Gå til innhold

MR undersøkelse

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er en påkledd eller naken i trommelen?

Jeg har forstått at øredobber etc kan forstyrre, hva med glidelås i bukse?

Bør jeg ha med en treningsbukse til å ha på?

Får jeg resultatet med en gang eller sender de det til fastlegen min?

Beregn 30 - 90 minutter på undersøkelsen står det: hvor lenge gjennomsnittlig?

Takk for svar. :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde på meg en treningsbukse, trengte ikke å ta den av meg. Fikk ikke vite noe etter undersøkelsen.

Tror det varierer hvor lang tid det tar, kommer sikkert an på hva de skal se etter. For min del tok selve mr ca 25 min. Men du skal jo inn og få forklart oplegget, kle av deg litt osv.

Gjest Bellatrix
Skrevet

Du er påkledd, men om du har bukse med glidelås får du antakeligvis lånt bukse der. Alt annet med metall må av.

Vanligvis tar mr 30 min, men det kan ta lenger tid. Svaret blir sendt til fastlegen din.

Skrevet

Jeg fikk ikke ha bukse på. Fikk ha sportstoppen på og fikk låne en t-skjorte.

Hos meg, tok MR undersøkelsen 40 min.

Fikk beskjed om at smykker og klokker måtte av.

Gjest Bellatrix
Skrevet
Jeg fikk ikke ha bukse på. Fikk ha sportstoppen på og fikk låne en t-skjorte.

Hos meg, tok MR undersøkelsen 40 min.

Fikk beskjed om at smykker og klokker måtte av.

Siste jeg tok mr fikk jeg låne bukse der og beholde t-skjorten. BH-en måtte av.

Skrevet

Jeg måtte av med "alt" siden jeg hadde topp med perler på, knapp i buksa og spiler i bh`n, men jeg fikk selvfølgelig lånt en sykehus topp/frakk der samt flere pledd så jeg ikke skulle fryse.

Jeg drev på langt over en time, men det var en full sjekk fra hodet og ned til korsryggen.

Skrevet

Jeg har gjort det med treningsbukse uten metall i, men har også opplevd å få utdelt skjorte og morgenkåpe. Husk å ta av bh, hårspenner og alt som er magnetisk (men dette får du beskjed om). Forlovelsesringen har jeg fått beholde på :)

Selve undersøkelsen kan vare fra 5 til 45 minutter, og du får instruksjoner i høretelefoner hele tiden og en "panikknapp" du kan trykke på dersom du bli uvel. Du må kanskje holde pusten i små perioder, men alt dette får du beskjed om. Lykke til!

Skrevet

Hey! Jeg måtte ta av min forlovelsesring! Juks!

Det er ganske skummelt og det bråker noe infernalsk, for meg hjalp det å synge samme sangen om igjen og om igjen inni hodet, for å ikke fokusere på det som foregikk. Og hold øynene lukket, det er kort vei opp til "taket". Man får også et stativ med et speil på så man kan titte ut av trommelen, men jeg holdt i allefall mine øyne lukekt igjen.

Jeg kjenner folk som får valium før de legger seg inn hvis de er veldig nervøse. Jeg hadde med meg mannen min (da, forloveden min), som satt nederst ved trommelen og holdt meg i foten som stakk utenfor. Det hjalp veldig for meg.

Og syng, eller hva som helst som får oppmerksomheten din over på noe annet!

Og så blir man så stolt når man har holdt ut etterpå! :-)

Lykke til! :klem:

Skrevet

De gangene jeg har tatt MR har jeg fått låne en sånn sykehusbukse, og har selvsagt måttet ta av bh, smykker, hårstrikk og alt annet av metall. Og ja, det bråker helt sinnsykt der inne! Men jeg har alltid fått øreklokker med musikk. Musikken klarer selvsagt ikke å overdøve dunkingen (heller motsatt), men er fint å ha noe annet å høre på likevel. Og så kan man jo telle sanger og vite omentrent hvor lenge man har igjen :)

Skrevet

Jeg måtte ta av buksen, men det fordi jeg skulle ta bilde av hoftene og knærne da. Ellers måtte jeg ta av BH-en, fordi der var spile i den, og alt annet som øredobber, ringe osv måtte bort. Lå der i tre kvarter med hoftene, og en time med knærne. Jeg fikk resultatene ca. to uker etterpå. Måtte innom ett sykehus først også ble det sendt til fastlegen min. Fikk brev hjem om de fant noe. Fikk ha på øretelefoner med radio i, bråkte veldig mye, men det døvet litt av lyden.

Skrevet

Vet egnetlig ikke hvor farlig det er med metallgjenstander jeg da. For jeg måtte av med buksa med glidelås i, men piercingen fikk jeg beholde. Og nå ser jeg at enkelte må får beholde ringer også. :klø:

Skrevet
Vet egnetlig ikke hvor farlig det er med metallgjenstander jeg da. For jeg måtte av med buksa med glidelås i, men piercingen fikk jeg beholde. Og nå ser jeg at enkelte må får beholde ringer også. :klø:

Det kommer an på om de er magnetiske eller ikke, vil jeg tro. Forlovelsesringen min var iallefall ikke det, mens ei hårspenne jeg glemte å ta av en gang omtrent fløy av seg selv inn i maskinen.

Skrevet (endret)

Jeg har tatt MR av flere kroppsdeler, ikke samtidig. Har alltid måtte av med treningsbuksen, selv om det ikke var glidlås i den. Toppen fikk jeg beholde på, så lenge det var sportstopp.

Jeg måtte gå i t-skjorta og trusa fra avkledningsrommet til MR rommet og tilbake. Fikk ikke låne noe morgenkåpe. Jeg har heller aldri opplevd å fått pledd på meg.

Tror jeg har vært igjennom 8 - 9 MR undersøkelser de siste 6 årene.

Fikk høretelefonen på meg, men har opplevd flere ganger at radioen ikke har blitt slått på. Noen plasser får du kun ørepropper.

Endret av *¤Rizla¤*
Skrevet

Hvor høye er disse maskinene egentlig? Er det så vidt du får kroppen inni(altså veldig klaustrofobisk)?

Gjest Bellatrix
Skrevet
Hvor høye er disse maskinene egentlig? Er det så vidt du får kroppen inni(altså veldig klaustrofobisk)?

Nei, det er ikke sånn kjempetrange, men om du virkelig har klaustrofobi så er det ikke lurt å legge seg inn i de. Man blir jo liggende inni et slags rør.

Skrevet

Jeg synes de er klaustrofobiske! Men hold oppmerksomheten din på noe annet, og øynene lukket så går det bra! Syng en sang hundre ganger, eller se for deg at du går en tur du er vant med å gå i hodet ditt.

Lydene er så høye at man ikke kan høre hva man selv tenker/synger. Jeg synes det er direkte jævlig, men man kommer seg gjennom! Må bare ikke la seg drive med angsten!

Og så er man så stolt etterpå!

For ikke snakke om at man har gjort seg fortjent til å kjøpe seg noe man har ønsket seg veldig, veldig lenge, men ikke syntes man har hatt råd til! :blunke:

Skrevet

Jeg fikk veldig panikk følelse av MR maskinen, oh holdt på å trekke i den snoren som du får ha inn i maskinen mange ganger, men prøvde å holde meg rolig og puste, så klarte jeg det til slutt. Går sikkert bra!

Jeg synst det var dårlig at du ikke fikk ta på deg noe mellom undersøkelsesog avkledningsrommet Rizla. Jeg har alltid fått tatt av meg buksen inn på undersøkelsesrommet, mens BHen måtte av på avkledningsrommet.

Skrevet

Jeg fikk ikke bukse, men hadde boksershorts. Jeg lå inni i nesten en time, var rimelig sliten etterpå. Panikk knapp er greit å ha, de er vant til at folk bruker den. Alt av metall måtte av. Jeg er lettere klaustrofobisk, men gjorde som det blir skrevet over her, sang til meg selv og forestilte meg en tur i hodet. For meg var egentlig alt bråket det verste, alle rare høye lyder......

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...