Gå til innhold

Eksemfingre som mister hud

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har i årevis slitt med noe slags eksem som ingen finner ut av. Mulig det ikke er eksem engang, men det er det jo ingen som vet... Det er griseekkelt å ta på grovt papir (spesielt avispapir), ubehandlet tre og lignende ting. Trenden er vel at det er ting som gjerne suger fuktighet fra hendene. I tillegg sliter jeg faktisk med å bare gå ute, spesielt i varmt vær. Jeg får samme følelse på hendene som når jeg tar på papir og sånt, og fingrene har en tendens til å hovne opp.

Det som hjelper aller mest på et "utbrudd" er å vaske hendene, og ikke smøre dem inn med noe i etterkant. Jeg reagerer nemlig på det meste av kremer også, ved at fingre/hender omtrent prøver å svette bort kremen. Jeg kan faktisk se de mikroskopiske svetteperlene som tyter ut på fingertuppene, og på oversiden av fingrene.

I tillegg til alt dette, så hender det at jeg mister masse hud på fingertuppene. Da an det også hende at de sprekker opp og begynner å blø.

Jeg har vært hos flere fastleger og to hudleger med dette, men ingen vet råd annet enn å gi meg stadig nye kremer. Noe som ikke hjelper i det hele tatt. Så jeg lurer på om noen kjenner igjen dette, og kanskje har noen råd til en stakkar som snart ser på amputasjon som et alternativ...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Syns det høres ut som en type kontakteksem jeg men det høres litt rart ut i og med at du får det når du er ute og da?

Men at du er veldig sensitiv er det vel ingen tvil om.

Siden du er så tørr og så allergisk, har du prøvd å smøre hendene med kun ren ojle da? Jojobaolje eller sheasmør er veldig gunstige for huden. Dette kan du jo smøre inn med og ligge med over natten i bomullshansker, eller sitte med hendene i litt olje om kvelden.

Kan være verdt et forsøk i alle fall....

Lavendel virker veldig beroligende, og kan blandes noen dråper i oljen eventuelt.

Har du tanker om du er i kontakt med noe metaller eller liknende som du kan reagere mot?

Er det værre på vinteren enn på sommeren?

Uff, tenk at hudlegene ike finner ut av det engang da!

:troest:

Skrevet

Takk for tipset, men jeg skulle vel gjerne lagt til at jeg reagerer like mye på olje... Og på bomullshansker. :ler:

At det er kontakteksem tviler jeg egentlig ikke på. Det virker som om det kanskje er pollen eller noe annet som flyr i lufta jeg reagerer på.

Gjest Gjest_vimseguri_*
Skrevet

Jeg har akkurat sånne hender som du har :-( har merket at jeg reagerer veldig på været! ja, det er helt sant. Hver gang det blir mildt og regn f. eks så blir hendene mine ti ganger verre. Jeg har ingen gode råd egentlig men har funnet ut at når jeg har det som verst så hjelper det med sånne lilla bad pluss betnovat krem. Det hjelper ikke mye men kanskje litt. Det beste for meg er at været holder seg stabilt og gjerne på minusgrader. Akkurat nå regner det her og da er jeg ille, fingrene blir innmari såre og sprekker opp. Dessuten får jeg små hvite blemmer som klør noe sinnsykt. Jeg har nikkelallergi da, det fikk jeg sjekka hos hudlegen. Mulig det er mye nikkel i lufta ved fuktig luft kanskje.

Skrevet

jeg slet tidligere med noe som blekalt vintereksem. fingrene mine sprakk skikkelig opp og det gjorde forferdelig vondt. jeg brukte et gammelt kjærringgråd som hjalp meg masse. nemlig å vaske hendene med kaffegrutt!

Skrevet

Jeg har også sånne hender...........og eksem og hele pakka. Jeg har prøvd ALT, og det er vel egentlig ingenting som hjelper sikkelig.......aromaterapi var faktisk det som har hjelpet meg best. Jeg har også god erfaring med lilla bad (Kaliumpermanganat) og Betnovat og andre sterke kortisoner, jeg må ty til det når det blir for ille, men det er så klissete og styr, og ser så j.....ut, at jeg orker nesten ikke.......også er det er jo bare brannslokking. Jeg er jo like ille om noen dager igjen. Så, jeg lever med det, kjøper hudfarget plastertape, som jeg legger på, det er kjempebra når det sprekker og blør, det tar mye av smerten faktisk. Så er det et lite helvete når en må rive det av for å bytte......også spør alle om en har skada seg da!! :ler: Jeg har prøvd å lege innenfra med omega, homeopat bla bla, ikkeno hjelper. Jeg må også skylle i varmt vann, og nesten ikke ha på noe etterpå, men Decubal tåler jeg da. Den får du i fine prøver på Apoteket forresten, så slipper du å kjøpe første gangen. J-eg kjøper store plasthansker, sånne blanke som frisører bruker, og de bruker jeg på kjøkkenet ved matlaging (første gangen folk ser meg tror de jeg er OVERhygienisk!! :legrine: ), når jeg bruker shampoo, og alle andre gjøremål som er klissete sølete. Men, man kan ikke bruke de for lenge, da blir det ille av det......ja ja, sånn er no det. Jeg trøster meg med at det er mange som har det verre!! :)

Skrevet (endret)

Da jeg hadde skikkelig ille eksem på hendene, stappet jeg hver hånd ned i en eske med potetmel.

Og da jeg hadde eksem over hele kroppen, lagde stakkars mormor potetmelbad til meg. Jeg la meg oppi badekaret som var fult av potetmel, hadde et skjerf forran munnen også dynget hun potetmel over meg igjen. Huff! :ler:

Det hjalp bra. :)

Eksem er noe dritt!

Hjelper solarium eller hovner du opp av det?

Selv har jeg fått litt igjen nå om vinteren, så nå tar jeg solarium (skal be legen om henvisning til solarium på sykehuset, er jo dyrt) og hydrokortisonsalve.

Har du prøvd hydrokortisonsprøyte når du har et skikkelig utbrudd?

Å lage et lunkent bad av melk og honning som du dypper hendene i, kan også virke beroligende for huden.

Det svir noe jæææævliiiig men saltvann har også ofte en bra effekt på eksemhud.

Om sommeren kan du plukke groblader til å surre rundt eksemet.

Endret av greensky
Gjest Gjest_vimseguri_*
Skrevet

Det aller verste med den jæ....ige eksemen er at man blir så sliten av å ha det. Jeg blir så oppgitt og lei mange ganger og allverdens folk kommer med masse gode råd og så blir jeg enda mer lei og sliten av det. Har jo prøvd det meste og jeg vet jo de mener det godt men noen ganger skulle jeg bare ønske de ikke ville si noen ting. Jeg også må plastre innimellom og da blir det jo så synlig.

Det som har hjulpet meg når jeg var som verst var faktisk lysbehandling. Måtte jo ta nærmere 40 ganger da så det var utrolig tidkrevende og slitsomt. Derfor blir det jo ikke så ofte man gjør det da men om du bor nært sykehus med tilbudet så er det verdt å prøve. Jeg måtte kjøre ti mil flere ganger pr. uke og da sier det seg selv at det gjør man bare når man ikke ser noen annen utvei.

Jeg har faktisdk blitt litt bedre med åra( fikk eksemen for ca.6 år siden) så det er kanskje håp .....Lykke til i hvert fall trådstarter! :klem:

Skrevet
Jeg har også sånne hender...........og eksem og hele pakka. Jeg har prøvd ALT, og det er vel egentlig ingenting som hjelper sikkelig.......aromaterapi var faktisk det som har hjelpet meg best.

hva slags aromaterapi, da, dvs hvilke oljer og hvordan? jeg har hatt eksem ved øyet i to år, og ikke blitt kvitt det i det hele tatt, men da jeg gikk over til å bruke en hudpleieserie med eteriske oljer og planteekstrakter (bl.a kamillle og ringblomst), har det blitt bra. Jeg regner jo med at dere er hardere rammet enn meg, og kontakteksem er både vanskelig å diagnostisere og å bli kvitt, men dersom dere ikke har prøvd aromaterapi ville jeg gitt det en sjanse. Selv om det kanskje er fåfengt for dere som reagerer på ulike oljer også, da :forvirret:

Skrevet

Jeg sliter også med kontakteksem. Hadde det da jeg var mindre og har fått det tilbake. Legen mener at jeg reagerer på vann og diverse kjemikalier, pluss at jeg har lateksallergi. Jeg reagerer på oppvaskhansker for sensitiv hud og lateksfrie engangshansker, får utslett oppover håndleddet av de, sikkert pga. at det blir klamt. Smører på med Elocon 0,1%, men må ha pauser fra den innimellom. Bruker en parfymefri krem fra Cosmica etter at jeg har vasket hendene.

I dag prøvde jeg å bruke bomullshansker inni engangshansker da jeg vaska, det funka bra. Tar tran og har prøvd Pikasol trankapsler, men har ikke merket noen virkning. Tror hendende har godt av sol, så jeg burde ta litt solarium.

Får oftest utbrudd etter at jeg har stresset mye. Har nettopp levert masteroppgave og det har vært ille i det siste.

Kjedelig å ha eksem på hendene, det er jo ganske vanskelig å skjule dem!

Men jeg trøster meg med at jeg også har gode perioder. Det er mange som har det mye verre, føler med de som har psoriasis.

Håper du finner ut av det og at du får hjelp til å forbedre eksemet ditt :)

Skrevet
hva slags aromaterapi, da, dvs hvilke oljer og hvordan? jeg har hatt eksem ved øyet i to år, og ikke blitt kvitt det i det hele tatt, men da jeg gikk over til å bruke en hudpleieserie med eteriske oljer og planteekstrakter (bl.a kamillle og ringblomst), har det blitt bra.

Jeg gikk til aromaterapeut ca 2 ganger i mnd i ett år. hun brukte forskjellige ojler, og jeg vil ikke anbefale noen videre, det er veldig individuellt. Man bør ikke prøve selv, da noen av de har bivirkninger. Hun brukte full kroppsmassasje hver gang.

Dessuten forsvant mens-smertene også!! ;)

Dessverre får man ofte en forverring før det blir bedre, men hos meg var det ca 1 mnd, så ble alt så mye bedre! Det tok ikke bort alt eksemet, men jeg har aldri vært så bra som etter den behandlingen.

Gjest prestekrage
Skrevet (endret)

Jeg har psoriasis og når hendene virkelig blir angrepet behandler jeg med salver/kremer før jeg tar på plasthansker (uten pudder) og med bommullshansker utenpå (får å få det til å sitte...)

Har du forresten prøvd lysbehandling hos hudlege? Det finnes egne apparater for hender og føtter...

Endret av prestekrage

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...