Gå til innhold

Biltoget gjennom Europa

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Vi har allerde så smått begynt å planlegge ferien for sommeren 2008... (jada, er tidlig ute, men planleggingen er jo halve moroa!)

Vi har tenkt å leie hus i Toscana for 14 dager g ønsker å ha med bilen, slik at vi kan reise litt rundt og se masse av dette flotte landskapet og Italia generelt.

Nå frister det ikke å kjøre bil med to små (under 5 år) så langt, så vi har snust på biltoget som den tyske jernbanen tilbyr.

Er det noen her som har noen erfaringer med å benytte denne reisemåten?

Er dette noe som kan anbefales for en familie på 5?

Vi tenker at det må jo være deilig å pakke bilen ferieklar her hjemme, sette oss på toget i Hamburg og våkne opp i skjønne Italia, uten masse styr med mellomstopp, inn og ut av bilen og annet som ofte kan være slitsomt på ferie.

Hva mener dere om noe slikt?

Endret av Angelheart
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke prøvd det, men togreise er mer behagelig, så jeg ville ha forsøkt. Eventuelt tatt fly og leid bil et par dager? (Ofte trenger man jo ikke bil hele oppholdet)

Skrevet

Jeg kjenner en som har gjort dette et par ganger og har vært kjempefornøyd. Det er ganske dyrt, men man sparer jo litt utgifter til bensin og overnatting bl.a. Man kan bestille på nett.

Skrevet (endret)

Vi ønsker ikke å fly, da jeg ser for meg masse styr med masse bagasje, grinete unger osv.....

Man må jo ha med seg så utrolig mye når barna er så små!

Dersom man skal leie bil anbefales det å ta med barneseter hjemmefra, da ikke alle utleiefirmaer tilbyr dette + at du ikke vet kvaliteten på slike seter du ikke kjenner.

Deilig å ha sin egen bil, da..... ;)

Når det gjelder pris, så ble jeg faktisk overrasket over hvor billig det var!

Vi sparer faktisk noen kroner på å ta biltoget sammenlignet med flyreise + leiebil.

Endret av Angelheart
Skrevet

Vi har tatt biltoget fra Hamburg til München flere år på rad. Stortrives med det. Vi har reist uten barn, men mannen har reist med barn før min tid og synes det var helt topp.

Deilig å starte uthvilt om morgenen. Sist vi dro hadde vi egen dusj i kupeen, deilig luksus.

www.dbautozug.de er et grei sted å begynne!

• 2 uker senere...
Skrevet

dette har jeg aldri hørt om, men det hørtes virkelig fint ut! skal jammen sjekke opp selv også!

Skrevet

Vi har tatt det en gang fra Hamburg til Munchen. Kan absolutt anbefales. Ville definitivt gjort det igjen, dersom vi skulle reise nedover i Europa med bil igjen. Tenk på all den kjøringa du slipper.

Skrevet (endret)

Jeg har også hørt vanvittig mye positivt om dette.

Mine foreldre gjorde det samme da vi var små, og de har bare rosende ord å si om det. Ikke noe stress i det hele tatt, en hel kupè for oss selv, tid til spill, leker, lesing og ablegøyer. Jeg mener, foreldrene har jo tid til å delta og være med barna på en helt annen måte enn fastklemt i en bil.

Jeg husker det såvidt, som noe kjempespennende, og kan ikke huske vi ble lei selv om togturen varte i 22 timer eller så. (I motsetning til bilturer hvor vi spydde, krangla og maste etter en time) :forvirret:

Når vi en gang får barn ser jeg for meg at vi, iallfall i en periode, kommer til å reise på samme måte.

God planlegging! Toscana er fantastisk :)

Endret av Sille
Skrevet

Vi tok biltoget fra Hamburg til Munchen i sommer. Kjørte ombord om kvelden, og våknet opp i Munchen tidlig neste morgen. Helt topp! Vi skulle også til Toscana, men toget helt til Italia gikk ikke fra Hamburg den dagen vi kom dit. Men å komme seg helt il Munchen fungerte helt bra det. Vi spiste lunch i Innsbruck og var fremme i Firenze midt på dagen. En helt grei dagsetappe i nydelig landskap.

Mener vi betalte 380 Euro (to voksne + bil). Litt dyrere enn om vi hadde kjørt, men vi sparte et helt døgn, bensinpenger, overnatting osv. Vi regnet på det, og det var ikke mange hundrelappene det kostet mer enn om vi hadde kjørt. Vel verd pengene!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...