Gjest Ferskvannsblekksprut Skrevet 20. november 2006 #1 Skrevet 20. november 2006 Hvem er vi mennesker til å bestemme at disse skal avlives eller berøves muligheten til å leve et normalt liv? Jeg bare lurer.
Gjest Gjest Skrevet 20. november 2006 #2 Skrevet 20. november 2006 Fnis. Hva er et normalt liv for en katt? Er det å a) bo hos mennesker, eller å b) være villkatt? Hvis b) er det faktisk sånn at en sterilisert (ute)katt fungerer vesentlig bedre i samspill med menneskene og de menneskerelaterte omgivelsene enn en hormonombe av en fertil katt. Så sånn er vi mennesker. Vi har dyr boende hos oss til egen atspredelse og forhåpentligvis til litt glede for katten som får mat, varme og beskyttelse mot sykdom. Synes naturen kan være oppskrytt, jeg, den er i hvert fall ikke harmonisk, myk og rettferdig.
Gjest Gjest Skrevet 20. november 2006 #3 Skrevet 20. november 2006 Fnis. Hva er et normalt liv for en katt? Er det å a) bo hos mennesker, eller å b) være villkatt? Hvis b) er det faktisk sånn at en sterilisert (ute)katt fungerer vesentlig bedre i samspill med menneskene og de menneskerelaterte omgivelsene enn en hormonombe av en fertil katt. Så sånn er vi mennesker. Vi har dyr boende hos oss til egen atspredelse og forhåpentligvis til litt glede for katten som får mat, varme og beskyttelse mot sykdom. Synes naturen kan være oppskrytt, jeg, den er i hvert fall ikke harmonisk, myk og rettferdig. ← Hvis a) mente jeg
Gjest Ferskvannsblekksprut Skrevet 21. november 2006 #4 Skrevet 21. november 2006 Og du mente vel å kutte vekk "Fnis" også, nå som jeg ville diskutere dette generelt og ikke "ååå jeg har sååå lyst på kattunger"? Jeg tror ikke evolusjonen utviklet kattene til å være våre underordnede? Har lest flere steder at villkatter bør avlives. Hvorfor det? De er rovdyr på lik linje som f.eks ulver. Dreper du Per Ulv om han ikke ligger ved føttene dine foran peisen? Nei!
Gjest Gjest Skrevet 21. november 2006 #5 Skrevet 21. november 2006 I store byer der det er mange villkatter, oppstår det sykdommer og de fleste kattene lever ikke lenger enn cirka 2-3 år. Da er det bedre å avlive kattene. Om flere steriliserte katter og tok betaling også for en huskatt, ville det ikke oppstått slike problemer i et så stort omfang. Det er greit om villkatter blir sterilisert og sjekket opp for sykdommer og gitt mat, men hvem har kapasitet og tar ansvaret?
Gjest Elfrida Skrevet 21. november 2006 #6 Skrevet 21. november 2006 Jeg tror ikke det hadde vært (tam)katter i norge hvis de måtte leve vilt og uten hjelp fra mennesker. Tamkatten har levd sammen med mennesker i mange tusen år og har ikke lenger de samme egenskapene som en villkatt, som jo heller ikke finnes i Skandinavia. Vi har jo gaupe, og den egner seg mildt sag ikke som huskatt. Vi gjør lignende ting med hester, er det like ugreit? Det hadde nok ikke vært en eneste hest i Norge hvis naturen skulle bestemme. Er det bare dyr som klarer seg i den norske naturen som har livets rett her i landet? Hvis ikke mener jeg vi som holder dyr, enten det er kosedyr eller arbeidsdyr, må legge til rette for at dyret skal ha det så godt som mulig. Min (hovedsaklig inne-)katt hadde det ikke godt når hun hadde løpetid med få ukers mellomrom, og hun hadde ikke hatt det godt hvis hun hadde hatt et kull eller to om året, for da hadde vi hatt minst 20 katter nå, eller gitt bort en masse kattunger til uvisse skjebner.
Gjest Ferskvannsblekksprut Skrevet 21. november 2006 #7 Skrevet 21. november 2006 Jaja, jeg prøvde bare å sette det i perspektiv. Tenk om vi mennesker ble tvangssterilisert, og avlivet hvis vi bodde ute i naturen? Det hadde jo vært grusomt. Men jeg skjønner det er det beste for katten
Gjest Elfrida Skrevet 21. november 2006 #8 Skrevet 21. november 2006 Ja, det er ikke enkelt det der. Jeg har venner som mener det er umoralsk å ha katt hvis den ikke kan fange mus, bo på låven og formere seg i vilden sky. Men de samme menneskene spiser f.eks. kylling og svin med god appetitt, en kylling/gris som har levd et liv som for den er langt fra naturlig, og mye verre en slik en gjennomsnitts huskatt har det. Jeg mener absolutt at vi skal behandle dyr med mest mulig respekt for deres naturlige instinkter og levemåte. Men hvis vi bestemmer oss for å holde husdyr må vi ta noen vanskelig valg for å gjøre livet best mulig for det dyret vi har ansvar for. Det var ikke gøy å bestemme at katten min skulle få magen sprettet opp og hele underlivet røsket ut, men jeg tror det var best for katten, og for kattebestanden som helhet. Men mennesker er noe annet enn katter tross alt.
Gjest Ferskvannsblekksprut Skrevet 21. november 2006 #9 Skrevet 21. november 2006 Det jeg synes er så kjipt, er at alle steriliserte katter får hengebuk. De ser jo ut som de skammer seg over den tilogmed, katten min har iallfall grusom holdning Vet ikke alle får det, men jeg tror ikke det er noe særlig for en katt å ha en mage som subber i bakken. Hun overspiser ikke så vidt jeg vet, og etter å ha pratet med dyrlegen er det pga steriliseringen. Ikke helt naturlig det heller? Vanskelig å vite hva en skal gjøre ja.
Gjest Gjest Skrevet 21. november 2006 #10 Skrevet 21. november 2006 Jeg tror ikke det hadde vært (tam)katter i norge hvis de måtte leve vilt og uten hjelp fra mennesker. Tamkatten har levd sammen med mennesker i mange tusen år og har ikke lenger de samme egenskapene som en villkatt, som jo heller ikke finnes i Skandinavia. Vi har jo gaupe, og den egner seg mildt sag ikke som huskatt. ← Dette er helt riktig! Kattene kom til Norge i middelalderen (vikinger tok de med seg), og hører ikke hjemme i Norge. Vi har kun en naturlig villkatt som hører hjemme i Norge og det er Gaupa (enn så lenge, mange bønder som har lyst til å skyte dem alle sammen, men det er en annen diskusjon..). Det er forbudt å innføre fremmede arter til Norge og slippe dem fritt ut her, siden det kan påvirke den økologiske balansen. Katten er et unntak her, siden den nå har vært i Norge i så mange år. Men en forutsetning for å ha en slik fremmed art løpende fritt rundt i landet er at vi har det under kontroll. Kaninene i Australia er vel det beste eksempelet på hvir galt det kan gå når man slipper fremmede arter løs i et nytt land. Det er altså begrunnelsen for at vi ikke ønsker å tilføre nye arter uten å ha kontroll over det. For det andre så vil et kattehold helt i pakt med naturen innebære at man ikke skal vaksinere, ikke bruke dyrlege hvis katten blir skadet og man måtte være vitne til veldig mange triste skjebner. Naturen er hard! Når vi tar oss av kattene vil nesten alle kettungene kunne vokse opp i et kull (rent bortsett fra at mange blir avlivet fordi det ikke finnes eiere til dem). Grunnen til at dyr får flere barn i et kull er jo at statistisk så overlevde ikke alle ungene. I vill tilstand herjer jo mange sykdommer, bla kattepest og katteaids. Dette synes du altså ikke man skal vaksinere mot, siden man heller skal være i pakt med naturen? Det finnes forøvrig ingen vaksine eller behandling mot kattehiv, men ved kastrering er sannsynligheten liten for å bli smittet. Ja, vi gjør ting mot våre egne barn som kanskje ikke bare er bra for dem, men som er det beste for dem. Husker hvor fælt jeg syntes det var å ta bcg-vaksinen, men uten den vaksinen hadde vi ikke klart å nesten utrydde turberkolose! Det er fint å leve seg inn i kattenes situasjon, men det er tross alt store forskjeller på dyr og mennesker. Dyr går ikke og gruer seg til en operasjon på samme måte som et menneske ville gjort. Det verste med å ta bcg-sprøyte var å grue seg til stikket. Kattene mine hadde litt vondt i noen dager etter operasjonen, men ellers var det en lite traumatisk opplevelse for dem. Vi tvangssteriliserte menneske i Norge en periode. Dette var et overgrep, helt klart! Men så har mennesker et helt annet forhold til sine egne avkom enn det dyr har. Mennesker har (som oftest) kontakt med barna hele livet igjennom, kattene har bare kontakt med dem i ca 3 mnd, før de forlater mora. Og mora har som oftest ikke noe ønske om videre kontakt. Kattefaren er helt fraværende i oppdragelsen, det eneste han er ute etter er et uforplktende ONS. Selve parringen er smertefull for hunnkatten, siden penis til katten er utstyrt med pigger (ja, bare tenk hvor godt det hadde vært). Men naturen er innrettet slik, for det er den enorme smerten til hunnkatten som utløse eggløsningen. Så katter og dyr har ikke det samme forholdet til sex, som det vi mennesker har. Dessuten skille vi mennesker oss ut ved at vi har bygget oss opp visse etiske standarder i vår kultur. Vi mener det ikke er bra å drepe liv, og vi mener samtidig at det er bedre at liv ikke bli unnfanget enn at vi dreper det etter det har bli Så å skulle sammenlikne dette med hvordan vi mennesker hadde reagert blir fullstendig feil. Jeg har faktisk enda ikke hørt noen argumenter som tilsier at det ikke er bra å kastrere katter, når man ser gevinsten opp mot ev ulemper. Det vanligste argumentet er jo gjerne av typen "kattunger er så søte", men dette er rent egoistiske hensyn, som verken tar hensyn til den enkelte katt, kattebestanden eller omgivelsene forøvrig. Hva vil TS egentlig med denne tråden? Få oss til å slutte å kastrere kattene våre og la dem produsere 3 kull i året?
Gjest Gjest Skrevet 21. november 2006 #11 Skrevet 21. november 2006 Det jeg synes er så kjipt, er at alle steriliserte katter får hengebuk. De ser jo ut som de skammer seg over den tilogmed, katten min har iallfall grusom holdning Vet ikke alle får det, men jeg tror ikke det er noe særlig for en katt å ha en mage som subber i bakken. Hun overspiser ikke så vidt jeg vet, og etter å ha pratet med dyrlegen er det pga steriliseringen. Ikke helt naturlig det heller? Vanskelig å vite hva en skal gjøre ja. ← Helt enig. Mye bedre å leve et kort og smertefull liv, men holde seg slank enn å unngå hiv, slosskamper, smertefulle graviditeter, kreft, sykdommer, fare for avliving pga markering innendørs osv for å slippe litt mage. Viktig å sette ting i perspektiv, og kattens utseende er helt klart viktigst! Verden er ikke perfekt, og det finnes gjerne ingen perfekte løsninger som utelukker alt det negative her i verden. Det er derfor man veier ulemper mot fordeler. Og jeg kjenner mange katter som er kastrert og som ikke har hengemage. Det er viktig å gi dem riktig type for og å hjelpe til med å gi dem mosjon gjennom lek. Det er vi mennesker som er ansvarlige for at kattene ikke skal bli sykelig overvektige gjennom det vi gir dem av mat. Og jeg har enda ikke sett en kastrert katt som skammer som over magen sin. Slike begreper har ikke katten min iallefall: han elsker å ligge på ryggen og vise fram den bløte gode magen sin. (men han er på en liten slankekur nå, siden overvekt er helseskadelig).
Gjest Ferskvannsblekksprut Skrevet 21. november 2006 #12 Skrevet 21. november 2006 Gidder ikke svare på sarkasmen din engang, så du kan bare spare deg.
Gjest Eir Skrevet 21. november 2006 #13 Skrevet 21. november 2006 Jeg synes trådstarter stiller ett viktig spørsmål, som ikke fortjener å bli ledd av. Har dere virkelig så dårlige argumenter at dere må latterliggjøre de som stiller spørsmål ved holdningene deres? Jeg tror det er sunt å stille spørsmål ved alt, og ikke bare godta noe fordi "alle" mener det er sånn. Når det gjelder temaet må jeg si meg enig med flere i tråden. Katter som lever hos mennesker har for høy levedyktighet, til at de kan formere seg fritt. I naturen vil kanskje en katt fra hvert kull overleve til den blir kjønnsmoden, hos tamkatter overlever som regel hele kullet, dvs 4 katter i snitt. Da sier det seg selv at man fort vil få for mange katter, og da må man begrense bestanden, enten ved å avlive allerede fødte katter, eller begrense antall fødsler. Da er min vurdering som katteeier at sterilsiering er det beste alternativet. Og å vurdere slike ting var ett ansvar vi mennesker tok på oss, da vi valgte å ta kattene som husdyr, for mange tusen år siden.
Gjest gjesta Skrevet 21. november 2006 #14 Skrevet 21. november 2006 Gidder ikke svare på sarkasmen din engang, så du kan bare spare deg. ← ? Det er du som har startet en debatt her, og så vil du ikke svare på innleggene du er uenig i? Dette er et diskusjonsforum, og da er vel hele poenget å få fram ulike meninger. Og så er det også sånn at det noen ganger er noen som har mer rett enn andre. At noen tar i bruk virkemidler som synliggjør forskjellene bør det da ikke være noe galt med? Du tar veldig ofte i bruk virkemidler som er mer på satt på spissen. Ja, man skal alltid stille spørsmål ved etablerte sannheter. Derfor skal man måle nytte opp mot kostnader. Det er noen kostnader ved å kastrerere, men nytten veier så mye opp mot dette. Ja, man skal ikke bare svelge rått det eksperter sier. Men når man hører på argumentasjonen til veterinærer, dyrevernsforkjempere, de som jobber i dyrebeskyttelsen, professorer ved universitetet i ÅS, NRR, offentlige utvalg, mattilsynet (dyrevernet) osvosv så vil de fleste skjønne at det er noen sannheter i det de sier. Disse personene bruker masse ressurser for å endre folks holdninger i forhold til kastrering. For hvis bare alle hadde kastrert kattene sine hadde vi sluppet problemet med hjemløse katter, som faktisk er et av de største dyrevernproblemene vi har her i landet (om enn ikke det største). Så hva vil TS med denne tråden? Undergrave det holdningsarbeidet som dyrevernforeninger gjør? Man må tåle en diskusjon, men det hadde vært interessant å høre hva intensjonen til TS er. Vil TS fraråde andre å kastrere kattene sine? Har du noen argumenter som går mot kastrering, bortsett fra at katten legger på seg (som jo skyldes at eieren ikke forer riktig)? For dette med ikke å gripe inn i naturen har blitt avvist av flere i denne tråden.
Gjest Ferskvannsblekksprut Skrevet 21. november 2006 #15 Skrevet 21. november 2006 Jeg må tåle en diskusjon hvor folk starter med "Fnis"? Nei, det finner jeg respektløst og folk får diskutere på ordentlig vis hvis det skal være noe vits i. Jeg har skrevet at dette var ment GENERELT. Leste du ikke det? Neivel, nå vet du det. Jeg lurte på om det hadde vært skadelig med en verden der dyr og mennesker lever om hverandre uten tvangssterilisering og mennesket bestemmer at "dette dyret skal dø". Jeg sier ikke at jeg gjør sånn selv. Jeg tåler en diskusjon, men jeg orker ikke spydige svar, det skjønner du vel? Jeg fraråder ingen til å kastrere dyrene, men jeg fraråder dere å hyle opp om sterilisering/kastrering i tråder hvor trådstarteren er kjempeglad for at hun har blitt "Bestemor" til kattunger! Det gjør jeg. Ta det i en annen tråd om det er så viktig å få ut. Mater jeg ikke katten min riktig? Hun får 1 skål med IAMS hver dag, og det sa dyrlegen var riktig. DYRLEGEN sa også at mange katter får hengebuk fordi den er sterilisert, så den kranglen får du ta med dyrlegen. Nei, her på KG er det visst sånn at hvis en starter en tråd om noe "alle" er uenige om, så har dere rett og jeg tar feil, det har jeg jo forstått Angrer på at jeg startet denne tråden i det hele tatt, folk misforstår jo med vilje her. Beklager deffensivt innlegg forresten, ting er rotete nok fra før i dag. Meh.
Gjest Elfrida Skrevet 22. november 2006 #16 Skrevet 22. november 2006 (endret) For hvis bare alle hadde kastrert kattene sine hadde vi sluppet problemet med hjemløse katter, som faktisk er et av de største dyrevernproblemene vi har her i landet (om enn ikke det største).← Men da hadde vi etter 10-12 år ikke hatt en eneste katt igjen i landet her, og det kan vel ikke være noe mål? Jeg syns at langt flere enn i dag bør sterilisere kattene sine, i hvert fall alle de som syns det er bry med kattunger og som ikke har gode hjem å gi dem bort/selge dem til. Men jeg er ikke for utrydding av katter, det blir å gå for langt. Jeg syns ikke bare oppdrettere skal la kattene sine få unger, for jeg syns det er ok med huskatt/gatemix og ikke bare rasekatter, selv om det også har sin sjarm. Endret 22. november 2006 av Elfrida
Gjest Eir Skrevet 22. november 2006 #17 Skrevet 22. november 2006 Men jeg er ikke for utrydding av katter, det blir å gå for langt. Jeg syns ikke bare oppdrettere skal la kattene sine få unger, for jeg syns det er ok med huskatt/gatemix og ikke bare rasekatter, selv om det også har sin sjarm. ← Veldig viktig poeng, som jeg er helt enig i. Jeg synes en kontrollert avl av huskatter bør være ett mål det også, ikke en utrydning. Desverre er det mange som driver med rasekatt som bare anser huskatter som bastarder på lik linje med blandingshunder, og ikke som en egen rase det er verdt å ta vare på.
Gjest gjesta Skrevet 22. november 2006 #18 Skrevet 22. november 2006 Nå kommer det aldri til å skje at huskatten i Norge bli utryddet. Det anslås at ca 10.000 huskatter er hjemløse i Oslo. Veldig mange av disse har en gang hatt et hjem og kan helt fint omplasseres til å bli kjærlige familiekatter. Og jeg ønsker at det blir så få huskatter at tilbudet blir større enn etterspørselen. For det er faktisk ikke alle som ønsker seg katt som er egnet til å ta seg av en katt. Hvis tilbudet hadde blitt redusert kunne man sagt nei til de som ønsker katt men som ikke klarer å ta seg av katter. For når så mange katter ender opp som hjemløse betyr jo det at mange ikke skulle fått seg katt i utgangspunktet. Hvis tilbudet ble redusert ville man opplevd at folk måtte stå på venteliste for å få seg en katt, og de hadde da vært mer gjennomtenkt før de fikk katten i hus. Slik det er idag får man gjerne kastet et kattunge etter seg, med trussel om at den skal bli avlivet. Mange tar til seg kattungen siden de tenker det er bedre enn at den blir avlivet. Men ofte tenker de ikke så godt igjennom det at katten kan bli 20 år, og katten ender opp som hjemløs. De fleste som kjøper rasekatter og rasehunder må stå på venteliste først. De har i tillegg mange samtaler med oppdretteren og oppdretterne kan si nei til dem som ikke virker seriøse. Så lenge så mange som får seg katt ikke tar seg av dem er det altfor mange katter som blir produsert. Selv om noen er kritiske til hvem de omplasserer kattungene til, så vil det være andre som kan gi dem en kattunge. Rett og slett fordi tilbudet er større enn etterspørselen. Dette er enkel markedsøkonomi: så lenge tilbudet ikke blir redusert (folk vil ikke kastrere og ønsker heller å omplassere til useriøse mennesker enn å avlive kattungene), så vil mange katter havne hos feil personer. Det store tilbudsoverskuddet er også årsaken til at kattunger er gratis. For hvorfor er katter gratis?? Jo, fordi det er for mange av dem! (dette er også enkel økonomisk teori). Så, jeg kan garantere at det ikek blir tomt for katter i dette landet. Men tilbudet må bli mye mindre enn etterspørselen, slik at man kan hjelpe til å hindre at folk som ikke bør ha katt får seg det.
Gjest gjesta Skrevet 22. november 2006 #19 Skrevet 22. november 2006 Veldig viktig poeng, som jeg er helt enig i. Jeg synes en kontrollert avl av huskatter bør være ett mål det også, ikke en utrydning. Desverre er det mange som driver med rasekatt som bare anser huskatter som bastarder på lik linje med blandingshunder, og ikke som en egen rase det er verdt å ta vare på. ← Jeg har ikke hørt om slike holdninger. Man kan faktisk stille ut huskatter på lik linje med rasekatter, så de er godt ansett i rasekattmiljøet. Tror de aller fleste som har rasekatter enten har en eller flere huskatter i tillegg eller har hatt det tidligere. Man kan kanskje høre rasekatteiere si at akkurat deres katter er de beste i verden, men det sier jo alle katteeiere om sine egne katter (det sier iallefall jeg om mine katter!)
Leifr Skrevet 23. november 2006 #20 Skrevet 23. november 2006 Men da hadde vi etter 10-12 år ikke hatt en eneste katt igjen i landet her, og det kan vel ikke være noe mål? ← Det er så langt unna å være en realitet at det knapt er verdt å ofre en tanke på. Slik situasjonen er i dag gjelder det å få flest mulig til å sterilisere kattene sine, bare for å gjøre et lite innhogg i det enorme problemet vi faktisk har med overbefolkning av hjemløse dyr. Hvis vi en vakker dag i framtida kunne komme dit hen at sterilisering var normalen, DA kunne vi begynne å slakke litt av.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå