Gå til innhold

Iskremmaskin


Gjest isdamen

Anbefalte innlegg

Iskremmaskin til kjøkkenmaskina mi koster drøyt 1000 kroner. Jeg synes det er mange penger, er det verdt prisen? Prisen på ingrediensene går omtrent opp i opp med å kjøpe iskrem. Ja, vet hjemmelagd iskrem er bedre enn kjøpeis.

Ser også noen her har iskremmaskiner som ikke kombineres med kjøkkenmaskin. Kan noen forklare hvordan de fungerer - både de med integrert fryseelement og de med løst fryseelement.

Har lest at de går rundt mens de er i fryseren. Hvordan går det an? (Jeg skjønner at de ikke går rundt omkring i fryseren).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Fruktfat
  (Jeg skjønner at de ikke går rundt omkring i fryseren).

:ler:

jeg har en til 99,-, kjøpt på rusta i sverige, funker som bare det! har i ingrediensene mens den går (tror jeg), lar den gå ca 30 min, og setter deretter bollen i fryseren. fryseelementet er inni bollen; oppbevares i fryseren. min går altså ikke rundt i fryseren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min iskremmaskin kostet tett under 300 kroner, og den er jeg veldig fornøyd med. Tror ikke jeg hadde kjøpt en til 1000, den er sikkert større enn min, men min lager nok iskrem til vårt forbruk uansett. Hjemmelaget iskrem er utrolig godt, jeg har enda ikke smakt en kjøpeiskrem som kan matche. Min iskremmaskin er en bolle som skal settes i fryseren 24 timer før iskremlaging (greit å bare ha den i fryseren hele tiden). Når du lager iskrem tar du bollen ut og fester den til resten av maskinen, heller i iskremblandingen og så er det en visp som går rundt og rundt til iskremen er ferdigfryst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min iskremmaskin kostet tett under 300 kroner, og den er jeg veldig fornøyd med. Tror ikke jeg hadde kjøpt en til 1000, den er sikkert større enn min, men min lager nok iskrem til vårt forbruk uansett. Hjemmelaget iskrem er utrolig godt, jeg har enda ikke smakt en kjøpeiskrem som kan matche. Min iskremmaskin er en bolle som skal settes i fryseren 24 timer før iskremlaging (greit å bare ha den i fryseren hele tiden). Når du lager iskrem tar du bollen ut og fester den til resten av maskinen, heller i iskremblandingen og så er det en visp som går rundt og rundt til iskremen er ferdigfryst.

Nei Arkana, den er på 1 liten denne også.

Men nå tror jeg kanskje jeg har forstått hvordan det fungerer: Isen går rundt og stivner utenfor fryseren fordi bollen har ligget i fryseren og derfor avkjøler ingrediensene mens de blir vispet? Og etterpå heller man alt i en boks og legger den i fryseren? Hvis det stemmer - hvordan får man isen oppi boksen hvis den er helt stiv?

Blir litt teskje her, men jeg vil så gjerne forstå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fruktfat
Men nå tror jeg kanskje jeg har forstått hvordan det fungerer:  Isen går rundt og stivner utenfor fryseren fordi bollen har ligget i fryseren og derfor avkjøler ingrediensene mens de blir vispet? 

jepp, og denne bollen setter man i fryseren; behøver ikke helle over til noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jepp, og denne bollen setter man i fryseren; behøver ikke helle over til noe annet.

Men hvis jeg vil helle den over i en boks fordi jeg vil lage mer is - hva gjør jeg da?

Isen må vel være flytende for at den skal kunne helles i en boks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Isen må vel være flytende for at den skal kunne helles i en boks?

Du heller den over i boksen når isen er som tjukk softis, før den blir helt hard.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du heller den over i boksen når isen er som tjukk softis, før den blir helt hard.

Og da trenger jeg ikke å vispe hver halvtime for å slippe iskrystaller?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fruktfat
Du heller den over i boksen når isen er som tjukk softis, før den blir helt hard.

:Nikke:

i min maskin er isen i softis-konsistens når den er ferdig blandet/klar til å settes i fryseren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:Nikke:

i min maskin er isen i softis-konsistens når den er ferdig blandet/klar til å settes i fryseren.

Så det skal altså ikke røres i isen etter at den har blitt softis?

Noen som ser noen fordel i å kjøpe iskremmaskin til å sette på kjøkkenmaskin fremfor å kjøpe sånn som dere har?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og da trenger jeg ikke å vispe hver halvtime for å slippe iskrystaller?

Nei, da er krystalliseringsfaren over. La den heller gå litt lenger om du er i tvil, men pass på å stoppe mens du ennå kan skyve massen ut med en slikkepott.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fruktfat
Så det skal altså ikke røres i isen etter at den har blitt softis?

Noen som ser noen fordel i å kjøpe iskremmaskin til å sette på kjøkkenmaskin fremfor å kjøpe sånn som dere har?

nei, da er den ferdig, skal bare fryses :)

jeg ville nok heller kjøpt egen ismaskin, mest fordi det er så mye billigere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...