Gå til innhold

Papptallerken, mat og dåp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal ha dåp med mange mennesker og jeg er så sliten for tiden derfor tenkte jeg å kjøpe fine papptallerken å spise maten av. Mor synes det er trasig å servere fin mat på papptallerken. Jeg blir så usikker på hva jeg skal gjøre. Jeg har bare lyst til å ha det enkelt.

Hva mener dere. Er det trasig å få servert mat på papptallerken?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja litt, særlig hvis det ikke er utendørs grillfest.

Har du ingen som kan hjelpe deg med serveringen og ikke minst ryddingen etterpå?

Lei inn et par tenåringsjenter, de bruker å klare slik enkel rydding helt fint og syns det er fint å tjene noen kroner i samme slengen.

Skrevet

Jeg synes også det er litt trasig... Særlig siden dåp jo pleier å være et litt "fint" besøk. Papptallerkener er for grillmat og slikt..

Hva er det som gjør det slitsomt å bruke vanlige fat? Har dere ikke tilgang til oppvaskmaskin? Hvis dere må ta ørten fat for hånd skjønner jeg jo at det kanskje er litt slit, men da kan du vel kanskje få din mor til å hjelpe til? Siden hun var den som var imot papptallerkenidéen? Å samle sammen er jo også litt mer jobb, men kan ikke gjestene hjelpe til med å bære av bordet da? Det gjør alle helt automatisk i besøkene her i slekten iallefall, om det være seg konfirmasjon, dåper, store runde dager eller bare vanlige besøker.

Skrevet

Jeg synes ikke det er noe problem. Maten er viktigere enn tallerknene den ligger på. Finnes også mange papptallerkener man kan få kjøpt som er litt finere, og som passer bedre i en slik sammenheng.

Skrevet

Jeg synes ikke det går an å servere fin mat i en barnedåp på papptallerkener. Hvis du er sliten, får du få noen andre i familien/ venner til å vaske opp for deg. Eller kjøp tallerkener på IKEA til 5 kr stk som du kan kaste etterpå, hvis du har litt god råd :)

Skrevet

jeg synes det blir litt for simpelt.

papp er til grillfest

Skrevet

Jeg forstår godt at du ikke orker å vaske opp! Gå for papp! :):)

Skrevet (endret)

Papptallerkener er for barneselskap og grilling.

Jeg pleier ikke å legge merke til detaljer som om lys, servietter og bordkort matcher når det gjelder finere lag, men papptallerkener (og *grøss* ... plastglass...) er simpelt. Dessuten er det umulig å få maten til å henge oppå slike tallerkener, da de bukter seg i alle retninger når de blir varme.

Har du ikke en gammel tante eller noen gode venninner som kan hjelpe dere på kjøkkenet? Det er ihvertfall helt vanlig...

Edit: Et par ord hadde hoppet ut av teksten, gitt! ;)

Endret av niomi
Skrevet

Papp er simpelt, ja. Jeg ba en venninne om å hjelpe til, og det gjorde saken veldig mye lettere!

Skrevet

Det er vel ikke noen katastrofe om tallerknene er av papp? Synes det er litt fisefint å si at det er simpelt. (eller kanskje det er meg som er simpel?) TS har jo en god grunn.

Skrevet

Jeg tror du bruker mer energi på å finne og kjøpe de fine papptallerknene enn på å vaske opp :)

Gjest Madam Felle
Skrevet

Om du ikke har noen som kan hjelpe deg på dagen, ville jeg valgt papptallerkner. Men jeg tror jeg hadde gått for vanlige glass, for det finnes ikke fine plastglass.

Men uansett så ville jeg gjort det jeg følte var rett for meg, og ikke tenkt på hva alle andre måtte forvente av meg den dagen. De kommer for å feire dåpen til den lille, og det er jo det som er det viktigste.

Skrevet

Jeg er enig med den som nevnte Ikea. Disse tallerkenene får du for 5 kr stykket, dvs 100 kr for 20 gjester. Prisen kan i alle fall konkurere med "fine papptallerkener"...

Vil også gi deg en stor :klem:, for jeg skjønner godt at det er slitsomt å arrangere stort selskap når man er relativt nybakt mor. Ikke vær redd for å be om hjelp, og deleger ut alle oppgaver som du ikke trenger å gjøre selv. Tenk også over at du ikke gjør noe du vil angre på senere (tenker med gru på vår svette, grå bryllupsmarsipanlangpannekake, fordi jeg tenkte at hvilken kake man har på den store dagen ikke er så viktig...).

Lykke til :)

Skrevet

Greit med papptallerkner, men jeg ville ikke brukt det i dåp..

Skrevet

synes ikke du kan bruke papp tallerken i en barnedåp.....

men det er min mening...

lykke til i allafall

Skrevet

Jeg syns ikke det går an med papptallerkener i barnedåp. (ei heller plastbestikk og plastglass, som jeg antar er naturlig å bruke sammen med papptallerkener?). En ting er at det er vondt å spise/drikke av/med, og har du f.eks koldtbord er det vanskelig å hente mat på sånne tallerkener. En annen ting er at det skal godt gjøres å få dekket et pent bord med plast og papp. En siste ting er at dåp er en høytidlig og spesiell situasjon/anledning, også for de som kommer som gjester. De har gjerne pyntet seg med det fineste de har, noen har kanskje vært til frisør i forkant, og de gir dyre gaver som ofte er valgt med omhu. Når det ligger i kortene at gjestene skal bruke så mye ressurser på ditt barn syns jeg du skylder dem et ordentlig dekket bord.

Kan du ikke spørre noen i familien om de kan hjelpe deg? Eller leie inn oppvaskhjelp? Eller kanskje barnet har en far som kan avlaste deg? :klem:

Skrevet

Jeg synes ikke det er hverken simpelt eller rart med papp og plastikk!! Nille har ekstra store helt flate tallerkener, med masse fine motiv på! Vi hadde plast i bryllupet vårt til nattmaten, kongeblått gjennomsiktig, tallerkener, glass og bestikk, det var STILIG!! Men, når det er sagt..........er det ikke en selvfølge at folk hjelper til med å rydde opp da? Ihvertfall hvis dere skal ha det hjemme? I min familie hjelper alle til med å rydde, putte i maskinen og div div, det skulle bare mangle!!! Ihvertfall i dåp, da vet jo alle at mor er nyfødt og sliten. Nei, du får alliere deg med noen på forhånd, og hvis mange hjelper til, så er det gjort i en fei! Vi bør nok bli litt flinkere i vår kultur til å avlaste mor etter fødsel! ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...