Gå til innhold

Hjemmelaget konfekt


Gjest Hilde79

Anbefalte innlegg

Hei!! Er det noen som har oppskrifter på hjemmelaget konfekt? Gi meg gjerne linker til sider på nett og. Greia er at jeg bor på studenthybel, har ingen ovn og bare en kokeplate. Det skal være mulig å lage gode ting med disse begrensningene altså :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Marsipan:

100 g kvernede mandler

100 g melis

opptil 1 eggeplomme pr. 100 g mandler

Skåld mandler ved å ha noen få om gangen i varmt vann (ikke så varmt at det koker, men nesten). La de ligge der til du ser at skallet såvidt løsner, så tar du de opp av gryta. Jeg legger dem i en melsikt som jeg senker ned i kasserollen, sånn at det går raskt å få dem opp igjen. Når du har fått av skallet, legger du mandlene i kaldt vann, gjerne med isbiter i, for å forhindre at mandlene får misfarginger av varmen. Bre de skåldede mandlene ut på at klede og la dem tørke til neste dag (skal du ikke lage marsipanen neste dag, kan de fint oppbevares i pose/boks til de skal brukes).

Kvern mandlene og bland med melis. Ikke ha oppi alle eggeplommene med en gang, for man trenger ofte mindre enn en eggeplomme pr 100 g mandler, ellers vil marsipanen bli veldig bløt. Elt godt.

Jeg lager som oftest marsipankuler som jeg dypper i smeltet sjokolade og så ruller i kokos, eller så lager jeg valnøttmarsipan med like deler mandler og valnøtter. Det går også an å lage kuler med en kjerne av karamell eller hel nøtt - kun fantasien setter grenser :)

Og når barna blir større, skal de få lage figurer av marsipan farget med konditorfarge, de koste vi oss veldig med da jeg var liten; laget griser, juletrær og nisser som vi stolt fortærte på julaften ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peanøttmarsipan er også godt! Det tror jeg er litt enklere å lage enn valnøttmarsipan (de er vel litt vanskelige å skrelle), men det hørtes nam nam ut det også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Fjellsippa

Jeg hadde denne i en annen tråd for en stund siden. Mener det var en juletråd. Gjentar den her fordi den er så god og enkel.

Peanut brittle (Keith Floyd)

225 g peanøtter med skall skrelles.

400 g sukker smeltes i gryte på svak varme uten å røre. Når alt sukkeret er smeltet og det er lyse brunt, has i 1 ss smør og ½ ts natron. Tilsett til sist nøttene. Hell massen ut i en langpanne som er dekket med oljet bakepapir.

Avkjøl og bryt i biter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nå at jeg har skrevet feil i marsipanoppskriften; det skal være eggehviter, ikke eggeplommer :sjenert:

Peanøttmarsipan er også godt! Det tror jeg er litt enklere å lage enn valnøttmarsipan (de er vel litt vanskelige å skrelle), men det hørtes nam nam ut det også

Jeg skreller ikke valnøttene - det er en av fordelene med å bruke valnøtter, det blir mindre skålding av det, for skåldingen tar en del tid :) marsipanen blir jo litt 'brunflekket' av valnøttskall, men det synes jeg ikke gjør noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder marsipan så har jeg begynt å måle eggehviten i antall spiseskjeer istedenfor egg da eggstørrelsen varierer en god del. Laget marsipan i går og til 260g malte mandler og 260g melis trengte jeg tre spiseskjeer eggehvite (260 gram fordi jeg maler opp ca 300 gram mandler og noe går bort i svinn og noe blir ikke malt godt nok - jeg trenger en bedre kvern).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...