Gå til innhold

Opprop

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva er greia, er dette mot barnevernet generelt? Og hva er alternativet? Det eksempelet som er "nærmest" meg taler ikke MOT barnevernet på noen måte - en familie hvor foreldrene drikker daglig og lar ungen være alene hjemme, far banker mor foran barnet osv - det er etter mitt syn riktig at barnevernet følger med på hva som skjer i den familien?

Skrevet

Det jeg har sett av arbeid fra Barnevernet har vært profesjonelt og gjenomtenkt, med gode løsninger for hele familien det gjelder. Så nei, jeg signerer ikke....

Skrevet
Det jeg har sett  av arbeid fra Barnevernet har vært profesjonelt og gjenomtenkt, med gode løsninger for hele familien det gjelder. Så nei, jeg signerer ikke....

Signerer denne i stedet.

Skrevet

Jeg skriver ikke under. Det er meget mulig at det har skjedd at barnevernet har gjort feil i enkelte tilfeller, men i det store og det hele føler jeg meg absolutt trygg på at barnevernet gjør en god jobb.

Og det er veldig lett å kaste beskyldninger mot en instans som ikke har mulighet til å svare på grunn av taushetsplikten. Det er minst to sider av samme sak i enhver situasjon.

Gjest Bellatrix
Skrevet (endret)

Jeg skriver heller ikke under, av samme grunn som Zari.

Endret av Bellatrix
Skrevet

Problemet er ikke "barnevernet" i seg selv, men deres støttefunksjoner og organisasjonsoppbygging.

Dessverre har vi i dag ikke noe bedre alternativ ettersom politikerene har nedprioritert barn i veldig mange sammenhenger. Stort sett alt som finnes av lovverk ivaretar de foresattte fremfor barna.

Uten et bedre alternativ er det ikke mulig å skrive under.

Skrevet

Patetisk med de eksemplene som ble gitt over overgrep. Skal slike eksempler overbevise bør de kunne gåes etter i sømmene!

En 34 år gammel flerbarnsmor forsøkte skjule babyen. Det såkalte barnevernet fant og tok babyen. Det er ikke påvist noe alvorlig galt hos moren.

:klø: er det virkelig noen som tror på at barnevernet leter opp tilfeldige "ofre" bare fordi de kjeder seg på jobb og har lyst på litt action? Til opplysning er foreldrenes rettigheter veldig sterke og det må bevises i retten at foreldrene ikke har tilstrekkelig minstegrad av omsorgsevne for at barn skal kunne flyttes.

Blir litt sjokkert over alle som kjøper all propaganda de kommer over. :forvirret:

Skrevet (endret)
Forskning viser at såkalt barnevern er dårligere enn påstått dårlige foreldre. (Eks: Bohman & Sigvardsson, boken Atskillelse barn og foreldre etc)

Ja den forskningen viser at om en ikke tar barna tidlig nok så går det dårligere for barnevernsbarn enn andre! Det er tidlig intervensjon på grunn av "miljøskader" som er viktig! "Dessverre" er det slik at alle mulige tiltak må prøves før en sak kan blir stilt for fylkesnemda når det gjelder omsorgsovertagelse. Om ikke alle tiltak er prøvd så vil saken bare bli henlagt og barnevernet må eventuelt utbedre de feil nemda påpeker og så legge inn saken for nemda igjen.

En far ble fratatt barnet han hadde hatt omsorg for i flere år. Psykologen mente barnet var mer tjent med en overklasse-familie, eller påstått "resurssterk fosterfamilie". Ingen dokumenterte omsorgsvikt.

Akkurat som om det hadde gått igjennom rettsikkerheten! Tenker heller det skulle stått noe alla " far forteller ingen om årsaken til at barnet er plassert i fosterhjem"

Endret av liv
Skrevet

Her var det mange fordomsfulle personer.

Som ikke nøler et halvt sekund med å påstå horribiliteter om bv-ofre.

Liv: du har jobbet som bv-pedagog ikke sant?

Da er det vel naturlig at du forsvarer overgrepene som denne etaten gjør...... :)

Skrevet

Har en venninne som jobber på barnehjem. Det hun forteller om barn som blir tatt fra foreldrene og brakt dit er noe av det tristeste jeg har hørt. Alt fra alvorlig mishandling til ekstrem omsorgssvikt.

Problemet er vel ofte at det tar lang tid før barn blir tatt fra foreldre. Bare spør Landsforeningen for Barnevernsbarn.

Dere som kategorisk er mot barnevernet dømmer jeg som mindre intelligente.....

Skrevet

Liv: du har jobbet som bv-pedagog ikke sant?

Da er det vel naturlig at du forsvarer overgrepene som denne etaten gjør...... :)

Barnevernet gjør nok eil en gang iblant, men stort sett tror jeg det er temmelig godt begrunnet at barna blir tatt fra foreldrene, dessuten er det ikke bare det BV gjør, de hjelper foreldre som ber om hjelp, og det er mange barn som har takket BV som voksen, for at de ble reddet, så å påstå at barnevernet begår overgrep, er vel litt drøyt

Gjest Frk Åberg
Skrevet

"Den største smerte er å miste nærheten og naturlige rettigheter til egne barn og barnebarn!"

Jeg tviler ikke på at det vondt for foreldre å bli fratatt barn, men det er tross alt ikke dem det handler om, men barna.

"Uten slekt og nærmiljø mister lengtende barn identiteten. Statistikk for selvmord, helseproblem etc hos barnevernsbarn er dramatisk."

Her sier man indirekte at det er barnevernets inngripen som forårsaker økt selvmordsfare og psykiske problemer. Hva med at det går dårligere for dem fordi det er en grunn til at de blir fjernet fra foreldrene? Hvis de har opplevd omsorgssvikt de første leveårene, så kan det gå dårligere med dem seinere. Man vil vel være enige i at det å bli plassert i fosterhjem ikke er optimalt for noen. Det beste ville vært å vokse opp hos foreldrene sine. Men dette forutsetter selvfølgelig at foreldrene er kompetente til å ta seg av barn!

Barnevernet kan også gjøre feil, men jeg tror likevel det er et større problem med de barna som vokser opp under dårlige forhold, som ikke blir sett. Det skal også mye til for at foreldre mister sine barn. Foreldre som står fram i media forteller gjerne sin del av historien, og utelater de egentlige grunnene til barnevernets inngripen.

Skrevet
Det jeg har sett  av arbeid fra Barnevernet har vært profesjonelt og gjenomtenkt, med gode løsninger for hele familien det gjelder. Så nei, jeg signerer ikke....

Skriver under på denne, jeg. :klappe:

Skrevet

Hvorfor er vi fordomsfulle?

Det kan hende vi har positive erfaringer med barnevernet?!??!

Skrevet

Jeg signerer ikke denne!!!

Jeg er selv barnevernsbarn og vet at de går ikke bare inn og tar barn uten grunn, de bruker vel heller litt for lang tid på og få barn ut.

Hadde ikke barnevernet eksistert og jeg hadde blitt flyttet hjemme fra så hadde enten mine foreldere drept meg eller jeg drept de.

Skrevet (endret)
"Den største smerte er å miste nærheten og naturlige rettigheter til egne barn og barnebarn!"

Jeg tviler ikke på at det vondt for foreldre å bli fratatt barn, men det er tross alt ikke dem det handler om, men barna.

"Uten slekt og nærmiljø mister lengtende barn identiteten. Statistikk for selvmord, helseproblem etc hos barnevernsbarn er dramatisk."

Her sier man indirekte at det er barnevernets inngripen som forårsaker økt selvmordsfare og psykiske problemer. Hva med at det går dårligere for dem fordi det er en grunn til at de blir fjernet fra foreldrene? Hvis de har opplevd omsorgssvikt de første leveårene, så kan det gå dårligere med dem seinere. Man vil vel være enige i at det å bli plassert i fosterhjem ikke er optimalt for noen. Det beste ville vært å vokse opp hos foreldrene sine. Men dette forutsetter selvfølgelig at foreldrene er kompetente til å ta seg av barn!

Barnevernet kan også gjøre feil, men jeg tror likevel det er et større problem med de barna som vokser opp under dårlige forhold, som ikke blir sett. Det skal også mye til for at foreldre mister sine barn. Foreldre som står fram i media forteller gjerne sin del av historien, og utelater de egentlige grunnene til barnevernets inngripen.

Veldig enig i det du skriver.

Jeg tror også at mange av de foreldrene som mister barna sine ikke evner å se hvorfor, og jeg tviler ikke på at de virkelig føler at det har skjedd overgrep, overtramp og urimeligheter - de er jo også glad i barna sine og de gjør vel så godt de kan utifra sine muligheter og sin forståelse og sin erfaring. At det kommer et "vesen" utenfra som griper inn og hevder at det du gjør med dine barn ikke holder mål og at det er til skade for barnet ditt å vokse opp hos deg - jeg skjønner veldig godt at det er vondt og at det skaper bitterhet.

Men at andre, utenforstående biter på og kjøper det de leser i VG om disse tingene forundrer og forskrekker meg. At folk går rundt og virkelig TROR at små barn blir hentet vekk fra foreldrene sine bare "på morro" liksom? At folk går rundt og tror at flytting og vedtak er ubegrunnet fordi far/mor sier det, at folk ikke gidder å sette seg såpas inn i gangen i en slik sak før de skriver under på et slikt opprop - det forundrer meg.

Såvidt jeg har forstått er det en rettsak til grunn før noen kan flyttes. Og så vidt jeg har forstått har foreldrene en advokat og vitner og det er den andre parten (barnevernet) som må bevise at barna ikke kan bo hjemme.

Endret av Embla s
Skrevet

Synd det ikke er noen som har overskudd til å sette sammen en gruppe for barn og unge som har opplevd dette, og ikke bare de voksne. Har ikke overskudd selv, men jeg har mer enn en gang ønsket jeg hadde hatt noen å snakke med om den overkjøringen jeg og min familie ble utsatt for av BUP/PPT og til en viss grad barnevernet.

Men underskrive gjør jeg ikke, organisasjonen virker litt for useriøs etter min mening.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...