la_luz Skrevet 20. november 2006 #1 Skrevet 20. november 2006 Jeg har slitt lenge med en betennelse i leggen. Nå har jeg smurt med en krem som fåes reseptfritt på apoteket en stund men det hjelper ikke. Fikk beskjed av fysioterapeuten at jeg kanskje burde ta noe sterkere. Det er forsovit greit for meg, men jeg liker ikke å ta antibiotika uten grunn. Så da lurer jeg på: 1. Er en slik type senebetennelse laget av bakterier? 2. Er det antibiotika i disse betennelses dempende midlende?
Gjest Deception Skrevet 20. november 2006 #2 Skrevet 20. november 2006 Det er vel ikke snakk om en bakteriell betennelse, men mer en inflammasjon forårsaket av overbelastning og/eller feilbelastning. Såkalte "betennelsesdempende" medikamenter, er ikke antibiotikabaserte, men bidrar til å dempe reaksjonen. Se her, om NSAIDs. Medikamenter som Naproxen, Ibux, Ibumetin og Brexidol blir ofte brukt, hvor det sistnevnte kan være ganske hardt mot magen.
la_luz Skrevet 20. november 2006 Forfatter #3 Skrevet 20. november 2006 Jeg har jo allerede naproxen liggende hjemme. Kan jeg ta dette over en ukes tid (- uten samråd med lege) så lenge jeg ikke overstiger pakningsvedleggs dosen?
Gjest Gjest Skrevet 20. november 2006 #4 Skrevet 20. november 2006 Jeg har jo allerede naproxen liggende hjemme. Kan jeg ta dette over en ukes tid (- uten samråd med lege) så lenge jeg ikke overstiger pakningsvedleggs dosen? ← Antar det er av den reseptfrie typen du har. Jada, det kan du fint ta, det eneste er jo at Naproxen kan slite hardt på magen til tider.
la_luz Skrevet 20. november 2006 Forfatter #5 Skrevet 20. november 2006 Ja det er av den reseptfrie typen jeg har. Har noen 500 mg jeg fikk en gang og. De reseptfrie er kansje på 200 mg?
Gjest farmasøyten Skrevet 20. november 2006 #6 Skrevet 20. november 2006 Som Deception sier er det ikke bakterier som forårsaker en senebetennelse, og det er ikke antibiotika i betennelsesdempende legemidler. Senebetennelse kan oppstå som følge av langvarig, ensidig eller uvant muskelarbeid. En annen årsak kan være at sko eller støvler trykker mot en sene. Du har prøvd en smertestillende krem. Denne virker lokalt på det området du smører det på. Hvis du tar en tablett virker denne på hele kroppen og er dermed et kraftigere virkemiddel å ta i bruk. Antagelig dette fysioterapeuten din mener. Du har Napoxen hjemme. For reseptfritt salg er dette legemiddelet kun godkjent til salg mot menstruasjonssmerter. Dvs at tar du det for noe annet så skal det være i samråd med lege. Naproxen er i samme legemiddelgruppe som ibuprofen (Ibux, Ibumetin, Ibuprofen, osv), denne gruppen kalles NSAIDs (Non Steroid Anti-Inflammatory Drugs) og virker via de samme mekanismene. Grunnen til at det er en slik salgsbegrensing på reseptfri Naproxen er at det er forbundet noe økt forekomst av bivirkninger med dette preparatet enn med ibuprofen. Man skal ikke bruke NSAIDs om man har astma, om man har hatt magesår eller ved graviditet (3. trimester). Når dette er sagt ville jeg råde deg til å bruke Naproxen tabletter i kveld, siden det er det du har hjemme. Bruk de med 250 mg styrke og følg doseringen på den reseptfrie esken, dvs at du tar 1 tablett a 250 mg i kveld. Ta tabletten sammen med måltid så skåner du mage og tarm (gjelder for NSAIDs generelt). I morgen ville jeg ringt fastlegen og enten bedt om time for å få vurdert senebetennelsen. Om du allerede har satt legen din inn i situasjonen ved en tidligere konsultasjon kan du sikkert få snakke med han/henne om å få en resept eller evt råd om å kjøpe et reseptfritt produkt. Om du velger å følge anbefalt dosering på den reseptfrie esken i 1 uke for å se om det har noen effekt uten å konferere med fastlegen din, kommer det helt sikkert til å gå fint også. Men anbefaler at du tar kontakt med fastlegen. Lykke til og god bedring! Hilsen en farmasøyt
pulverheksa Skrevet 20. november 2006 #7 Skrevet 20. november 2006 Har du prøvd kål? Er i utgangspunktet litt skeptisk til kjerringråd, men etter å ha gått på gjentatte naproxen kurer for mer eller mindre kronisk senebetennelse i et kne uten å bli helt bra. Bestemte jeg meg for å prøve. Raspet kålen og la den rundt kneet i en strømpe; etter to-tre dager var jeg blitt merkbart bedre, og etter ca 2 uker bra. Har bare hatt ett tilbakefall, enda jeg går like mye nå som da jeg hadde senebetennelsen. Her er et par linker om kål, de går ikke akkurat på dette. http://www.forskning.no/Artikler/2005/november/1130935322.94 http://www.forskning.no/Artikler/2004/august/1092312616.84
Gjest Gjest Skrevet 20. november 2006 #8 Skrevet 20. november 2006 Hei, Takk for fine svar :-) Bettenelsen sitter veldig dybt. derfor har det ikke hjulpet med krem. Dessuten er ikke smertene så ille at jeg må ha smertstillende. Problemet er jo bare at det blir verre dersom jeg trener og ikke bra. Må ha litt medisinks hjelp til det tror derfor jeg ringer legen i morgen jeg. Takk takk alle sammen!
Gjest Gjest Skrevet 20. november 2006 #9 Skrevet 20. november 2006 Om det er en kraftig betennelse vil jeg tro du kanskje trenger noe betennelses dempende på resept. Det er ikke antibiotika i slike legemiddler. Antibiotika brukes ved bakteriell infeksjon.
Gjest Gjest Skrevet 21. november 2006 #10 Skrevet 21. november 2006 Jeg har slitt lenge med en betennelse i leggen. Nå har jeg smurt med en krem som fåes reseptfritt på apoteket en stund men det hjelper ikke. Fikk beskjed av fysioterapeuten at jeg kanskje burde ta noe sterkere. Det er forsovit greit for meg, men jeg liker ikke å ta antibiotika uten grunn. Så da lurer jeg på: 1. Er en slik type senebetennelse laget av bakterier? 2. Er det antibiotika i disse betennelses dempende midlende? ← SNAKK MED LEGEN DIN!!! Antibiotika er ikke betennelsesdempende det hjelper mot bakterielle infeksjoner.
Gjest Deception Skrevet 21. november 2006 #11 Skrevet 21. november 2006 Du skal IKKE trene når du har det slik, og aerobic, løping o.l. er det aller verste hvis det er leggen du sliter med. Du risikerer at det blir kronisk, til tross for smertestillende, og så kan du ikke trene på veldig lenge. Jeg har vært der, men i en mild versjon. Smertene blir bedre når man er varm, men når man er kald, er det et rent helvete. Jeg kunne ikke trene på mange måneder fordi jeg ignorerte kroppens signaler. Det er ikke så lurt å ta Brexidol, og så gå på aerobic.
Gjest Gjest Skrevet 21. november 2006 #12 Skrevet 21. november 2006 Har du mulighet til lett svømming er det supert for betennelse.
la_luz Skrevet 21. november 2006 Forfatter #13 Skrevet 21. november 2006 Var hos legen. Fikk betennelses dempende så nå er det bare å ta det med ro til smetene er borte. Så skal jeg begynne å trene meg rolig opp etter dette.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå