Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvordan leder den historiske forståelsen av mennesket til spørsmålet om en metode for forståelse?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja... I hvilken forbindelse er det du lurer?

Kan vel ikke akkurat si at jeg sitter på fasiten, men:

Forståelsen eller oppfattningen av hva mennesket er og hvordan vi er satt sammen har jo endret seg radikalt opp i gjennom historien. Filosofisk har man jo hatt en rekke teorier som har avløst hverandre, og falt igjennom for ny forskning og tenkning.

Og det hele grunner jo på hvordan vår "forståelse" blir "konstruert". Da vil det vel for enkelte kanskje være nærliggende å forsøke å finne en metode for forståelse, finne svaret på hva som er den riktige måte å forstå noe på?

Det var i hvertfall det jeg tenkte når jeg leste spørsmålet ditt. Men det er sikkert et riktigere svar i bøkene dine! :)

Skrevet

Tenker du på hemeunetikk, og den hermeneutistiske metode (hermeneutiske sirkel)? Tror du i så fall bare må lese pensum, står bra forklart der :)

Skrevet

Jeg tenkte også på Gadamer når jeg leste spørsmålet.. Og hvis det er sirkelen hans, og hans metode du lurer på, kommer du ikke ha noe problem med å lese deg frem til svaret :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...