Gå til innhold

Jaja---siste ordet

Gjest Ulva35

Anbefalte innlegg

7 minutter siden, Sola de skrev:

Hvordan går det med beinet ditt?

Jeg har bestemt meg for å tenke meg frisk, når det gjør vondt så sier jeg til foten min at det er hjenen som spiller deg et puss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg går ca 1 km så kjenner jeg det begynner å gjøre vondt, så fortsetter jeg å gå å til slutt kan jeg nesten ikke gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Severus skrev:

Jeg har bestemt meg for å tenke meg frisk, når det gjør vondt så sier jeg til foten min at det er hjenen som spiller deg et puss.

Huff. Masse god bedring! :troest: Håper det fort vil gi seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Sola de skrev:

Huff. Masse god bedring! :troest: Håper det fort vil gi seg.

Det har vært sånn i 3 uker eller mer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Severus skrev:

Det har vært sånn i 3 uker eller mer

Har du vært i MR?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Sola de skrev:

Har du vært i MR?

Nei jeg skal tenke meg frisk sier jeg, stefaren min sier jeg kan ha gått på meg et tretthetsbrudd. Det var flere soldater som gjorde det når han var i militæret, de var ikke vant til å gå mye å plutselig måtte de gå på marsjer uten mye hvile i mellom. Jeg har også gått sykt mye før jeg fikk vondt i foten, igår fikk jeg til og med vondt av å lage middag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Severus skrev:

Nei jeg skal tenke meg frisk sier jeg, stefaren min sier jeg kan ha gått på meg et tretthetsbrudd. Det var flere soldater som gjorde det når han var i militæret, de var ikke vant til å gå mye å plutselig måtte de gå på marsjer uten mye hvile i mellom. Jeg har også gått sykt mye før jeg fikk vondt i foten, igår fikk jeg til og med vondt av å lage middag.

Sto dette om behandling på norsk helseinformatikk sin side.

Behandling

De aller fleste brudd tilheler med avlastning. Har du brudd i skinnbeinet, må du avlaste 6-8 uker - den første tiden med krykker. Har du brudd i fibula, må du avlaste i 4 uker med krykker i starten. De samme prinsippene for avlastning gjelder for andre lokalisasjoner av bruddet. Bare unntaksvis vil det være aktuelt å operere.

Smertestillende medisiner som paracetamol eller NSAIDs kan eventuelt brukes den første tiden. Dog advares det med at NSAIDs kan forsinke tilhelingen. Du må ikke "teste" om bruddet er tilhelet tidligere enn angitt, det øker risikoen for tilbakefall og lengre tilhelingstid.

Tilhelingen av brudd i foten kan noen ganger være dårlig, derfor velger man ofte å gipse disse bruddene eller bruke ortose.

Dersom du er idrettsutøver, og det er viktig at du ikke taper for mye kondisjon og styrke, bør du drive alternativ trening i tilhelingsperioden. Kondisjonen kan du f.eks. holde ved like med sykling eller bruk av romaskin. Styrketrening kan du drive med så lenge du ikke belaster leggen.

Etter hvert som tilstanden bedrer seg, kan du langsomt og forsiktig øke belastningen på bruddstedet. Dersom det oppstår smerter, er det et tegn på for rask økning i belastningen. Opptreningen skal foregå uten smerter.

Det finnes ingen overbevisende vitenskapelig dokumentasjon for at elektrisk stimulering, pulset ultralyd eller laserterapi har noen effekt ved stressbrudd. Men det finnes rapporter om at lavintensitets pulset ultralyd (LIPUS) kan ha effekt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kaffekrus

Oppsøk lege? Etter 3 uker kan vel det være lurt :)

Nå skal jeg logge av for kvelden. Prøver meg som nettløs jeg også. Tar med meg ordet :nigo: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å joda man kan dø av vondt i foten også. Det kan være kjøttetende bakterier eller kreft, men det har ikke jeg. Bare sier at man kan dø av det å.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd tigerbalsam på foten din? Eller Linnex muskelstick - jeg prøvde den her om dagen mot muskelsmerter i albuen, det svei noe grassat å ha den på, men dagen etter var albuen mye mye bedre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor er alle hen?

Jeg fant ordet alene og trist :sukk: 

Nå har det fått kaffe og trøst iallfall :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg overlot det til dere i den tro at dere fikset oppgaven som onkler og tanter...? :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...