Gå til innhold

Medisiner som gir små pupiller?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Lurte på om det finnes medisiner som gjør at man får små pupiller? Er en jeg kjenner som noen ganger haen VELDIG små og jeg mistenker henne littegrann for å ta dop.. Men kanskje det er medisiner bare? Hva vet jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg googla det, og kom i alle fall fram til at enkelte antipsykotiske og stemningsstabiliserende medisiner kan gjøre pupillene små.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morfin gir små pupiller, men puppillene påvirkes jo også av lys - så dersom dere er i samme lys skal dere begge ha omtrent like små pupiller. Kanskje hun mistenker DEG for å dope seg også? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at noen øyendråper mot stær kan gi små pupiller.

Ellers finnes det mange medisiner som gjør en lysfølsom, noe som også kan påvirke øynene.

En annen ting er at pupillene kan bli små av andre grunner enn medisiner eller lys. Blant annet når vi føler negative følelser som forakt, avmakt og avsky.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

Annonse

Gjest minime...

Alle typer opiater,-slik som medisiner med morfin preparater og heroin gir bitte små pupiller, men de reagerer ikke særlig mye på lys og mørke, de er små uansett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opiater, antipsykotika og cholinergika er noen eksempler på farmakologiske stoffer som fører til pupillkontraksjon. Hvis du googler miosis, som er det latinske navnet, finner du mange artikler som utdyper dette ytterligere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...