Gå til innhold

Koldtbord, går det an i bryllup ?


Pludre

Anbefalte innlegg

Hei

Vi skal feire bryllup i august og har ikke all verdens penger å rutte med. Derfor trenger jeg tips om hvordan jeg kan ordne maten. Vi har vært inne på tanken med koldtbord, men da familien fikk vite det, ble de helt forferdet icon_eek.gif . Koldtbord, går da ikke an i et bryllup, da SKAL det være middag. Ble litt skuffet, for jeg syns ideen er god jeg icon_smile.gif

Man slipper å sitte i ro i flerfoldige timer ved bordet, maten blir ikke kald, alle finner noe de liker og at folk får pratet mer med alle gjestene, når det blir litt sirkulasjon. Det eneste lille aberet er talene, hvordan går det an å løse det problemet når man har koldtbord ?? Det blir jo litt trakking, og hvordan unngå matkøer ??

Er det noen her inne som har hatt kolbdtbord i sitt eget bryllup evt. skal ha det og hvordan løser dere det ?? Eller har vært i et bryllup der det har blitt servert koldtbord !! Få høre hva dere mener, det hade vært fint !! icon_smile.gif12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei der,

Synes dere skal gå for koldtbord jeg, hvis det er det som passer best for dere.

Jeg har selv vært i både bryllup og 60års-lag med koldtbord, og det har fungert utmerket. Akkurat som du sier selv, blir det litt mindre stivt og formelt, man får snakket med flere av de andre gjestene, alle finner noe de liker o.s.v.

Når det gjelder taler så er ikke det noe problem, hvis dere har en toastmaster som holder styr på dette.

Når toastmaster "klirrer på glasset" for å introdusere neste tale, så går ganske enkelt de som evt. står ved buffeten stille og rolig og setter seg. Værre er det ikke icon_wink.gif

For å unngå for mye kø ved buffeten er det lurt å ikke sette den helt inntill en vegg, men heller slik at folk kan forsyne seg fra begge sider av buffeten. Dersom du har plass til to buffetbord (på hver sin side av rommet feks)er det også et godt alternativ for å redusere "kødannelse".

Buffet er ypperlig i bryllup, spør du meg. Hva din familie mener om saken er vel ikke så viktig? Det viktigste er at du og din utkårede får den dagen DERE ønsker dere innenfor de økonomiske rammer dere har satt!

Lykke til!!!!!

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal ha koldtbord, og det er fler her inne som skal ha det, vi skla til og med lage det selv vi for å spare penger. Når det er sagt så er jeg, moren min, og søstern min kokk så det blir kanskje ikke så mye jobb på oss som er vant til det. Je g synes du skal gå for koldtbord jeg, hvis du ønsker det. Koldtbord er en flott ting og alle vil garantert finne noe de liker, og har du en toastmaster som er litt flink blir det nok ikke noe tråkking heller.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

I begynnelsen tenkte jeg selv på koldtbord. Kan ikke se at det er noe problem. Der finnes jo koldtbord - og så finnes det KOLDTBORD! Har aldri selv vært i et bryllup med koldtbord - men så har jeg bare vært i i alt fire bryllup...

Jeg vet ikke hva slag bryllup du tenker på, men hva med et skikkelig norskt koldtbord med typisk norsk spekemat! De fleste liker jo det! Og så kan man jo alltids ha en eller to varmretter for de som foretrekker det.

Det som er lurt for å unngå kø ved matbordet er å la toastmaster bestemme hvem som skal gå frem først. F.eks den delen av bordet hvor brudepar og nærmeste familie sitter først. Så høyre lang bord og så venstre langbord (om du forstår hva jeg mener). Eller om dere har flere små runde bord (med ti ved hvert bord f.eks), så begynner dere med bord en, to, osv. Etter hvert så går jo folk frem og tilbake som de selv vil. Det er nok helst helt i begynnelsen at det kan bli litt "kutråkk" følelse.

Når det gjelder taler. Vel toatsmaster kan jo bare velge å klinge på glasset når det er som roligst ved koldtbordet. Og det er jo det som er bra med koldtbord. Man risikerer ikke at maten blir kald under talene!

Nei, var jeg deg, så ville jeg titte litt rundt på hva de forskjellige catering firmaene på nettet har å tilby av menyer. Noen har ganske mye godt å by på! Og til bryllup, så velger man jo en litt ekstra fin meny! Jeg sier go for it!

Her kommer noen hjemmesider fra catering firmaer: Bogstad catering er min favoritt - så mye god mat!

http://www.bogstadcatering.no/default.htm

http://www.gunnarruud.no/

http://www.1001mat.no/INDEX.HTM?STARTSIDE%...OR%201001...MAT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og et tips til til cateringselskap:

http://www.gocajun.no

GARANERT bra mat, og litt mer spennende enn den tradisjonelle "roastbiff, kokt laks o.s.v.", som ihvertfall jeg synes er kjedelig.

En buffet med litt annerledes og spennende mat vil garantert bli godt mottatt og husket leeeenge icon_smile.gif

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At ikke man kan ha koldtbord i bryllup er det største tullet jeg har hørt.

Vi hadde koldtbord i vårt bryllup, men det var mest varme retter som ble servert.

Var en slags grill buffet.

Vi syns ikke det var noe problem med taler og sånn, toastmaster bare klinga i glasset og satt alle seg.

Men det er jo greit å vente med talene til alle har forsynt seg en gang.

Det med å ha to bord med maten på, syns jeg var en god ide. Da går det litt fortere å få servert seg.

Selv om du skal ha koldtbord trenger du ikke bare å ha karbonader og potetsalat.

Ser du har fått masse tips her.

Andre ting du kan lage er jo forskjellige paier, råstekte poteter med masse krydder, kyllingvinger mainert med god marinade med hjemmelaga salsa.+ mye annet.

Vi hadde mange små bord istedenfor hestesko, det var for det skulle bli lett å komme til maten, at man ikke måtte snike seg bak ryggen på de andre gjestene. Hvis du har trangt lokale da.

Også syns jeg praten gikk veldig fint og det ble veldig koselig med småbord på 8 pers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Bare husk at koldtbord fort kan bli vel så dyrt som en middag, det kommer an på hva man velger å servere. Sikkert lurt å regne på dette. Jeg vil tro den største fordelen er det praktiske, at man kan lage mye på forhånd, og ikke trenger noen til å servere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

for å ver HELT ærlig ,så er koldtbord det beste å bruke! Det liker alle, og jeg personlig vil si det er mest sosialt... Ingen som kan klage på steken heller;) for det ingen ting som skal kokest noe særlig..

Varmmat er kjedelig, og dyrt. Og så slepper du å miste brun saus på stakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen !

Tusen takk for alle svarene, ble litt sikrere på meg selv nå og jeg tror og håper at jeg får min kjære med på ideen !! icon_biggrin.gif

Kjempeflott med alle forslagene deres !!

Tusen takk !! icon_smile.gif

Pludre12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal i hvert fall ha koldtbord icon_smile.gif Ikke pga økonomien, men fordi jeg er _ekstremt_ kresen icon_smile.gif Og ingen i familien har reagert negativt på det, heller tvert i mot icon_smile.gif 12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempegreit med koldtbord. Og nå snakker jeg som potensiell gjest.

Det kan fort bli fryktelig kjedelig å sitte stille hele tiden. Det er befrielse å gå en tur til buffeten og strekke litt på beina. Samtidlig kan gjestene hilse på andre enn de som sitter ved siden av dem ved bordet.

Hvis du vil spare penger, så kan du vel få familie og venner til å lage noe av maten. En salat kan lages på forhånd, eggerøre, kjøp brød hos bakeren osv. Bestill bare det du ikke kan få til/får tid til.

Her kan du jo spare en hel liten formue. Og få med deg familien, de er sikkert bare glade for å hjelpe til med maten. Ikke blir det mye jobb på hver heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Vi hadde veldig lyst på koldtbord, men vi har bestemt lokalene og da det var gjort fant vi ut at det de kunne tilby at koldtbord var skalldyr og annen sjømat. Høres jo kjempegodt ut - men da vi er 3 stk. som er allergiske mot skalldyr og fisk vel så måtte vi nesten skippe det .)

Jeg har uansett vært på flere store fester der det har vært koldtbord. Stemingen blir mer løs enn når man har treretter (som vi skal ha).

Hva med Cajun mat - det er kjempegodt icon_smile.gif lykke til og si hva du/dere bestemmer dere for icon_smile.gif12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal ha koldtbord i vårt bryllup.Delvis pga kostnadene,delvis pga at jeg synes det passer best når vi skal ha ettermiddagsselskap.Er´ke så kult å servere 3-retters middag klokka halv 5 synes jeg.Og dessuten kommer det en del barn og unge,og da finner alle noe de kan spise.Og så er jeg selv en smule kresen da,så koldtbord passer meg ypperlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

GO FOR IT GIRL!!!

Jo det er helt perfekt med koltbord. Har vært i slikt bryllup. Det er så bra fordi du kan forsyne deg med det du liker og hvor mye du vil ha. Bare husk at det kan være lurt å ha en varm suppe også!! Du må ikke , men bare et tips!! det har iallfall slått veldig an der hvor jeg har vært.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...