har noe med hvor de er produsert å gjøre.

Skrevet

Ah... jeg prøvde bare 5 kjoler, og de var så store, so jumped to conclusions, tydeligvis...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...