Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 20. november 2006 #1 Skrevet 20. november 2006 Hei! Jeg står nå mellom to valg: begynne med Diane eller tetracyclin. Til dere som vet om disse 2 her, hvilken av de to har minst bivirkninger? Nå er jeg mest bekrymret over helsa, så jeg tenker mer på sånn blodpropp, soppinfek o.l. Og tilslutt er det da også viktig med hvilken av dem kan faktisk bli kvitt kviser når jeg slutter? Håper dere kan hjelpe en som har slitt med kviser og dårlig selvtillitt over 10 år nå ( er nå 24 )
Gjest Gjest Skrevet 20. november 2006 #3 Skrevet 20. november 2006 De aller fleste jeg har lest innlegg til som har gått på Diane har fått kvisene igjen etter de har sluttet. Finnes sikkert unntak, men jeg leste meg iverfall gjennom 20-30 historier av den typen, og det er ikke odds jeg liker. Tetracyclin er så vidt jeg vet en 3 måneders kur, så er du som regel ferdig, mens Diane kan du med litt flaks håpe på bedring etter 3 måneder, og den varer så lenge du går på de. Når du slutter så virker det som sagt at det er hips om haps hva som skjer. Og med tanke på felleskatalogen: Diane:Bivirkninger: Antikonsepsjonell effekt så lenge behandlingen varer. Tilleggsprevensjon er ikke nødvendig når preparatet brukes. I sjeldne tilfeller kan hodepine, mavebesvær, kvalme, brystspenning, blødningsforstyrrelser særlig initialt, endring av vekt og libido, væskeretensjon samt depresjon oppstå. Tromboembolier (hjerne, hjerte, lunger, dype vener). Problemer med kontaktlinser forekommer. Hos predisponerte kvinner kan langtidsbruk av preparatet noen ganger forårsake chloasma, noe som forverres under mye soling. Disse bør derfor unngå lange opphold i solen. Laboratorieverdier: Preparatet kan påvirke resultatene av enkelte laboratorietester, inkludert biokjemiske parametre for lever-, skjoldkjertel-, binyre- og nyrefunksjon, plasmanivåer av bærerproteiner, f.eks. kortikosteroidbindende globulin, og lipid/lipoproteinfraksjoner, parametre for karbohydratmetabolismen og parametre for koagulasjon og fibrinolyse. Endringene forblir vanligvis innenfor området for normale laboratorieverdier. Tetracyclin: Bivirkninger: Hyppige (>1/100): Gastrointestinale: Kvalme, brekninger, diaré. Øvrige: Misfarging av tannemaljen hos barn. Mindre hyppige: Hud: Allergiske hudreaksjoner, fotosensibilisering. Sjeldne (<1/1000): Blod: Hemolytisk anemi, trombocytopeni, nøytropeni, eosinofili. Gastrointestinale: Pseudomembranøs kolitt, glossitt, stomatitt, proktitt. Lever: Levertoksisitet ved nedsatt nyrefunksjon. Neurologiske: Benign intrakraniell trykkstigning. Urogentiale: Vaginitt. Øvrige: Overvekst av resistente mikroorganismer. Overfølsomhetsreaksjoner. Tetracyklin med utgått holdbarhet kan gi Fanconis syndrom. Så virker det på meg som om det står mellom pest og influensa. Så selv om Tetracyklin gir mageproblemer hos mange så skal de iverfall ikke kunne påvirke psyken, hjertet, og sexlysten. Konklusjonen for meg ble Tetracyklin, men jeg klarte heldigvis å få tatt det med alternative midler (i hovedsak kostholdsendring) før det gikk så langt.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 20. november 2006 #4 Skrevet 20. november 2006 Tusen takk for den flotte, omfattende svar Du er god! en klem til---- Ja, da tror jeg det blir tetracyclin. Når jeg har kviser både på ansiktet, ryggen, brystet og hodebunnen, regner jeg med at kvisene er den type hormon-kviser....da er det ingen vits å sløse penger på hudpleie produkter ( noe som jeg har gjort ) mer. Nok engang, tusen takk for råd og tips!
Gjest Gjest Skrevet 20. november 2006 #5 Skrevet 20. november 2006 Tusen takk for den flotte, omfattende svar Du er god! en klem til---- Ja, da tror jeg det blir tetracyclin. Når jeg har kviser både på ansiktet, ryggen, brystet og hodebunnen, regner jeg med at kvisene er den type hormon-kviser....da er det ingen vits å sløse penger på hudpleie produkter ( noe som jeg har gjort ) mer. Nok engang, tusen takk for råd og tips! ← Håper Tetracyklinen fungerer på deg, og husk at det skader ikke å samtidig hjelpe på med god hudpleie og fornuftig kosthold. Kan virke som om når Tetracyklinen jobber så slipper annet lettere til. Min redning har vært blant annet jojobaolje, og den er i det minste billig og anvendelig som hårkur og lignende om den ikke fungerer som kvisekverker Største kostholdsendringen har bestått i å kutte ut mest mulig melk og melkeprodukter, og det er heller ikke noe som skader prøve om du gidder. Håper det ordner seg for deg, og at du går en ny vår i møte med ferskenhud og byens bredeste glis :-D
Saeria Skrevet 21. november 2006 #6 Skrevet 21. november 2006 Jeg går på tetracykliner og eneste bivirkningene jeg har merket er at jeg ble litt tørr i pannen om sommeren fordi en blir litt mer lysømfintlig. Kvalme fikk jeg kun om jeg tok tablettene før jeg spiste. Det var sånn plutselig kvalm og plutselig over. Men om en slutter på disse tablettene vil mange få problemene tilbake.
Gjest Gjesten Skrevet 21. november 2006 #7 Skrevet 21. november 2006 Store acneproblemer er et vanskelig område å diskutere, for det er så stor forskjell på hva som er årsaken til det. Jeg håper tablettene virker for deg, men vær klar over at det er stor sannsynlighet for at det kommer tilbake når du slutter, siden tablettene ikke fjerner årsaken til kvisene, men bare selve kvisene som er symptom på at noe er feil et sted. Lykke til!
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 21. november 2006 #8 Skrevet 21. november 2006 Åh??....men da er det kanskje ingen vits å starte, når kvisene kommer tilbake? Uff, jeg som trodde at det vil ta knekken på kvisene for godt Men hva om jeg fortsetter å bruke T? Jeg har ikke tenkt å bli gravid før jeg er 33-35år, så kan jeg gå med T i 10 år? På strekk altså
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå