Gå til innhold

Vennefest


Gjest gjesta

Anbefalte innlegg

Vi skal invitere noen av mannens venner, og jeg strever litt med å finne ut hva vi kan ha.

Noen er vegetarianere.

Noen liker ikke sopp.

Noen liker ikke bønner i alle variasjoner.

Et par fikk ikke barnevakt, så de må ta med dattera, så jeg trenger vel noe barnevennlig også.

Er det mulig å kombinere dette i en rett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Første som slo meg var taco? Santa maria tacomix, eller slik soyamince du får tak i på helsekost.

Størrelsen på barnet og hvor mye gidder du? Ser på vegetarforumet etter middagstips selv, så jeg kan se litt for deg også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med ei suppe f.eks. blomkål eller potetsuppe hvor du da kan servere stekte baconterninger ved siden av. Eller tomatsuppe med fetaost og kjøttboller ved siden av slik at hver og en kan ta oppi det de liker?

Og så godt brød, pesto, ritzkjeks for dypping i hummus eller ostekrem, tapenade, soltørkede tomater osv osv.

Evt. lage bruscetta med tomater, basilikum og parmesan.

Og så kan du da ha f.eks. spekeskinke/pepperonipølse osv og oster for de som liker det.

Barnet vil jo spise suppen helt sikkert og brød også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet faktisk ikke hvor gammelt barnet er. Dette er noen venner som nettopp har flyttet tilbake hit, så jeg har ikke møtt dem ennå, men jeg antar at hun har begynt på skolen.

Når det er noen begrensninger på hva maten skal inneholde, blir jeg visst for fokusert på alt jeg ikke kan lage. Jeg tenkte først på indisk mat, for det er jo mye vegetar, men der er det også mye bønner. Og mye krydder. Liker barn det?

Jeg gidder ganske mye, men det hadde vært fint om jeg fikk tid til å bli kjent med gjestene også, så det beste hadde vært noe som jeg kan lage før de kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet faktisk ikke hvor gammelt barnet er. Dette er noen venner som nettopp har flyttet tilbake hit, så jeg har ikke møtt dem ennå, men jeg antar at hun har begynt på skolen.

Når det er noen begrensninger på hva maten skal inneholde, blir jeg visst for fokusert på alt jeg ikke kan lage. Jeg tenkte først på indisk mat, for det er jo mye vegetar, men der er det også mye bønner. Og mye krydder. Liker barn det?

Jeg gidder ganske mye, men det hadde vært fint om jeg fikk tid til å bli kjent med gjestene også, så det beste hadde vært noe som jeg kan lage før de kommer.

http://vegetarforum.net/forum/YaBB.pl?num=1140713566

Nøttestek? Egg har ikke vært nødvendig når jeg har laget det. Vær obs på at nesten all grønsaksbuljong inneholder oksefett. Har endt opp med “Herbaforce” fra helsekost selv pga at jeg er lei av letingen.

Men ideen om å lage noe “plukkemat” kan fungere bra, spesielt når du ikke kjenner de så godt. På den måten unngår du også de verste fellene med at det finnes flere varianter av vegetarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med vegetarlazagne?

Lasagne

Lasagne plater

Revet ost

1 suash og 1 aubergine i skiver

Tomatsaus:

1 liten boks tomatpuré( ca 5 ss)

1 boks hakkede hermetiske tomater

1 gulrot finhakket eller revet

1 stilk stangselleri finhakket

1-2 løk finhakket

noen fedd hvitløk

1-2 chili(røde eller grønne) uten frø og hvite hinner

basilikum, timian fersk eller tørket etter smak

2-5 ss sukker må smakes til(mildner tomat smaken)

salt og pepper

vann

Hvitsaus (ostesaus):

Smelt litt smør i en kasserolle og ha i hvetemel ca 4ss.

La det surre litt og spe med melk.

Smak til med ca 1/2ts kanel, revet muskat, salt og pepper.

Kokes til melsmaken er borte.

Hvis du vil, kan du blande i revet ost og en eggeplomme.

Sausen bør være litt tynn og må ikke koke etter at eggeplommen er hatt i.

Slik gjør du:

Løken surres lett i pannen sammen med de andre grønnsakene + presset hvitløk og chili. Før tomatpureen og hakkede tomater haes i. Dette får nå stå og surre ca ½ time til grønnsakene er møre og smakes til med sukker, salt og pepper. Hvis du bruker ferske urter haes disse i nå, hvis tørkede haes de i samtidig med tomatene. Spe med vann hvis sausen blir for tykk. Husk lasagneplatene skal koke og bli bløte ikke tørre og harde.

Damp auberginen og squash skivene lett.

Begynne med litt hvitsaus i bunn, og legg squahs og auberginer lagvis med tomatsaus, hvitsaus og lazagneplater.

Avslutt med plater og hvitsaus på toppen. Topp det hele med litt revet ost.

Stekes i ovn på 225 ° i ca 25 –30min Kjenn med en skarp kniv om platene er myke.

Pass på så den ikke blir svidd på toppen når den er mørk nok kan du legge et ark med aluminiumsfolie på toppen.

Servert med salat og brød dekker det de fleste ønsker. Og styrken varierer du med mengden chili og hvitløk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle også til å foreslå vegetarlasagne. Jeg bruker en annen oppskrift enn den ovenfor, har blant annet litt grov sennep i hvitsausen, det funker velldig godt, synes jeg.

Men alle typer pasta vil jo lett kunne oppfylle kravet om å være barnevennlig, vegetarvennlig og uten bønner. Og med salat og godt brød til blir det mettende også.

Men kan nok være lurt å sjekke om vegetarianerne spiser ost med animalsk løpe før du lager noe med det i seg, er mange som ikke gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med pulverheksa, vegetarlasagne er et godt alternativ. Eller moussaka. I begge tilfeller kan du jo evt lage to former, en med og en uten kjøtt. Men jeg synes i og for seg at vegetarmat til alle kan være like greit.

En marokkansk gryte med couscous til kan være et annet alternativ, der er det enda enklere å lage en med feks lammekjøtt og en med grønnsaker, hvis det er ønskelig. Noen av de samme krydderne som i indisk mat, men ikke sterkt, mest aromatisk. Couscous er også lett å like for barn.

Vil du gjøre det virkelig enkelt, går det også an å servere en lett, vegetarisk pastarett til alle. Jeg har feks hatt pasta med tomat, ruccola, oliven og chèvre i som hovedrett til middagsgjester (har lagt ut oppskriften her flere ganger) der noen var vegetarianere og andre ikke. Med godt brød og rødvin til, pluss en god dessert og kaffe etterpå, ble det en hit. Pass evt på å ha parmesan i bakhånd til barnet og eventuelle andre som er skeptiske til chèvre. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det var en god idé med å lage to former lasagne, en med og en uten kjøtt. Jeg skal -mye- til før jeg blir mett av en vegetarrett... Jeg trener mye og trenger masse proteinrik mat, så hvis jeg skal til venner som serverer vegetarmat må jeg alltid spise "ordentlig" middag hjemme først for å ikke gå sulten fra bordet i besøket. Vegetarmat er godt altså, så jeg spiser gjerne det, men må ha noe kjøtt i tillegg for å bli mett.

Angående nøttestek bør du kanskje forhøre deg om alle tåler nøtter, er man først allergisk mot det så er ofte reaksjonene voldsomme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det var en god idé med å lage to former lasagne, en med og en uten kjøtt. Jeg skal -mye- til før jeg blir mett av en vegetarrett... Jeg trener mye og trenger masse proteinrik mat, så hvis jeg skal til venner som serverer vegetarmat må jeg alltid spise "ordentlig" middag hjemme først for å ikke gå sulten fra bordet i besøket. Vegetarmat er godt altså, så jeg spiser gjerne det, men må ha noe kjøtt i tillegg for å bli mett.

Med fare for å kuppe tråden, så er det ikke noe problem å lage vegetarmat som metter like bra som kjøttmat.

F.eks ved å bruke bønner og gryn i maten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror ikke jeg orker å lage en kjøttmeny og en kjøttfri meny, det er begrenset hvor mye arbeid jeg har lyst til å gi meg selv etter jobben. Jeg tror jeg går for lasagne, godt brød og en salat. Kanskje litt dip i tillegg? Har dere noen forslag?

Endret av Pusteblume
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker tatziki og bruker det til alt mulig. Som tilbehør til kjøtt og fisk, dip til grønnsaker, salatdressing, pålegg.

Det er kjempeenkelt å lage.

Sil av 1/2 l yoghurt naturell, eller bruke en boks matlagingsyoghurt.

Riv en agurk, klem ut litt vann av den.

Og bland i yoghurten med litt presset hvitløk, litt salt og pepper.

Og gjerne litt mynte hvis du har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...